Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett5-hälsa
Läst 2853 ggr
BARFmycat
0

"BARF"- artikel i Aftonbladet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev så otroligt själaglad när jag såg den här artikeln, äntligen någon som vågar ta upp att det kommersiella fodret som idag finns på marknaden för våra djur faktiskt är farlig, och inte så bra som vi luras att tro.

Inte så mycket fakta presenterad, inte särskilt mycket information, men problemet har tagits upp.

Det är ett mycket litet steg framåt, men det är dock ett steg i rätt riktning.

Våga kritisera det fodret våra djur äter!
Våga tänka i nya banor!

Om mina förhoppningar och drömmar slår in så kommer det bara blir mer av det tänket i framtiden, var en del av förändringen du också…

Orginalartikeln finns att läsa på;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6928255.ab

Jag skrev ett mail till journalisten som skrev den här artikeln och tackade henne personligen, jag tycker att hon var värd det!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mainebusters
0

Vilka är människorna bakom Barf-dieten då?

Här blir det aldrig något barfande iaf.. Flört

LaSadie
0

#1 Varför inte det? Det är ju böand det bästa man kan ge till katterna, dels för att minska välfärdssjukdomar som även drabbar djur Flört

Mainebusters
0

Det kan hända, men jag ger dem bland det bästa redan tycker jag. Och ger man sig själv det bästa? Nej. Och det beror på många orsaker.

Jag litar helt och fullt på det foder jag ger dem.

BARFmycat
0

Människorna bakom BARF? Moder jord, kattens evolution sen 10,3 miljoner år tillbaka, det står bakom BARF..

Man kan alltid ge bättre, vet man inte om något annat tycker man alltid att det man har är bäst. Jag vet, för jag har själv varit där för 3 år sedan. Sen läser man innehållsförteckningen..

Vet du vad något som står på ditt foders innehållsförteckning är?
Skulle du själv vilja äta det?

Det är även bevisat att BARF ger högre födelsevikt, större överlevnadschans och större kullar. Sen får katterna finare päls, rena tänder, luktfritt bajs och större muskelmassa.

Mainebusters
0

#4 Nu undrade jag ju vilka de människor som stod bakom barf-dieten, men jag fick inget bra svar tycker jag.. 

Nej, jag äter inte kattmat, gör du?  Och ja, jag läser innehållet på det jag ger mina katter.

Är folk rädda för luktande bajs? *ler*

De som vill barfa gör det, och vi som inte vill gör det inte, så enkelt är det!

Är ni barfare renlevnadsmänniskor med? Bara en fundering..

Maurice
0

Det är ju ingen här som har sagt att vi kattägare ska börja Barfa heller Flört

Det är du själv som dragit igång diskussionen och en Barfare svarar vad som är fördelarna med det.

Bajs? Jag tror inte någon är rädd för illaluktande bajs, men det är klart trevligare.

Jag är ingen Barfare själv, men är absolut inte helt emot det, den dagen jag orkar sätta mig in i det ordentligt så är det möjligt att jag börjar. Kissen får nu rå mat blandat i blötfodert  och torrfoder. Men det vette tusan om jag litar på vad där står i innehållsförteckningen. Och det är jättemånga människor som är medvetna om vad de äter, det blir fler och fler hela tiden. Intresset för att veta vad man stoppar i sig ökar hela tiden.

Mainebusters
0

#6  Är det mig du pratar med?

Om det nu är det så kan jag ju meddela att jag inte dragit igång någon diskussion, utan jag undrade bara vilka som stod bakom barf-menyn som omnämndes i artikeln. Det är intressant att veta tycker jag.

Det där med luktande bajs, var lite ironi, eftersom det påtalas i många olika sammanhang.

För övrigt så gör var och en som den vill! Glad

Maurice
0

Japp, slant på tangenten ;) Men nu är det redigerat

Mainebusters
0

#8  Ja, de är många att hålla reda på! Flört

Maurice
0

Inte egentligen, men mina fingrar stelnar till ibland och gör som de vill.

BARFmycat
0

Ja och jag svarade rätt bra, tyckte jag? Dte är ingen som står bakom BARF-dieten. Eller menar du vem som förespråkar den så står ju det i artikeln?

Ja jag äter samma mat som mina katter äter.

nej, men att bajset slutar lukta tycker jag säger mycket om maten de äter.. Kattkisset luktar mindre fränt också.

naturligtvis så gör du som du själv vill, lite svårt för mig att tvinga på dig något på andra sidan tangetbordet.

Nej jag är ingen renlevnadsmänniska, jag har inte tillräckligt med självdisciplin för det.. Men många BARF:are är veganer, faktiskt. Tro det eller ejTungan ute

Maurice
0

Haha, från barn och fyllbultar får man höra sanningen sägs det :)

Satte precis fram kattgräset till Maurice som jag sått och då utbrister 6-åriga förskräckt "Men men, är inte Morrisen köttätare? Du kan inte ge han gräs mamma!"

BARFmycat
0

HAHAHAHAHA det var det bästa jag hört!

Nej katter ska normalt inte äta kattgräs.. Jag förstår inte varför det är så populärt och omtalat med kattgräsTungan ute

Maurice
0

Jag har mycket att lära om de fyrbenta vännerna, är färsk kattmamma och jag går efter uppfödarens rekommendationer :) Hon sa inte att de SKULLE ha det, men om man vill och katten gillar det så är det ok. Fast jag kommer inte köpa det igen, hans mage fungerar bra och det känns ganska fånigt att lägga ut 35 kr på en liten ask med grönt i, som finns ute i naturen om de vill äta det ;) Villa stilla min nyfikenhet bara ;)

BARFmycat
0

Jo jag förstår.

Men om man säger såhär då, vad händer när katten äter kattgräs?

Maurice
0

Jag vet faktiskt inte, förmodligen inte mycket alls. Lite rallybajsig kanske? Tungan ute Vad händer?

BARFmycat
0

Dom spyr, eftersom gräset lägger sig som långa trådar i halsen och retar. Och hur bra mår man om man spyr?

Förstår inte när fodertillverkare och andra säger att det "hjälper till med matsmältningen". Hurdå? det innehåller inga enzymer direkt som hjälper till att bryta ner käket..

Nej, det är inte nödvändigt för katter att äta gräs för att sedan gå och spy, jätteonödigt faktiskt. Behöver de spy så gör dom ju det ändåTungan ute

Och det är ju inte så kul för kattens människa att behöva gå och torka spyor från golv och mattor..

Maurice
0

Lustigt :) Vi satt nu vid middagen och pratade om kattgräset och dess verkningar, och vi kom fram till att han förmodligen kommer spy av det vilket är väldigt onödigt när magen fungerar bra, magsyran däremot och tom mage kan ju göra katten svagare. Så det är redan kastat :)

BARFmycat
0

Ja precis, klokt beslut. Dessutom så skadar magsyran tänderna, eftersom katterna inte brukar gå och gurgla vatten direkt efter att de spytt..

Maurice
0

Det är det som är så bra med barn, de har de enkla lösningarna och svaren på frågor :) Hade min dotter inte ifrågasatt det så hade jag förmodligen inte reflekterat så mycket över det, och vi hade väl haft en och annan kräkfläck här och där ;)