Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: skötsel-hygien
Läst 7823 ggr
Schniigel
0

Pälsvårds tips till en ovårdad katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Jag är ny här inne men jag hoppas på att kunna få lite tips av er :)

Jag (eller ja, min mamma) har en långhårig katt som heter Jamas, han är ju i och för sig ingen Main Coon men eftersom de båda är långhåriga katter så hoppas jag på lite pälsvårdstips. Vilket är bästa sättet att reda ut en tovig päls? Några huskurer för att bli av med den missfärgade pälsen? (vid ögon och tassar) osv..

Hur ser ert schema ut när det gäller pälsvården?

Förlåt om jag har kommit helt fel…

Schniigel
0

…Upptäckte precis "Perser.Ifokus"… kanske borde jag ha skrivit det där men ja, det är lite försent nu.. eller ja, jag kan ju fråga där också! :)

dagdrivarn
0

Beror ju lite på hur tovig pälsen är, men jag tror är den riktigt
tovig är nog det bästa att börja om från början helt och hållet.
Dvs. raka ner katten och så sköta pälsen från början.

Är det nu några enstaka tovor så är det väl vanlig kamning som gäller,
börja och se om du kan separerar tovan bit för bit och sen helt enkelt
kamma bort sista.

Det finns olika balsam att köpa, själv använder jag vid riktigt jobbiga
tovor en tovspray som heter "Aboslu" den är värd sin vikt i guld och säljs
av Birgitta May som är försäljare av märket Anjou Beaute.

http://www.welcome-to-anju.com/prodsv.htm

Huskur och huskur för att bli av med missfärgad päls vet jag inte, det är
väl rengöring som gäller. Birgitta har också en produkt som heter Eye-envy
som är kanon för att få väck tårränder kring ögon osv.
Finns även schampo som gör vitt kritvitt också.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Schniigel
0

Pälsen är egenligen inte "skadligt" tovig (det är alltså inte så att han tar skada av det, får utslag eller liknande) men i armhålorna och på lite andra ställen får han små dreads-liknande tovor, pälsen är även lite gulorange på tassarna och jag vet inte riktigt var den missfärgningen kommer ifrån…sanden kanske? eller?

Tack för tipsen, ska gå in på hemsidan och kolla. Är det höga priser?

Hur gör man föresten vid badning, man ska väl alltid borsta ut tovorna först? hur bör jag göra sen, låta honom självtorka eller föna honom?

Dunderklumpens
0

Ja ta bort tovor innan bad annars kan de bli värre :). Om det inte går att kamma ut tovorna så kan man klippa bort den genom att lägga kammen mellan huden och tovan (för att inte riskera att man klipper i huden!). Det är ju inte den snyggaste lösningen men armhålor är ju inte ngt som syns direkt. Tovor brukar ju oftast uppstå när katten är i fällningsperiod. Och då tycker jag den bästa lösningen är att bada några gånger med några veckors mellanrum för att få bort den lösa pälsen ordentligt.  Efter det brukar det räcka med en genomkamning av pälsen 1-2 gånger i veckan för att hålla den fri från ev. knutar och tovor. Men det är ju klart lite beroende på pälskvalitet.

Har inte själv ngn vit katt så jag kan inte så mkt om missfärgning, men schampoo för vita katter (ex espree) ska vara bra har jag hört för att få vitt, vitt igen.