Varning till alla uppfödare!
Särskilt riktat till de i Västernorrland och Gävleborg.
Jag vill varna om en kvinna som för tillfället bor i Gnarp, Nordanstig. Hon samlar på sig massor med hundar och katter som hon vanvårdar och tar ungar på bara för att sälja! Jag vet inte om jag får nämna hennes namn på forumet men eftersom jag har haft affärer med henne så anser jag mig ha rätten att skriva ut det på min hemsida: www.it4unet.se/~manhedens/
Hon hade köpt 2 kattungar (9 mån gamla) av mig i slutet av september mot avbetalning. Dum som jag var så gick jag på hennes ursäkter att hon aldrig betalade och jag tänkte att så länge katterna hade det bra… hon lät som hon älskade katterna väldigt mycket och var väldigt trevlig . Nån gång i november berättade hon att hon flyttat till Gnarp för att hon skilt sig (lögn). I januari fick jag ett anonymt tips på min hemsida att kvinnan som hade mina katter vanvårdade dom!
Jag kollade upp det med hälsovårdsmyndigheten i Gävleborgs län och de bekräftade med en gång att det var så. De kände till kvinnan och hade varit där och sett mina katter och de var både magra och toviga . Tack vare en ängel som är medlem i Kattsamariten i Hudiksvall så fick jag kvinnan att lämna över katterna till henne och hon tog hand om dom en vecka tills vi kunde köra och hämta dom!
När katterna kom till henne så vägde de bara 2,6 kg (deras syster väger nästan 4 kg..) och man kunde känna alla ben i kroppen , dessutom var de dräktiga bägge två! Jag fattar inte hur den kvinnan är funtad! Jag blir så arg när jag tänker på hur hon behandlar sina djur!
Jag har anmält henne för vanvården och vill varna alla att inte sälja några katter (eller hundar) till henne! Av djurskyddet fick jag veta att hon har åtminstone en Perser (blå-vit) och en Maine Coon (padda) och när jag skulle ha tillbaka mina katter sa hon att hon skulle hämta en ny skogis samma kväll… Jag har fått en bild på Persern och Maine coonen från djurskyddet om någon vill kolla på dom.
Hon anonnserar på Blocket om blandraser som Cockapoo och Jackipoo och Perser-Skogis, fast anonnsen om kattungarna tog hon bort efter jag tipsat djurskyddet om den och de ringde och ifrågasätte henne varför hon inte visat dom när de var dit på kontroll…
Nu har katterna varit hemma hos mig i snart 2 veckor och får en massa mat och kärlek. Tyvärr så var Mindy så mager så i lördags så fick hon 2 döfödda ungar (de vägde bara 60 gr och saknade päls) och idag när jag kom hem från jobbet hittade jag en till död i bolådan . Cindy är i lite bättre form och verkar som hon har lite längre kvar innan hon ska föda.
Bilden är på Cindy som togs just efter hon kom från kvinnan, då hade hon snabbt rakat bort tovorna från hela magen, hon hade en massa småsår på huden och var väldigt öm på ryggen i några dagar så de hade antagligen hållit fast henne där med våld!

Men så fruktansvärt. Skönt att du i allafall kunde få tillbaka dina katter. Hoppas nu bara att de frisknar till och kommer att må bra i din kärleksfulla vård.
Skall sprida detta vidare till en uppfödare som jag vet har ungar i området
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Men fy så hemskt! Hur kan människor göra så!
Skönt att du fått tillbaka dom så dom kan få leva ett lungt och värdigt liv.
Bra att du varnar!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Imorgon ska jag lägga upp bilden på den Maine Coon som hon har.
Kanske någon känner igen den.
Mco-honan är 9 månader och går under namnet "Bissan". Enligt Länsstyrelsens inspektionsrapport är den "tunn i hullet". Den är chip-märkt (kan säkert om någon vill begära ut chip-numret för att få stamnamnet)
Jag har begärt ut hela inspektionsprotokollet gällande denna kvinna, och håller på att författa en officiell anmälan som ska både till chefen för länsveterinärenheten i Gävleborg och till JO, då jag anser att djurskyddsinspektören gjort fel då de inte vidtog några åtgärder, trots att mycket pekar på att de skulle kunna gjort det. Bara det att de fick begära polishandräckning för att hon skulle släppa in dem borde varit ett rejält varningstecken.
Lite spännande;
"Vid kontroll av annonser har Länsstyrelsen uppmärksammat att XXX försäljer kattungar från en kull och med en kattmamma som inte iakttogs vid kontrollen. Ett försök till telefonkontakt 1/2 misslyckades på grund av att luren lades på."
Varför åker man då inte dit igen och kontrollerar detta? Utan nöjer sig med det här…
Övergår helt mitt förstånd.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#6 Jättebra av dig att ta tag i det David. Sånt här får man ju bara inte komma undan med.
#0 Tack för att du delar med dig och vilken tur att du fick dina katter därifrån!
Yataz
Fy fan rent ut sagt!!!! Jag blir så förbannad över att sånt här pågår trots att myndigheter är inkopplade!
Otroligt bra att varnar för denna kvinna! Jag tycker att alla ska varna om misstanke finns för vanvård. Idag till trots lever tyvärr djur rätt så rättlöst, och det blir upp till enskilda individer att ingripa i många fall.
Har många gånger tänkt att det behövs en privat organisation som jobbar aktivt för djurens bästa och handlar till skillnad mot myndigheterna idag.
Stort tack till dig som driver det här vidare, hatten av!!!
Nej, usch vad hemskt! Hur kan sådana grymma människor finnas?! Det är så fruktansvärt att höra att jag gråter… 

Stackars Bissan. Hoppas att hon snart kan komma därifrån,
STRONGT gjort av dig att anmäla och gå vidare med detta.
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
Jag har begärt ut ID-numret, förhoppningsvis får jag det i morgon så vi kan kontakta uppfödaren så Bissan också kommer därifrån.
Hemska bilder!

// David

JA hon ser definitivt inte ut att må bra. Det ser smutsigt ut på den första bilden.
Bra gjort av dig
#14. Har läst igenom kontrollprotokollet ett par gånger, och när Länsstyrelsen skriver "obefogad anmälan" så vrider det sig i magen. Hur två djurskyddsinspektörer kan tycka att den anmälan de fått var obefogad och hittade ingenting direkt att anmärka på.

// David

Men usch vad hemskt! VARFÖR vanvårdar man djur?? Djur är helt försvarslösa. Jag blir så jävla sur (ursäkta). Finns verkligen människor som är helt borta i huvudet. Nej jag blir för arg för att veta vad jag ska säga. Usch. Hemskt. Irriterande. Idiotiskt. Puckat. Stört. Efterblivet. Ja och så vidare… Borde finnas hårda straff för såna människor!

En tanke som slog mig…Har de blivit omkullpratade av kvinnan?
OM hon nu kan prata för sig så ligger det nära till hands. Sen kanske hon lovade att "ändra" på saker och därför skrev de som de skrev. Är verkligen misstänksam mot detta eftersom det verkar så uppenbart att det är missförhållanden.
Vi skulle verkligen behöva en djurpolis i Sverige som skulle kunna ta tag i sådana här fall ordentligt.

Bra David att du försöka sätta dit monstret! Förbannad blir man då myndigheter inte kan göra sitt jobb rätt! Usch säger jag bara!
#17. Det är mycket möjligt, djurmisshandlare har en viss förmåga att kunna prata för sig.
Men här tycker jag att de inte borde kunnat bli det, två djurskyddsinspektörer och två poliser som handräckning. Och i deras standardiserade ja- och nejformulär borde de ju kunna fyllt i sanningen.
#18. Jag ska göra så gott jag kan. Både att få ut chip-numret på stackars katten och att sätta lite press på myndigheterna att agera mot den här kvinnan.
// David

#19 Bra du är en hjälte!!
#20. Inte på långa vägar.

Blir bara så… ja… går inte att beskriva i ord när någon vanvårdar en katt.

// David
Jo du är en hjälte, för tyvärr engagerar sig bara ett fåtal när de ser och vet om att djur lider!
Skamligt att du fick ett anonymt meddelande om att dina katter farit illa, av en person som dessutom jobbar med detta!!! Ingriper man inte då själv först?! Tack och lov hade personen nog kurage att åtminstone kontakta dig, men ändå…
Och som du skriver att 2 djurinspektörer och poliser kan vara så inkompetenta och inte ens kunna sköta sitt jobb som de är utbildade och har betalt för!!!
Alla kriminella ljuger och bedrar, och det är kriminellt att behandla djur på detta viset - det ingår i deras jobb att se igenom hennes snack!
Blir så innerligt förbannad på alla djurplågare som finns ,och på de instanser vi har idag som är till för att skydda våra djur men mest gör en besviken och misströstande!
Som jag skrev tidigare tror jag mest på att starta en privat organisation som faktiskt gör något - istället för att titta på!
ser ut som hon bor i en svinstia,av de lilla man ser på den första bilden uch… säger jag bara, strångt gjort av dig, men klart vad gör man inte för djur, men ändå!
Ibland kan jag tycka de borde finnas kort på villka som får och inte får ha djur.
Den första anmälan är nu nedlagd. 
Men det har kommit in en ny enligt Länsstyrelsen;
Det ärende som jag handlagt angående djurhållningen hos xxx är avslutat. En ny anmälan angående katthållningen har inkommit och ligger med prioritering 2 hos gruppen som arbetar i norra delen av länet.
Vad fint det känns med en prioritet 2-placering. Då kan hon i princip fortsätta som hon gör nu i något år till innan det händer ett dugg. SUCK!
// David
Fick precis ett mail ifrån Länsstyrelsen!
Personen det handlar om har fått alla sina djur omhändertagna enligt 32 § djurskyddslagen.

Har sagt till Länsstyrelsen att omgående scanna kvarvarande katter efter ID-märkning och kontrollera uppfödare med SVERAK så kissarna kommer hem till sina uppfödare igen.
Pust, ett vanvårdsärende som löst sig!
// David

Åhhh vad skönt!!!!
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Gud va underbart!!
Lysande arbete David!

Underbart att det löst sig.
Du är en hjälte som orkat dra detta
Vill inte direkt hjälteförklara mig själv. Det är bara helt naturligt att får jag veta att någon katt far illa, då måste jag agera.
(och, jag kanske har en liten fördel eftersom jag blivit rätt insatt i alla små paragrafer och regler, byråkrat-David)
// David
Jaså var det det här fallet du menade, David? :)
Jeppsi Alexandra! 
// David
#31: Hej. Jag vet att detta är en gammal tråd och jag vet inte om man kan återuppliva tråden men jag chansar. Hittade den här av en tillfällighet och jag skulle gärna vilja veta om någon vet namnet på denna kvinna det gäller. Jag har en känsla att jag ev har råkat ut för henne oxå. Eller så finns det två stycken i Nordanstig. Jag håller på att sätta dit henne på fler sätt än bara genom Länsstyrelsen. Det skulle därför vara intressant att veta om det är samma kvinna. Min magkänsla säger det.
#0: Söker någon som vet vem denna kvinna är. Hoppas någon kommer ihåg detta även om det är många år sedan. Jag tror nämligen att hon fortfarande håller på annars är det två från Nordanstig.