Paracetamol dödar
Såg precis ett avsnitt av Bondi Vet. Där fick de in en katt som troligen fått i sig Paracetamol.
Paracetamol stryper syretillförseln och katten dör inom 4:a timmar. Tyvärr så klarade sig inte denna katt
Men det är bra att veta så att vi är försiktiga med våra mediciner. Det som är snällt för oss kan vara dödligt för våra katter.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Huga så hemskt :/. Ja man måste hålla koll så dom inte lyckas få tag i några tabletter!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Usch ja, det stämmer. Hittade en fråga på Agrias sida. Jag hade aldrig vågat prova och medinicera min katt själv utan vet. rekommendationer.
Frågor och svar
Alvedon till katt
Fråga:
min katt har varit i slagsmål och har fått ont i ena framtassen. kan jag ge lite alvedon till katten?
Svar:
Du ska ABSOLUT INTE ge Alvedon eller annat preparat innehållande paracetamol til Din katt. Katter tål inte Alvedon. Risken för mycket allvarliga förgiftningar med dödsfall är vanligt. Katter är även mycket känsliga för Magnecyl, Bamyl, som innehåller salicylsyra. Katter är inte människor. De omsätter e del läkemedel på ett helt annat sätt än vi människor. Om katten har ont i sin tass efter ett kattbett ska Du uppsöka Din veterinär.

Katter har desutom mycket svårare att bryta ner toxiner, än tex hundar. Man ska aldrig ge något till katter som inte är till för just katter.
Tex så ska man inte tvätta katter med hundchampo. Det innehåller citronolja som hundar tål, men katter kan vara jättekänsliga mot det.
Endast medicinering på veterinärs inrådan och utgå ifrån att alla läkemedel är giftiga för katten, tom naturläkemedel.
Se även;
http://barfmycat.se/giftigt.html
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~