Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikettannonser-omplaceringar
Läst 1835 ggr
blondifire
0

oseriöst om coonis..

Man får vad jag kommer ihåg inte länka till enskilda annonser men hur ställer ni er till en annons som,jag citerar

"Vi ger henne bort till ett gott hem kan gärna vara med andra katter bara de är harmoniska. I utbyte önskar vi att få tillbaka hennes ungar när den tiden kommer.

Hon är ej reg. men har stamtavla till mor och far. Väldigt fina linjer."

överskriften är : …. till go main coon hona"

på NFO sjaten här har vi diskussioner m.m om detta med att konsekvent anmäla vilseledande annonser m.m….Skrikandes

jag gör det oavsett ras men fler behövs. en person har gett förslag om hur annonserna kan se ut i framtiden raskatt/husskatt och fått svar att det ska ses över men jag har en känsla att om vi slappnar av nu så glöms det bort..

S*Winsnes Wilda

Mainebusters
0

Det verkar vara olika regler på olika sajter. På en sajt är det fullt tillåtet att länka till Blocket-annonser. Men det är väl sajtvärden kanske som bestämmer det? 

Själv har jag haft kontakt med en person som medvetet avlat på en kryptorchid.. nu säljs katterna (inte coonisar) som renrasiga utan stamtavla. De säljs som sällskapskatter då de inte har stamtavla..

Men jag anmäler ofta Blocket-annonser, tyvärr så händer det ofta inget, men en del har faktiskt raderats eller ändrats. Oavsett ras.

Hoppas fler tjatar på Blocket att annonserna faktiskt är vilseledande ibland.

PS. Det var trevligt att träffa dig IRL i Örebro blondifire! DS.

blondifire
0

Glad desamma!Hoppas det blir fler ggr.

ja jag är väl en envis lus men nånstans måste man börja. jag ser gärna att man tar betalt för huskatter det är inte det frågan gäller utan att få upp statusen,eller har jag fel,nån?

S*Winsnes Wilda

SidenMoare
0

Du har så rätt. För får man upp statusen på Huskatten så blir även statusen för våra raskatter ännu större. Dessutom att folk skall få upp ögonen för att det finns lagstiftningar i landet om tex. att katt ungarna MÅSTE vara 12v. innan de lämnar mamman. Att man inte bör avla på huskatter, Hur man skall hålla uppfödningar  etc., etc.

BAra att fortsätta vara envis

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

David
0

"Vi ger henne bort till ett gott hem kan gärna vara med andra katter bara de är harmoniska. I utbyte önskar vi att få tillbaka hennes ungar när den tiden kommer.

Hon är ej reg. men har stamtavla till mor och far. Väldigt fina linjer."

Hon är alltså en huskatt. Undra vad de ska göra med hennes kattungar, som de då inte heller kan registrera, dvs. också är huskatter.

Skulle vara intressant att veta om det här är en stamnamnsinnehavare (som då bryter mot SVERAKs regler för uppfödning).

Vore guld om så många som möjligt anmälde dessa annonser, så kanske namninsamlingen som är inskickad (och där svaret är att Blocket just nu håller på att se över sina regler för kattannonser) ger större effekt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

blondifire
0

tack. David,tyvärr gör inte SVERAK nåt om d nu e en uppfödare, jag har själv varit i den sistsen då j anmälde en reggad uppfödare,d enda dom rådde till var att kontakta kattklubben,dom i sin tur kunde stänga av uppfödaren.nu hade hon då gått ur klubben och kan fortsätta sälja ut min katts avkommors tjänster(låna ut till oreggade för bet) utan problem dessutom med sitt stamnamn som nån slags garanti!

S*Winsnes Wilda

David
0

#5. Så hon är inte medlem i någon kattklubb alls, utan använder bara stamnamnet som "lockbete", för utan kattklubb kan hon ju inte registrera en enda kattkull.

Skumt att de inte gör något, trots att det står så tydligt i deras stadgar,

Inte medverka till avsiktlig avel på katter där avkomman ej är berättigad till registrering i stamboken

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

blondifire
0

hon har varit medlem och ställt ut.. dom motiverade det med att det kunde inte bevisas trots att det fanns blocket annonser.. jag skrev oxå till skogkattslingan där hon var medlem o annonserade ut hanarna till äkta skogisar men näää… ingen åtgärd där heller….

S*Winsnes Wilda