Vikt
Nu är min småttingar 1 vecka och de har i princip fördubblat sin vikt.
Men hur mycket skall man räkna med att de bör gå upp nu i vikt/dag/vecka ungefär? Under den tid de diar och sedan när de börjar äta lite?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Ofta brukar det sägas att kring 10 gram/dygn är ett bra riktmärke.
Ofta kan de gå upp mer men man ska absolut inte få panik om de inte går upp så mycket, se mer till hur de mår och om det är en tillfällig dipp eller om det verkar hålla i sig om det är speciellt en unge som inte går upp så bra eller om det varierar.
Jag har haft de som ökat 30g/dygn i flera veckor och de som ökat lite varierat mellan 5-15 gram/dygn under hela tiden i stort sett.
Jag brukar väga dem 1 gång/dygn första fyra veckorna första två veckorna eller om det är något specielt väger jag dem morgon och kväll bara för att inte missa om någon dippar rejält, men räknar alltid på dygnsvikten ändå.
Därefter väger jag en gång i veckan i normala fall.
Hur mycket en kattunge/kull ökar i vikti är omöjligt att säga, lika omöjligt som att säga att ett barn ska väga si eller så mycket, det finns variationer åt båda håll och alla är individer. Det ena behöver inte vara bättre eller sämre än det andra 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tack!
Jag har en som bara ökat 8 gram nu sedan igår morse.Annars har han hållt sig kring 15-20 gr/dygn. De andra 11,14 och lilltrösen som är "värst" 22 gram. Så jag undrade om jag skulle behöva ge minstingen lite extra. Men då kan jag avvakta lite till innan jag funderar på stödmatning.
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Ja det tycker jag absolut du ska göra, om han börjar gå upp sämre och sämre för mer än två dagar i rad eller om han halkar efter för mycket kan man gå in och stödmata lite. Men jag har även haft de som tappat en del i vikt vissa dagar här och där men så länge de gått upp bra dagen efter så har jag inte gått in och stödmatat.
En klok och enormt erfaren uppfödare sa en gång att det största problemet när det gäller katter och dåligt ökande kattungar är homosapiens sapiens, hon menade på att i de flesta fall är det vi som är orsaken till att kattungar ökar dåligt. Detta genom vår oro för dem och mamma katt, vilket gör att vi inte låter dem få den lugn och ro de så väl behöver för att dia och ge di
I all välmening ställer vi ibland till det mer än vi hjälper. Kan var vettigt att ha som en tanke i bakhuvudet när vi har kattungar hemma 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tack då avvaktar jag och ser hur det ser ut på vågen.
Mycket klokt sagt av den uppfödaren.
Tycker att det säger sig själv att mamma och barn skall ha lugn och ro omkring sig när de är små och att man inte skall hålla på att lyfta och dalta med dem i onödan. Likaså att inte ha en massa folk som vill "se på kattungarna" när de bara är några dagar gamla bara för att de är "sötast då".