Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 8utanför-ämnet-ot
Läst 1463 ggr
Mainebusters
0

Maine Coon-folk är trevligare?

En konstig rubrik eller? Nej, jag tänkte på detta när man stavar fel på sin kattras.. Skriver man Norsk Skogskatt, så brukar NFO folket genast säga att då är det nog ingen äkta, för då brukar man stava fel.. Men i folkmun så blir det ju ofta ett s i mitten där.

Men när det gäller våra coonisar, så är det ingen som säger så, och det tycker jag är så toppen!

Vildvittra
0

Nja det blir inte oftast ett "s" bland uppfödare och utställare, men snarare varnliga privatpersoner som inte vet vad som är skillnad.

Man har fått lära många kattköpare ett det inte heter norskskogskatt….!

Tror inte att vi en har ett problem när det gäller vår ras maine coon, när det gäller felstavningar eller rasuttal.

//Veronica

Mainebusters
0

Naturligtvis menade jag privatpersoner.. skulle väl ha skrivit det. Glad Många skriver fel på Maine Coon, men detta påpekas inte i tid och otid som Norsk Skogskatt..

SidenMoare
0

JAg märker att det är "vedertaget" bland folk i allmänhet då de tror och frågar om Star är en NFO.

Brukar upplysa om att det heter Norsk Skogkatt och att Star är en Maine Coon. Men jag tror att det är svårt att få bort detta extra s.

Men vilken är den rätta skrivningen på MCO är det Maine Coon eller MaineCoon? Ser båda delarna och jag använder dem båda med. VAd tror ni?

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Mainebusters
0

MaineCoon har jag aldrig sett faktiskt..

Dunderklumpens
0

Maine Coon är rätt :)

SidenMoare
0

OK! Då skall ajg hålla mig till detFlört

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

blondifire
0

men seriöst… det heter ju inte Maines coon så hur tänker du att man inte påpekar det just för den rasen?? att man rättar folk ang norsk skogkatt är mest för att i alla oseriösa annonser skrivs det med ett S…

S*Winsnes Wilda

Mainebusters
0

Nej, men nu tänkte jag på att en del kan stava fel.. typ main coon, maine coone… en del har norsk skogkatt, men kanske skriver skogskatt ändå, och då påpekas det snabbt att s:et inte skall vara där.. det var så jag spånade.  Sen må det vara seriöst eller oseriöst..Flört

LaSadie
0

Jisses… norsk skogskatt, enligt dig är folkmun, är vanliga blandraskatter som är långhåriga och när de är långhåriga så är de automatisk norsk skogskatt (och då tydligen automatiskt högre värde på blocket-annonsen).
Att Norsk skogkatt är nojiga med detta är för de inte ska blandas ihop med varannan huskatt som finns i sverige.

Mainebusters
0

Det var detta jag menade.. man kan inte skriva "fel". Med ett S.. Om man skriver Main Coon, har man då en blandis också? Nej, det behöver inte vara så. Man kan skriva fel helt enkelt. Jag säger coonis i vardagsmun, då kanske jag har blandisar hemma?

Det är väldigt känsligt med s:et… Jösses…

(vanliga blandraskatter..? är huskatter vanliga och raskatter ovanliga? *ler*)

norsk skogskatt, enligt dig är folkmun, är vanliga blandraskatter som är långhåriga och när de är långhåriga så är de automatisk norsk skogskatt (och då tydligen automatiskt högre värde på blocket-annonsen).

Förresten finns det ingen ras som heter Norsk Skogskatt. Inte ens en blandras som heter så.

LaSadie
0

Nej, det finns ingen ras som heter Norsk skogskatt och det är ju det som är grejen :P Man kan se på annonser att den långhåriga kostar mer än den korthåriga, och så fort den har mer päls så hipphapp är den någon procentsats skogis. Maine Coon är inte lika vanlig ras som Norsk skogkatt men det poppar upp flera kattungar på nätet så snart kommer ni bli grinig över ett bokstavs stavfel ;)

Mainebusters
0

Äsch då, det är inget att bli grinig över.. stava fel kan alla göra. Eftersom skogisar är ganska vanliga så är det ju inte helt otroligt att det finns med i generna. Flört