Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett4-avel-och-genetik
Läst 2088 ggr
Sevgilims
0

Ultraljud

Jag orkar inte gå omkring och inte vara säker längre! Snacka om att man är otålig! Jag har beställt tid för ultraljud på Dory idag för nu vill jag verkligen veta om hon är dräktig eller inte! Är det någon som har erfarenheter av att använda sig av ultraljud för att bekräfta dräktighet? Hur säkert är det? Tycker jag läste nånstans att det är rätt så säkert men att det kan vara svårt att räkna ungarna.

SidenMoare
0

HAr hittat uppgifter om att man kan ta ultraljud från dag 21 men helst dag 28 och att man då skall kunna se antalet foster.

Men jag har ingen erfarenhet av ultraljud så jag kan inget säga om det stämmer.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

SidenMoare
0

HAr hittat uppgifter om att man kan ta ultraljud från dag 21 men helst dag 28 och att man då skall kunna se antalet foster.

Men jag har ingen erfarenhet av ultraljud så jag kan inget säga om det stämmer.

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

dagdrivarn
0

Problemet med UL är att det egentligen inte säger ett smack, ja det talar om att honan är dräktig nu och här, men stressen av att kuska fram och tillbaka till veterinären kan lika gärna få henne att kasta ungarna och tillbaka bilda dem. Då blir besvikelsen dubbelt så stor.

Bättre då att låta honan vila i lugn och ro hemma och ge sig till tåls och se vad som gömmer sig i magen när hon tids nog föder.

Blir det inte ungar den här gången blir det nästa gång, eller då nästa. Är det något man får utrusta sig med om man tänkt hålla på med uppfödning så är det ett enormt tålamod Flört

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Sevgilims
0

Nu har vi varit på ultraljudet och det visar att hon är dräktig! Tjoho!

Hon har aldrig haft några problem vare sig att åka bil eller besöka veterinären utan alltid varit lugn och cool så jag känner mig inte orolig att hon skulle kasta ungarna för den sakens skull. Jag hoppas verkligen att det inte blir något sådant! Ungarna beräknas anlända till nyår så därför kände jag mig extra angelägen att veta om hon verkligen var dräktig eller om hon var skendräktig. Med tanke på den storhelg det är så är det ju lite planerande med inköp, vänner som ställer upp med skjuts och att förbereda vår jourhavande veterinär i god tid.

Jag är i alla fall jätteglad och hoppas nu att allt ska gå vägen och att inget tillstöter!

SidenMoare
0

Grattis mormorGlad

MIn hona väntar till den 23/12 så jag förstår din undran just eftersom det är storhelg. Bra att kolla sådana saker i god tid

dagdrivarn
0

Det behöver ju inte nödvändigt vis vara just resa till veterinären, vad jag menade egentligen om jag skrivit lite utförligare var att UL är rätt osäkert i den mening att allt det visar är ju att katten är dräktig just nu och ev. antal. Men det är ju inte alltför ovanligt att katter av en eller annan anledning kastar ungarna och tillbakabildar dem antingen en, flera eller alla. Har varit med om så många genom åren som gjort UL och som fått veta antal ungar och sen blivit helstressade när de fått veta att honan ska ha fem och när hon föder kommer bara 4 ut eller blivit urbesvikna när de fått veta att hon är dräktig och sen börjar hon löpa likfullt 1 vecka innan födsel.

Vill bara varna för detta så att alla ändå är medvetna om att det händer. Besvikelsen blir liksom dubbelt så stor i dessa lägen.

Grattis vad kul att hon är dräktig nu i alla fall, håller tummarna att allt går bra. Spännande med kattungar till nyår. Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!