Är din MCO en utekatt?
Isåfall, är den då kastrerad? Personligen skulle jag inte våga ha mina ute, finns för många risker därute, både trafik, människor och djur.
Vad tycker ni uppfödare om era kattköpare har dem ute?

Nej, min mise Nikki går inne, hon e dock ute i sele ibland men trivs bäst inne i mattes säng eller på mattan framför kaminen om inte matte e uppe med henne på rummet.
Eftersom jag själv har en kastrat som går ute så kan jag ju inte direkt ha ngr åsikter om att mina kattungeköpare har det. Men kravet är ju såklart att de ska vara kastrerade när de går ute. Och sedan att man bor bra till. Vi bor på landet och har inget problem med trafik, däremot en och annan vildkatt som ibland hittar hit. Visst är det förenat med risker men för min maine coon så är det livs kvalitet att få gå ut i skog och mark. Han behöver det för att motionera sin kraftiga kropp.

JAG har 2 katter. en husis och sedan mina MCO-tjej. Båda är ute mycket på balkongen, den är innätad. Sen går de ut i sele. Främst på sommaren men ibland någon solig dag under den mörka delen av året med.
Eftersom jag har problem med balansen och ont i ett ben så går jag inte runt med dem utan de har långkoppel och jag sitter oftast i en stol och läser. Försöker vara ute 1 timme/gång, när det är varmt. Men min MCO-tjej tycker oftast att det är rysligt varmt i solen så hon ligger antingen i skuggan eller så vill hon in.
I detta bostadsområde så finns det en hel del katter och för 12-15 år sedan gick det en mystisk kattsjukdom här som desimerade kattstammen betydligt. Vet inte säkert vilken sjukdom det var, var inte speciellt insatt på den tiden. Tror dock att det kunde ha varit blöt FIP. Den var ganska så okänd då.
Men efter det så släpper jag inte ut mina katter vind för våg. men skulle jag bo mitt ute på landet så skulle jag säkert släppa ut dem fritt. Fast då skulle de vara kastrerade eller gå på p-piller. Men nu är det ju inte aktuellt där jag bor nu.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Gizmo är ute och han ÄLSKAR det!!!! Skulle inte gå att ha honom inne. Han gråter bokstavligen om han av någon anledning inte blir utsläppt när han vill!
Vi bor i ett väldigt lugnt område vid ett naturområde där det går toppen att ha katt. På sommrarna är han även ute på vårat sommarställe på landet.
Vi kunde ha nån enstaka katt runt knutarna förr, men sen vi skaffade Gizmo har inte en enda kisse varit här!!! (han går inte långt utan håller sig runt gården)
Vår uppfödare hade ingenting emot att vi skulle ha honom ute och jag frågede särskilt eftersom jag vet att många anser att dom inte ska vara ute.
Vi ville inte tvinga honom att vara inne om det var så att han ville ut! Han fick alltså bestäma själv och han tvekade aldrig!!!
Det känns helt rätt och han är så underbar och harmonisk!!! Är såååååå gosig när han kpmmer in och sover hela natten!!!
Jag är ingen uppfödare men mina tjejer går bara ut i sele men sitter mest still och lyssnar på fåglarna då. Ena tjejen skulle nog vilja gå ute men med vägar och tokigt folk vill jag inte det, skulle aldrig riskera att hon blev sjuk. Hennes pappa gick ute och det märks då hon har mer jakt i sig. Men att han fick vara ute förstår jag inte, det kommer hela tiden ut kullar med blandraser som liknar honom i deras område. Tänk om han tar hem FIP till honorna.. dessutom har de en stor väg precis runt kröken som inte ens är upplyst. Det skulle inte jag riskera men alla gör som dom vill.
Andra tjejen skulle inte vilja vara ute själv mer än några minuter om ens det, så en innätad rastgård står högt på vår önselista.
Ge mer än du förväntar dig att få.
Min kisse är självklart en utekatt.
Jag hamnar alltid i hård strid med alla Maine Coon ägare om detta, det verkar vara ett mycket, mycket känsligt ämne. Det är inte menat son kritik, men det är min personliga åsikt.
Ursäkta i förväg om jag trampar på känsliga tår. Alla gör som de vill.
Min kisse springer ut när den vill, jag har kattlucka (egentligen en hundlucka eftersom katten är så stor) och den går och kommer precis som den vill.
Den har blivit väldigt muskulös och är jättestor och den är framförallt otroligt lycklig och harmonisk att ha den frihet som jag personligen anser att alla kattor ska ha. Den älskar att plaska i vattenpölar och att springa i regn, den sitter högt upp i träd och spanar på sina byten, den jagar allt som rör sig och kommer (dessvärre) hem med troféer och byten var och varannan dag. Enormt stolt. men det får jag ta, jag anser att det är kattens natur.
Till saken hör kanske att jag har lätt att snacka eftersom jag bor med skogen som granne. Men även en bilväg. och i skogen finns både lo, mårdhund och örnar.
Jag anser också (det är nu jag får stryk) att det är själviskt av ägaren att ha en så naturlig och utpräglad utekatt inne.
Att säga att den "tycker om" att gå i band är en helt annan sak än att det går bra och att det funkar.
Det är naturligtvis bättre än att enbart ha den inne, men ska man ha en innekatt; köp då en angora eller perser eller nån annan framavlad kattras.
Maine Coonen är en naturlig kattras och mår självklart bäst att vara ute i naturen. Att sedan ha förmånen att den kommer hem alla dagar och lägger sig i famnen och kurrar varje kväll och visar sin kärlek, det får man på köpet.
Har katten ett val (kattlucka) så kan den ju välja själv, vill den vara inne då stannar den garanterat inne.
Min åsikt utgår från kattens natur, men nu verkar det inte vara så för majoriteten av MaineCoon ägarna. Jag förstår det fullständigt om man har katten för avel, det finns nånsorts berättigande i det. men att stänga in en Maine coon i en lägenhet tycker jag att är ett dåligt val.
Till saken hör att min katt är kastrerad, den hamnar inte i slagsmål på samma sätt, men jag skulle ändå låta katten gå ut om den var okastrerad.
Jag är extremt djurälskande och avskyr att gå på zoo för att se djur som är inhängnade och ledsna.
Att som ursäkt säga att katten kostar så mycket pengar är en svag ursäkt. det är en självisk ursäkt. Likaså ifall den får i sig gift eller blir överkörd, attackerade av vilddjur eller stulna etc. Det är visserligen sorgligt om något sådant skulle hända, men så funkar ju naturen.
Jag anser det som att ha barn, inte skulle man stänga in dem heller? Även om man kanske skulle önska att man kunde och skydda dem mot alla faror.
Summa sumarum; vill man ha en innekatt, då ska man skaffa en utpräglad innekatt, inte en Maine Coon.
Nu får jag antagligen runt öronen igen, men det är min åsikt. Ursäkta igen om jag trampat på några tår.
Citerat från ditt inlägg:
Jag anser också (det är nu jag får stryk) att det är själviskt av ägaren att ha en så naturlig och utpräglad utekatt inne.
Du får naturligtvis ha din åsikt om utekatter, men då får du också respektera våra åsikter, vi som inte vill släppa ut våra coonisar..
Skulle aldrig falla mig in att kalla någon ansvarslös som släpper ut sina, så då vill jag inte heller bli kallad egoistisk..
Hej,
Förlåt om jag sårade någon, det var inte min mening.
Men detta ämne är väldigt provokativt verkar det, det är antingen för eller emot.
Det är just ansvarslös som andra MC ägare kallar mig. "Man ska aldrig släppa ut en raskatt" säger de.
medan jag anser att en katt är fortfarande ett vildt djur, och vissa raser mer anpassade till ett fullständigt inneliv än andra.
Jag kan ju bara tala för min egen katt, men sen jag fick den och lät den springa ute, istället för att sitta i en lägenhet, som förra ägaren hade den, insåg jag att detta var kattens riktiga natur.
Katten mår fantastiskt att springa fritt ute. Den är nu stor, stark och lycklig.
Det är som en helt annan katt än den katt jag fick, som tidigare gick med lina.
som sagt, jag bad om ursäkt om jag trampar på tår, men jag anser verkligen att andra kattor lämpar sig bättre för ett liv inomhus.
Jag vet också att säkert 95% av MC ägarna har just så, så jag vet att denna åsikt stör och sårar. men det är vad jag anser.
Det är upp till var och en tycker jag.. jag blev absolut inte sårad, det var bara det att du kallade folk själviska.. Du har rätt till din åsikt, precis som "vi" har vår.. 

Är Maine coonen mer frihetstörstande än andra raser??
Jag tycker att man ska se till katten man har,och hur man bor.Det finns inget rätt eller fel. Bara man tar ansvar för sitt djur.
MIN personliga uppfattning är,att en extrem djurvän, INTE kan tänka sig att släppa ut en okastrerad hankatt. Som träffar okastrerade honor,som genererar i en massa oönskade kattungar! Dessutom har jag svårt att se katten som ett "vilt" djur.
Det är min åsikt!
#8 Jag kanske har fel, men när jag läser dina inlägg så verkar det som om du är lite på defensiven och vill ha en het debatt? 
Nejdå, jag är inte alls på defensiven.
Absolut inte. eller kanske lite..
, sorry man hamnar lätt i försvarsställning när man måste försvara sitt agerande hela tiden.
men jag är inte på offensiven iallafall! Det är en viss skillnad.
Det är mera så att jag i alla år haft min katt att gå ute, och jag blir alltid beskylld av andra raskattägare att vara ansvarslös.
De som har bondkatter kommenterar det inte ens, för dem är det en självklarhet.
De som äger raskatter kommenterar inte mina bondkatter, men däremot raskatten, de är dock mig precis lika kära.
Tydligen är det ok för bondkatterna att gå ut, men inte för raskatten. Det är en gåta för mig.
Alla mina katter är kastrerade. Men ändå får jag massiv kritik för raskattens "frigående".
det verkar iallafall vara ett väldigt extremt provocerande ämne.
Och vi andra blir beskyllda för att vara själviska.. *ler* På detta forum har vi nog inte haft såna vilda diskussioner, det är väl mer på katter iFokus..
åh förlåt återigen.
det var faktiskt inte min mening att såra.
Jag var antagligen ganska upprörd när jag skrev första inlägget.
En vän hade retat upp mig ordentligt angående min katt och jag kanske behövde få ur mig min frustration.Jag får ta så mycket skit för att jag försöker se till att Totoro ska vara en lycklig katt.
Som sagt, jag fick min katt av ett par som skulle flytta, så jag är inte lika insatt/påläst om MC rasen på samma sätt som ni som har valt er katt med stor omsorg, men det som jag har läst och lärt mig är att MC rasen är en av de få naturliga (inte framavlade) raser som finns.
Och läser man om kattrasen (och studerar min) så älskar den vatten och regn, klättra i träd, jaga osv. allt sånt som en "vild" katt håller på med. Totoro skulle dö av leda om jag stängde in den.
Så jag tror att min Totoro definitivt är mer frihetstörstande än de flesta katter. De framavlade katterna som angora, nakenkatterna, perser osv, de är mer nöjda med att vara innekatter. Men naturligtvis kan jag ha fel där också.
Jag tycker bara att alla individer, djur som människa ska ges en frihet att må bra.att själv få välja att leva det liv man mår bäst av.
Jag VET att många MC katter säkert är jättenöjda med att vara innekatter, då är det så, det är bra. Men den MC jag känner, skulle vara en trött, snäll, långsam, deppad katt om jag inte lät den gå ut.

Tycker det är otroligt själviskt och att det tyder på okunskap om man tror att alla Maine Cooner är likadana. Inte konstigt om folk reagerar mot dig, beror nog inte på att du har din katt ute utan att du diskuterar det så enspårigt och kallar folk som har sin Maine Coon inne för själviska.
Jag citerar ditt inlägg:
Kanske inte det klokaste och trevligaste jag läst

Skulle aldrig släppa lös mina Coonisar ute då det på detta bosatadsområde finns mycket katter och många barn. Katter hamnar ofta i bråk här och några barn har gjort förfärliga saker mot en katt på detta område.
Men alla får göra som dom vill. Men om man då är så less på att bli påhoppad (som Nilsdotter är för att hon har sin MCO ute) för vad man väljer att göra så kanske man ska tänka sig för innan man själv hoppar på andra som inte tänker som en själv.
Man ska behandla andra som man vill bli behandlad själv ;)
Var rädda om era Coonisar utekatter som innekatter
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Har läst denna tråd och det är beklämmande att du dömer andra på förhand, vi som har valt att ha katterna inomhus under ordnade former har kanske gjort det av många anledningar.
Våra katter är högt älskade familjemedlemmar och jag vill inte släppa ut dom vind för våg för att kanske påträffa den skadad, påkörd etc.
Men var och en gör som den vill.
Idag kostar raskettarna lite och det är inget försäkrings bolag som ersätter en katt som blir stulen eller springer bort.
Så då tror jag folk väljer att bygga rastgårdar till dom och även ge katten koppel promenader.
Har än så länge inte träffat på någon katt som är deprimerad för att den lever inne.
//Veronica
P.s Kan göra listan lång på farom som lurar där ute.
Inte alla människor som är kattvänner….!