Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 2083 ggr
SidenMoare
0

MAineCooners pälsar

På många ställen där man läser om MCO:n så står det att pälsen är lättskött och att det  sällan blir tovor.

MEN Det stämmer då INTE alls på de MCO som jag stiftat bekantskap med. Visst det är olika mellan katterna. Min "dam" får oftast tovor på sommaren när det är varmt. Hon är ju ute i sele och ligger gärna i gräset så det blir gräsfrön etc i pälsen.

Men nu har jag ju hennes fästman här och han är ett rent "tovmonster" Måste borsta mycket varje dag, dessutom gillar han inte magborstningen där de flesta tovorna sitter.SkrikandesONT gör det på mina händer när jag borstar.

Nu undrar jag. Har pälsens kvalitet "tovningsrisk" med tex vilken färg katten har? Denna herre är blåsilvertabby. Min dam svarttabby. Eller är det från katt till katt? Funderar på om "silverpälsen är "finare och tunnare" på något sätt och därför mera benägen att tova?

Finns det någon som har en lättskött nästan tovningsfri katt? För det som står om MCO:ns päls strämmer inte alls enligt min erfarenhet så här långt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Mainebusters
0

Visst får de tovor! "under armarna" är ett ställe, och i ljumskarna.. jag har iaf inga tovningsfria missar.. men jag har det bra, mina älskar att bli kammade!

dagdrivarn
0

Det är väldigt individuellt från katt till katt, men jag har tydligt märkt att färgen spelar en ganska stor roll.

Mina röda katter har samtliga av någon anledning mycket sällan tovor, mina två bruntabby med vitt har lite oftare tovor än de röda.

Silver, Cremé och Blått verkar över lag efter vad jag hört vara de absolut jobbigaste färgerna då de ofta är så otroligt mjuka i kvalitén.

Men jag har en cremétabby hemma som inte blir kammad alls och som hittills inte haft en enda tova på de två år hon varit hos oss. Nu har hon visserligen ganska kort päls och det spelar ju också in förståss.

Kan varmt rekommendera en del produkter ifrån Anju_Beauté

Tovsprayen som heter ABSOLU är värd sin vikt i guld!

Antistatsprayen med silicon som hter BI-PHASE också helt suverän!

Tovsprayen använder jag när de har fått tovor, man sprayar på och låter sitta en stund och sen är det bara att kamma bort.

Bi-phase använder jag för att undvika tovor kramar in på magen, under benen och övriga problem-områden och kammar ut. Då håller det sig rätt bra.

Har man en katt som lätt tovar så gäller det att se till att hålla löst hår borta genom att kamma igenom noga, bada regelbundet och använd inpackningar, använd bi-phase-sprayen.

Inte är det lätt inte.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

SidenMoare
0

Tack för tipset! Skall kolla dessa produkter.

Jag får ju troligtvis en blå-silverdam, som jag skall behålla, i kullen.

Bra att vara förberedd. Skall kolla om Anjou är med på utställningen i Sthlm. Planerar att kika in där.

Vad bra att du har en "tovfri" katt. Skönt. Glad

Jag har ju märkt att "fästmannen" är mjukare i sin päls än min tös. En ganska så stor skillnad egentligen Ändå är hon mjuk och fin i pälsen.

Skall vidarebefodra din uppgifter till hans uppfödare. Tror inte hon har dessa produkter. I alla fall har hon inte sagt något och vi har pratat om hans tovor några gånger.

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Mainebusters
0

#2 Att det är någon skillnad mellan färgerna, har jag inte märkt.. det dyker upp en tova då och då ändå.

Men de håller jag nu borta genom att kamma dem oftare. Det enda preparat jag använder är PCL shampo och spraybalsam. Kanonbra, och doftar helt okej. Gillar inte produkter som luktar för mycket..

dagdrivarn
0

#3 Tja EN tovfri av alla jag har är kanske inte så mycket att hurra för *skratt* fast en är ju bättre än ingen i alla fall :-D

Vad mysigt med blåsilver :-D, var förra tösen du fick blåsilver så du nu vet att honan din bär på dilution?

Hoppas inte för mycket bara ödet kan allt lura en ibland, jag prade ju en blå hane och en creme hona, ända sättet att garanterat få en blåpadda. Vad händer då jo jag får fem killar såklart :-D

Är ju en del som ska klaffa i ditt fall.

Håller tummarna att du får din lilla blåsilver :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

Lilla Blaze var blåsilvertabby.

Star har mamma och pappa ns, farmor fs, farfar ds,mormor a22, morfar n22, i nästa generation bakåt finns det på kvinnliga sidanf22, a22, f22, n 09 22, manliga sidan d23, es22, n22, n22.

Hanens föräldrar är mamma g22, pappa a, farmor gs, farfar ns, mormor okänt morfar d22. Nästa generation fäder ns, gs, ns22, gs 22 mödrar a, g23, n22, g22.

JA jag hoppas på en blåsilver. Men det är väl så att man ändå älskar alla ungarna ändå.Kyss

dagdrivarn
0

Vad skoj, då vet du ju i alla fall att hon bär dilution och att chansen finns där :-) Ska hålla tummarna att du får din blåsilver-tjej :-D

Visst älskar man dem lika mycket oavsett, men nog blir man allt lite besviken för några minuter när man hoppats på något och så blir det ingenting utan det alls :-) Men man hämtar sig snabbt och så är det bara på:t igen.

Du vet ju allt hur det är men din trista erfarenhet första gången, men nu ska du se det blir andra bullar ett helt gäng små goa bebisar lagom till jul och gärna några stycken blåsilver-tjejer så du får lite att selektera bland ;-)

Oj vad jag måste se till att hålla mig online kring jul så jag inte missar när du får småttingar. Är ju uppe i Boden hos föräldrarna då, tur de har internet de också :-D

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

Tackar!Skrattande

Skönt att veta att du finns där om  jag skulle ha något att fråga om. :-)))

JA! jag hoppas verkligen på en blå-silver-tjej. Det har ju varit en "längtan" under en längre tid nu. Hoppas på 2-4 ungar. Det räcker denna gång, men man vet ju inte vad hon bär på för "hemligheter" denna dam.Kyss

Fast skulle det inte bli det denna gång så är det bara att försöka igen senare. Trist att du inte fick din padda. Men har du försökt igen?

Lovar att hålla dig, och alla andra här, uppdaterade när det händer. Jag startar en ny Hemsida inom någon månad, med mitt stamnamn. Så där kommer jag att sätta in foton etc. och berätta vad som händer.

Hon är på dag 29 idag och hon har redan gått upp dryga 500gr. Så nog tror jag att det är flera än förra gången. För vid samma tid i dräktigheten, förra gången, så hade hon bara gått upp dryga 100 gram. Så nog finns det lite mera i magen denna gång. Bara att vänta och se

dagdrivarn
0

Nej inte ännu men jag ska, fast denna gång blir det om alla tester går som det ska en svartsmoke-vit gosse hon paras med och jag har ingen aning om han bär på dilution eller inte så det är inte alls säkert att det blir någon blå oavsett. Men jag tror på kombinationen så får jag bara en bra hona är jag supernöjd :-D

Jag har ju väntat på min blåpadda i många, många år nu, fick EN för något år sen men naturligtvis var den damen den sämsta i kullen typmässigt så det var bara att välja bort henne. Sen visade det sig att hon dessutom hade ett navelbråck så där hade det ju varit kört oavsett.

Men den som väntar på något gott vet du ;-)

Har ju väntat på min blåpadda med vitt eller ännu hellre blåsköldpaddssmoke-vit i över 5 år nu så jag kan nog vänta ett tag till, förr eller senare dyker hon upp, när man minst anar det :-D

Vi kommer att vänta med spänning här :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

SidenMoare
0

JA det är ju en viss "tillfredställelse" i väntandet med på något sett.

Jag såg min första MCO i Sthlm på en utställning i Sthlms Marmorhallar. av vad jag förstått nu så måste det varit en av de första exemplaren i Sverige. OM det var en av dem som bodde här eller om det var en "gästande" katt från England vet jag inte. Men jag kunde knappt gå från buren med katten. Den var ju så underbar. Förälskade mig i rasen och det tog väl en så där nästan 30 år innan jag sedan köpte min tös. Bar rasen "i mitt hjärta" för en MCO skulle jag bara ha. Läste allt jag kom över, fast det fanns inte så mycket då att läsa.

Sen när det var dax……!!!!! OJJJJ!!!!!! vad roligt det äventyret var. Bara det att leta efter vilken färg, teckning, hälsa etc. Jättekul var det. Men sedan när jag väl lagt handpenningen på henne så ville jag ju ha hem henne bumsKyss Stackars uppfödare som blev "nedmailad" av mig varje vecka med begärelse av att få foton och rapporter på hennes utveckling. Bäst att komma ihåg den biten inför kommande kattungeköpare.

Du hittar säkert din tös någon dag skall du se. Rätts vad det är så finns hon bara där . Helt oemotståndligt söt… bara för digSkrattande