Utställning och avel på katt med Astma
Hitta detta inlägg på Katter i Fokus om utställning och avel med katt som har astma.
Hur är det med Avel och utställning på en sådan katt?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Vet faktiskt inte vad reglerna säger om utställning på en sådan katt, rent spontant skulle jag inte ställa en katt med astma.
Jag har själv levt med astmatisk katt i 11 år, han var sjuk från 6 års ålder. Jag hade själv inte tycket det vore särskilt bussigt mot honom att släpa ut honom på utställning. Dessa hålls ju ofta i gympahallar mm där det kan vara rätt torrt och dammigt i luften.
Jag märkte tydligt på honom att han blev sämre om det var dammigt hemma och likadant under pollensäsongen.
Vad gäller avel skulle jag inte avla på en katt med astma, det är alldeles för hög risk att detta är ärftligt. Jag har tagit katter ur avel för mindre än detta, även om jag här måste lägga ett varningens ord också. Att ta allt med minsta lilla ur avel är inte heller bra. Det är viktigt att alltid göra en avvägning och med mindre åkommor kan det kanske vara värt att ta en testkull om katten i övrigt är värdefull i aveln.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Såg nu att #5 i länken ovan hittat på SVERAKS sida om medicinering.
Där är det ju tydligt att man inte får medicinera sin katt allt för allvarligt.
Om man läser på SVERAK så står det:
Karenstid för läkemedel
För registrerade läkemedel gäller en generell karenstid på 6 månader. Det finns dock undantag, vilket framgår av listan nedan.
Och i listan står det:
Andningsorganen 6 månader
Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se
Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor