Utställning med rakad mage?

Det är ytterst sällan de behöver raka (i alla fall min erfarenhet).
Har de inte extremt mycket päls så rakas de inte, åtminstone inte hos Torkel i helsingborg. Tror inte någon av mina blivit rakad där och då är ändå några av dem riktiga pälsmonster.
Nu sist testade jag Sigge som har supertjock päls, men det gick superbra.
Kolla med din veterinär, men jag tror inte det är någon fara att hon blir rakad.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Glömde säga det att domarna är ju sällan lika hårda på ett KM som på en vanlig utställning och oavsett om det är KM eller vanlig så visst kan du ställa henne. Risken hade väl bara varit att det dragit ner omdömet då det trots allt handlar om en skönhetstävling.
Tror att vissa domare i alla fall tar en viss hänsyn om än försvinnande liten till såna småsaker. Men som sagt det är ju ett KM och sällan lika hårt som en vanlig utställning så ställ du katten 
När jag beställde tid så förklarade de hur det går till, att de rakar en ruta.. Men det är ju inte kul om det påverkar omdömet.. Jag kanske ska ta en tid i februari istället, det är ju utställning i januari också.
Jag har ju ingen brådska. Skulle vara väldigt snipet om jag tar för givet att de inte rakar, och sedan gör han det..
Jag ringer vet. imorgon och ändrar tid. Annars kommer det att gnaga i mig..
Tack för svar!!

Har man inte bråttom att para så spelar det ju ingen roll, då kan man ju lika gärna skjuta på det lite.
Själv brukar jag alltid ta HD-röntgen först och efter att jag har fått svar på den så HCM-testar jag.Om jag inte behöver DNA-testa förståss då kommer ju det testet först av alla eftersom det är enklast, billigast och dessutom kan göras när katten är ung.
Orsaken är att HD är det billigare testet och skulle den inte gå igenom så behöver man ju inte kasta ut pengar på HCM också om man nu inte vill veta ändå. Går katten igenom HD så har man ju svaret på HCM med en gång. Blir lite mindre nervöst och lite mindre väntat på så sätt 
Jag ska bara HCM testa, så jag skjuter på det hela till feb.. tack för bra och utförliga svar!

Ta inte illa upp, men får jag fråga varför?
Är så otroligt mycket dum och felaktig information ang. HD i omlopp så jag blir alltid förskräckt när nya tar onödiga risker ofta pga att de är fel-informerade eller inte tillräckligt informerade.
I slutändan är det katterna som får betala.
Visst får du fråga, men i dagsläget är det inte aktuellt och det är inget som jag vill disktuera vidare.. 
Jag gör precis tvärtom, tar HCM först för jag tycker den är viktigast och skulle det visa sig att min katt har HCM så känner jag inget behov av att HD scanna. 
För övrigt går det jätte bra att ställa ut en katt trots att de fått raka lite vid HCM. Det är en sådan liten ruta de rakar och det är ju inte direkt på magen utan mer närmar armhålan så det är inte speciellt troligt att en domare ser det, alt. bryr sig om det :)
Nåja, nu har jag redan avbokat, jag hade nog varit orolig över det annars..