I morgon postar jag....
…min ansökan om stamnamn till min kattklubb. Hoppas så att det skall vara OK med mitt första val, eftersom det är det som jag gillar bäst.
Vad svårt det är att hitta ett namn man trivs med och som säger endel om en som person och kattmänniska. Så nu är det bara att vänta någon månad eller mer på besked.
Har i alla fall inte hittat något av namnen hos FIFA. Så det är en bra början i allafall. Nu är det spännande…
Dessutom skall jag gå utbildarkurs som min kattklubb anordnar. Det är jättebra att det sammanfaller
Håller tummarna för dig att du får det stamnamn du önskar! Det är baske mig inte lätt att hitta på ett namn. Kommer man på något fyndigt så är det ju naturligtvis upptaget..
Vad är det för utbildarkurs du ska gå? Eller är det en uppfödarkurs?

Förlåt. Menar ju Uppfödarkurs
Var tydligen trött, snurrig eller nåt när jag skrev det tidigare.
Det är min kattklubb som ordnar 2 sammankomster med diskussioner och utbildning. Sen bokar man in ett tentatillfälle med SVERAK:s prov. Kursen är gratis men provet kostar 500:- Det skall bli roligt att få lära sig en massa nytt.
Nu är brevet postat så nu är väntan påbörjad.
Mitt första val av namn är "Biscaya BigPawz" Min tjej heter ju egentligen Biscaya, sen älskar jag dessa håriga underbart stora tassar som MCO:n har. Mitt andra val blev " Star of BigPawz" Kallar henne ju för Star. Hoppas på det första som känns som "MITT".
Är det SVERAK:s diplomering? Det är kul med personliga stamnamn.. Jag har ju Maine efter rasen och busters efter min första MCO, Buster..
Det var det bästa jag kunde komma på..
Ditt förstaval är fint!

JA det är Sverak:s Diplomering.
Tack! Hoppas nu att SVERAK godkänner det med och att dt inte finns någon "doldis" som har samma namn
Jag tycker det är dyrt med 500 kr för ett prov. Det kunde räcka med att ha gått en utbildning i egen klubb och så kunde man få ett diplom om deltagandet.
Diplomeringen skippar jag. 

Det finns ju även PawPeds utbildning. Vet inte vilken som är bäst och täcker mest.
Håller med om att det är dyrt för ett prov. Det skulle ha räckt med hälften egentligen.
Men för mig känns de som en bra möjlighet att få lära mig mera och att även kunna få disskutera saker med redan verksamma uppfödare och andra "gröna" som jag. Vill ha mera på "fötterna" och lära mig gången med det hela. Det är ju även detta med alla papper hit oc dit och lagar och regler som är bra att kunna få veta. Fast visst an amn läsa sig till sakerna själv. har ju läst RC:s bok om kattuppfödning i sommar. men då mest om själva dräktigheten och kattungar. Men detta med genetik etc. är verkligen något som jag behöver lära mig att förstå. tycker att det är svårt.
#6 Jo, men just detta du skriver om att man får träffas och diskutera frågor är toppen, det kunde ju vara en utbildning inom klubben.
Varefter diplom delas ut om man har deltagit alla timmar. Betala flera hundra kronor för ett diplom? Nää..
Som tur är så är det inget som krävs. Finns det frågor jag undrar över, så är ju Internet förträffligt! 

Håller med dig. EGENTLIGEN borde det finnas utbildning inom klubben. Men vad jag vet så är det länge sedan det var en i min klubb. Sen har de hoppat på detta med Sveraks Uppfödarutbildning. Så de lär nog inte göra en egen ny utbildning.
Jag har det ju bra på det sättet att jag har Forumet här och att jag även har en god kontakt med min tjejs uppfödare och en väninna som är Uppfödare. Min väninna har ställt upp massor och svarar på alla mina konstiga frågor. Men eftersom hon inte har MCO utan Sibiriska så är de ju vissa saker som hon int ka svara på. Men hon är ett fantastiskt stöd tycker jag.
Men visst finns det mycket att läsa på nätet. Men ibland måste jag säga att jag inte förstår vissa uppfödares tankegångar. Antingen beror det på min egen okunnighet eller så är det något annat. Men det är bara att ta det steg för steg och lära sig allt eftersom.

Lycka till med ditt stamnamn! Det var fint tycker jag :)
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

#9 Tack!

Du sökte väl stamnamn för inte så länge sedan har jag förmig? Hur länge fick du vänta på svar? Fick du det namn som du hade som förstahandsval?

#11 Ja jag ansökte i somras. Det tog nog bara 2-3 veckor tror jag innan jag fick svar om man får stamnamnet. Sen så får man själva stamnamnsbeviset ca 3-4 veckor senare.
Japp jag fick mitt förstahandsval. Det brukar man få om det inte finns något likadant registrerat. Här kan du kolla: http://www.fifeweb.org/wp/catnames/cattery.asp
Som sagt hoppas du blir nöjd med ditt stamnamn :)

Tack!
JAg har kollat. INget av mina förslag finns med på FIFE:s register. Så nu är det bara att hoppas att dte inte finns någon "doldis" som vill ha samma som mig. Min 2 första förslag gillar ag. Det första känner jag mest för. Så det ä d jag hoppas att jag får.
Bara att vänta och se nu då :-)) Det är ju egentligen ingen brådska. Men man vill ju ända ha det som "igår"

Jo man vill ju helst ha sitt förstahandsval och det lär du få :).
Jag håller tummarna för det iaf!
Vad hade du som andrahandsval då?
men är det inte så med sveraks uppfödardiplomering att man måste ha haft minst en kull innan?
S*Winsnes Wilda

#14 Mitt andrahandsval är: S*Star of BigPawz. Det är OK det med.
#15 Ja, det står det på SVERAK:s sida. Men inget nämns om det på UKK:s sida. Så jag vet inte om de är annorlunda om det är en kurs genom en kattklubb. OM det behövs en kull innan så får jag vänta med att ta provet tills jag har en reg. kull. Men jag tänker gå kursen i allafall. Kunskap är ju alltid bra.
sant,tänkte mer på att jag tänkt o gå den oxå men väntar till efter kull..
S*Winsnes Wilda

MIn första unge/kull dog ju.Så de blev ju inte som jag tänkt när jag anmälde mig till kursen.
Får se vad de säger skall i alla fall prata med en i styrelse idag/ikväll.
Skall de ha kursen i din Kattklubb med?
ja min första kull är bara en,vet inte om det räknas. dom anordnar från och till här.nu vet jag inte när nästa gång..
S*Winsnes Wilda

Om jag förstått dt hela rätt så står det att kullen skall vara Stambokförd. INget om antal ungar i kullen. Så då borde det ju vara OK för dig. Kolla vad som står på SVERAK:s sida du.
Egentligen så tycker jag att man borde få gå denna utbildning även om man inte har haft en kull. För det är ju så mycket man skall lära sig så där just med första kullen. Sen vet man ju vad som krävs av papper, intyg etc.
Tycker egentligen att det skulle räcka med Stamnamn och medlemskap i en kattklubb. För man skaffar väl inte Stamnamn för att sedan inte börja som uppfödare? Då är det ju bortkastade pengar.
#20. har du rätt i. ska kolla på det igen
.
S*Winsnes Wilda
#20 Lite OT… men vad jag förstår så finns det de som skaffar stamnamn för att få utnyttja de rabatter som finns..

Så trist att de gör det. Men vissa människor skall ju utnyttja allt de kan
Ja, det är ju skillnad om man har tänkt sig uppfödning och sen är det något som går åt skogen, typ tester som inte är bra. Men att enbart registrera sig för rabatter, nä, lite samvete har man väl?
Jag hade faktiskt ingen aning om vilka rabatter man kunde få, men som det är nu, så är man ju tacksam för det!
Såg på ett annat forum att någon sa att man kunde ju reg i IDP, det är ju billigt och då tjänar man snabbt in rabatten…
Jag är väl en surkärring som tycker att man inte gör så. Är man storkund däremot, så kan man gott ta kontakt med företagen och prata med dem. 

Håller helt med dig.
Har visserligen vetat länge att det finns Uppfödarrabatter hos många av kattmatsförsäljarna. Men känner att jag inte vill "utnyttja" något som inte "rättligen är mitt".
Men har man rätt till rabatter så skall man absolut utnyttja det. Så det kommer jag att göra när jag får mitt stamnamn så småningom.