Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 2632 ggr
annaLi
0

Driver mig till vansinne

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har 2 maine coon katter Oden och Freja. Oden 7 månader, kasterad sedan 1 vecka. Freja 1½ år steriliserad för  6 mån - 1 år sedan. Nu till det jobbigaste som jag skulle behöva får lite "hjälp" med, Oden är jätte kelig o mysig lika så Freja, men när man ska gå o sova runt 23 så börjar dom o springa maraton o leva FAN rent ut sagt, varför börjar dom då? Varje kväll får vi jaga dom o stänga in dom på toaletten, vilket jag inte vill utan vill att dom ska mysa med oss i sängen. När kommer Oden lugna ner sig, det är han som är värst. Blir han lugnare runt året? Det tråkiga är ju att han blir ju rädd för än o gömmer sig när man måste göra såhär varje kväll.

Snälla hjälp, vill kunna få sova, snart gör jag mig av med honom o det vill jag inte utan vill ge honom en chans.

Helona
0

Jag har två Mainecooner på 2,5 år,samt en Ragdoll på 8 år. Jag har aldrig haft dessa problemen… Hur är de på kvällarna? Lek o sysselsätt dem,om ni inte redan gör det.Katter orkar ju inte så mkt.Flört

Jag har en jobbarkompis,som har två Birmakillar,på 8 och 6 år,som lever faan varje natt.De börjar runt 3-4 tiden. Puh! Förstår att detta är jättejobbigt. Hoppas att nån har bra råd. Lycka till

Mainebusters
0

Mina brukar leva loppan en stund när alla har lagt sig, men de är snart slutkörda och somnar. Däremot ska det ju väckas tidigt.. men nu på senare tid, så har jag märkt att de börjar bli lite morronslöa.. *Yippie!!*

Det är väl höstmörkret som satt in, jag vet inte, men jag får ialla fall vakna till väckarklockan som jag bör. Men när de väl hör den, då kommer de sättandes för att få upp mig fortast möjligt.

Nej, stänga in dem någonstans, det skulle jag inte kunna göra. Isåfall stänger jag hellre till om sovrummet. Det har väl hänt tre gånger kanske..

Det värsta som kan hända är om jag går upp vid 3-tiden en sväng, då kan de vakna, och sedan är det full rulle en stund.

Det är något man får räkna med när man har katter, de lever om på nätterna.

helhol
0

MIna katter har av och till gjort samma sak. Det jag börjat göra är att leka, som en tokig, med dem. Jaga dem, vilket den ena bra älskar, slänga bollar leka med leksaker med kattmynta i etc. ungefär under en halvtimme. Sedan ger jag dem mat. Efter det brukar de lugna ner sig efter att ha slickat sig rena.

Sen brukar de sova gott till fram på morgonkvisten då de vill ha mat igen. Skulle de busa runt under en längre tid på naten så stänger jag sovrumsdörren. men det är sällan, är en mycket blödig MatteFlört

annaLi
0

okej får försöka leka med dom på kvällen. Det är jobbigt för oss då vi har småbarn som dom väcker när dom lever rövare därav anledningen till att vi får stänga in dom. Dom springer in i barnens rum o lever där inne. Vi tycker att det är viktigare att vi o barnen får sova, därför så stänger vi in dom.

Men som sagt får försöka aktivera dom på kvällen o hoppas att det kan lösa sig. Värsta är ju att dom sover ju bara om dagarna, som för att spara sig till kvällen. Nån som har bra tips på aktiveringssaker?

helhol
0

En papperslåda med papper, snören och annat som låter. Sen lägger ma godis, kattmynta i botten av den. Det brukat hålla dem sysselsatt en bra stund

annaLi
0

#5 okej, ska lådan vara igen rejpan eller ska dom kunna röra runt i papperet??

helhol
0

Den kan gärna vara öppen. Så har jag det. Det är ju det spännande att komma ner till botten och hitta godsakernaSkrattande

Mainebusters
0

Får man stänga in katter på en toalett under natten? Det är ju inga större utrymmen..

annaLi
0

varför skulle man inte. dom ligger ju bara o sover där inne iallafall. det är ju ett badrum så det är ju inte bara en toalett o handfat.

jag skriver inte detta för att få "skäll" utan få tips på vad man kan göra för att undvika att stänga in dom.

det finns säkert många som tycker jag gör fel o hellre låter sina katter leva rövare så man inte får sova o låta dom väcka småbarnen.

Helona
0

Det är inte meningen att du ska få "skäll".Men det är ju faktiskt katter vi pratar om. De sover ju gärna på dagarna. Mina vaknar också till runt 23-tiden. Men de stör ingen. Jag tror att ni har hamnat i en ond cirkel. Försök att hitta på lite kul saker åt dem på kvällarna. Som någon sa,en kartong med lite papper i . Det finns tunnlar att köpa som de bruka uppskatta. Bind nåt i ena änden på ett snöre och dra runt. Mina gillar att leka kurra gömma. Det finns hur mycket som helst. Det behöver inte vara så avancerat.

OM du ändå behöver att stänga in dem,gör det då lugnt o sansat. Klart de blir rädda,när en superirriterad matte kommer och sliter tag i en.Flört

Du ska se att du får ordning på detta. Skriv gärna o berätta hur det går. Håller tummarna!

Mainebusters
0

Jag sa inte att min inte får, det var en fundering?

Men katter lever rövare ibland, särskilt om nätterna.. Hur gick det när du hade första katten? Var han lugn om kvällarna?

Dunderklumpens
0

Karinamöss (virkade möss med kattmynta i) brukar vara en populär leksak. Mina kan leka länge med en sådan mus. Eftersom Oden fortfarande är rätt ung så är jag övertygad om att det kommer bli bättre ju äldre han blir.  Har ni andra typer av "leksaker" hemma såsom klätterträd och små bollat etc?

annaLi
0

#11 ja hon var lugn sov när vi sov på natten, sprang aldrig runt så som dom gör nu, själv.

#12 ja vi har klösträd som dom använder  flitigt, tunnel som dom  inte leker med, köpte ny leksak här om dagen som var kul i 5 minuter o nu tittar dom inte på den änns, pälsmöss o bollar som dom knappt rör.

Så vad ska duga ¨åt mina katter egentligen!!

Dunderklumpens
0

Har ni möjlighet att ha rastgård? Frisk luft med allt spännande att titta på ute och olika klättermöjligheter brukar göra kissarna trötta på kvällen :)

Mainebusters
0

Det är ju klart att det är kul att leka när man är två! Och visst är det roligare att jaga varandra och bråka, än att leka med leksaker. Jag tror att du får försöka stå ut tills de blir lite äldre.

Min minsta är nu 10 månader, och hon har lugnat ner sig.

Jag tror att de flesta som har kattungar har detta racande och lekande vid läggdags. Om barnen har sovrumsdörren stängd, blir de ändå väckta av katterna när de leker? En del barn sover som stenar.. Glad

annaLi
0

#14 vi har balkong men tyvärr får dom inte vara där längre pågrund av att Freja smitter över till grannen jämt, vi har satt upp plank en bit ut från räcket, men hon klättrar över ändå. Så där kan dom tyvärr inte vara och det är synd, vi ska flytta till hus sedan och då blire en rastgård, dom kommer nog vara 1-2 år äldre än nu men ändå.

#15 Ja vi ska ge det tid o hoppas det lugnar sig snart. Nej det tror jag inte, men vi måste ha lite på glänt annars hör jag inte närr minsta vaknar. Och våran babyvakt funkar inte som den ska.

blondifire
0

som sagt dom kan lugna ner sig med ålder men kan du inte typ stänga till köket elr likn? blir inte så jobbigt för killen då eftersom det är ett naturligt rum till skillnad från badrum för där brukar dom väl inte vara? samma med lekandet på kvällen..se till o inte ge mat för sent o aktivera dom innan ni ska lägga er. en laserpekare e skitbra då får dom springa av sig.jag har kompostgaller framför min dotters dörr för katterna springer in där o snor leksaker samt väcker henne. lycka till.

S*Winsnes Wilda

wolfgrin
0

Om dom har några leksaker som dom tycker om lite mer än dom andra så är ett tips att bara ta fram dom på kvällarna och leka som en tok med dom då. På så vis tröttnar de inte på dom på samma vis och matte och husse är med - kul! Var med och bolla pingisbollen, musen, mjälkflärpen eller vad det nu är. Mina har en hårig svans med en pingla i på ett elastiskt snöre som dom älskar, tröttnar aldrig och kan hoppa 1,5 meter upp i luften för att få tag på den.. Ena tjejen öppnar tom lådor för att få tag på den när vi inte har den framme :/

Hinner man så lek gärna några minuter på morgonen innan ni åker och jobbar. Kan vara svårt när man har barn men det hjälpte oss att få ner racingmängden, men kattungar har Mycket energi. Bara kvällslekt räcker inte för våra katter men dom är bara runt halvåret. Nu springer de bara ibland på efternatten och dunsar inte alls så hårt längre, lät som om vi hade galopphästar här innan och de har inte ens tyngden av en ettåring än så förstår att ni har svårt att sova.

Ännu bättre blev det sen vi skaffade råttor som dom facinerat tittar på (tills dom kommer ut ur buren och vill leka med katterna som skrämt springer och gömmer sig..mycket tryggare när råttorna luktar på en innifrån ett galler *s*), men det kanske inte är ett alternativ för er.

Håller med #17, ge inte mat för sent på kvällen och avgränsa så de kanske bara kan vara i kök samt korridor och badrum eller bara köket.. Vet ju inte hur ni har det, edel har ju enorma badrum som är större än endel kök. ^.^ För litet är inte bra att ha, då kan det bli bråk.

Hoppas det blir bättre, för inte ska ni göra er av med dom! Dom är fortfarande unga. Det här har iaf hjälpt oss och ni märker säkert vad som är bäst för just era katter. Lycka till!

Ge mer än du förväntar dig att få.