Slugning
Jag har hört olika bud på detta med att slunga kattungar. OK om de har vätska och inte andas. Men skall man verkligen slunga ungarna om de andas och är OK.
Ett par uppfödare anser , en jag känner och en jag har hört talas om, att ungarna alltid skall slungas. Andra anser att man inte skall slunga i onödan.
Vad anser ni som har erfarenhet av kullar och ungar?

Jag slungar alla mina kattungar oavsett. Känns bäst för mig då är risken mindre att de har något kvar.
//veronica

Nej, jag slungar INTE kattungar i onödan!
Idag är det ju många som använder sug istället för att slunga dem men när jag började i mitten av 90-talet så slungade man dem.
Du bör han någon erfaren som lär dig hur du gör om du ska slunga dem.
Jag anser inte att man ska stöka med dem i onödan, hur skulle det se ut på sjukhusen om alla barn systematiskt sattes på allsköns behandlingar direkt efter födseln bara utifall att de kanske har något.
Att en kattunge får fostervatten i lungorna är trots allt väldigt ovanligt, oftast om det är en svårare förlossning och de kommer bakvägen tex. så kan risken finnas. Men som regel så är det ingen fara.
Slunga bara om du misstänker att de kan ha dragit i sig fostervatten, inte annars.
Naturen vore rätt illa funtad om den inte sett till att själv ha rätt bra metoder att komma tillrätta med sånt här. Sen som sagt vid en jobbare förlossning så slungar jag givetvis om jag misstänker att de sugit i sig.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Jag slungar BARA om jag märker att det är nåt "vajse",inte om allt verkar OK!
Men jag vet inte vad som är rätt resp. fel?!
Gör det som känns rätt för dig!