Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 2507 ggr
Christelle
0

Regler för era katter?

Jag undrar om ni har några regler för era katter? Och vad och varför har du dessa regler?

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Christelle
0

Har en regel att mina katter inte får vara uppe på bordet. Jag tycker detta känns otroligt ofräscht när jag speciellt äter där. Jag vill inte heller att dom ska lyckas roffa åt sig något som de blir dåliga av.

Mainebusters
0

Hrrrmm.. *harklar högt..* Hemma har vi oftast missarna med på bordet.. De håller sig på sin kant, men nosen går som på en kanin.. Sedan får vi naturligtvis vara på vår vakt så att inte en tass kommer smygande och roffar åt sig något.

Men sköter de sig inte så får de allt hoppa ner. Äter vi pizza så är det ohållbart, då får de vistas i annat rum.

För övrigt så har vi väl inga regler så där.. Jag vill inte ha dem på diskbänken, men det struntar de fullkomligt i. *ler*

Så jag har väl skämt bort dem, men de är ju mina bebbar, så det gör jag så gärna! Flört

Christelle
0

Hihi ja alla gör vi olika :)! Jag är nog ganska ensam om regler för mina katter ;). Jag har ju en kille som ockå avskyr när de är på borden ;P

Mainebusters
0

Ja, men det där är ju olika! Min gubbe var också lite emot först, men vem smälter inte för dom här?? *fniss*

Buster är så frän, han lägger sig först på avstånd, men masar sig sakta närmare och närmare, och är man inte beredd så har man en tass i maten.. Så utstuderat!

Men har vi folk hemma så frågar vi alltid om det är ok att de är på bordet när vi fikar. Och de gillar att ha dom där, de är så poppis..!

Särskilt tonårstjejens killkompisar.. de bara älskar katterna! Allra bäst är ju Burres svans.. *ler*

Och du är inte ensam om dina regler, det är nog jag som är lite tvärsom.. men det trivs jag med! Flört

harley
0

Regler? Jaa de "bör" inte vara på borden, men det händer! Gubben är nog mest känslig där, jag tycker inte det är såå farligt. Fast äter vi mat och det står framdukat en massa så får de ändå inte plats!

Det är mest Onja (Coonisen) som är på bordet, jag har nog varit lite mesigare med henne för hon har alltid varit lite försiktigare-räddare av sig, vet inte varför??? Min lilla pälskling!Glad

helhol
0

Regler ..?  VAd är det?Skäms Mina får nog vara där de vill. Vet att jag är vek. Men de är bara så. Mig gör det inget. Men när de är gäster här så får de definitivt inte vara på bordet.

Kan berätta om min Salomon. Han var en huskatt som jag saknar enormt mycket fortfarande efter 5 år sedan jag var tvungen att skicka honom på andra sidan Regnbågsbron.Gråter När han bara var 4,5 år pga en levertumör.

En gång hade jag främmande och vi skulle äta rökt fårfiol.Salomon bara ÄLSKADE rökt mat. Snyggt upplagt på fat så satte jag det på bordet och vände mig om för att göra i ordning riset. Min kompis satt i soffan och pratade med mig. Jag vänder mig om för att sätta riset på bordet och ser i ögonvrån ett grå-vitt streck som snabbt tar en bit fårfiol och försvinner ut ur rummet. Vi kunde inte annat  än att skratta. För han måste ha smugit sig fram. För ingen av oss hade sett honom. Han var en fantastisk katt. För alltid lindad runt mitt hjärta.

Christelle
0

Hihi ja det är ju olika :)!
Men tycker inte jag är dum bara för dom inte får vara på bordet, inget dom mår dåligt av.
Roligt att höra hur ni andra har det :)

Mainebusters
0

Klart att du inte är dum! Flört

LaSadie
0

Våra får absolut inte vara på bordet eller på diskbänken och däromkring. Känns ofrsächt med tassar som först varit i bajslådan och sen på bordet där man äter… nej tack. De får heller inte vara på vardagsrumsbordet men de får vara på databordet… Kan te sig förvirrande men dom fattar :D

NeverToLate
0

Jag har samma regel som du, inga katter på bordet då jag tycker det e lite ofräscht, inga på köksbänk/spis heller. Tänk om man skulle ha en platta på eller så.

Sen så får dem aldrig mat från min talrik medans jag äter, när jag e klar så kan dem få gottis i sin egen skål eller i ett annat rum. Gillar helt inte att man ska behöva vakta sin mat, utan katten respekterar att din mat e din och du delar med dig av dem om du vill och du gör det när du ätit klart :)

Mainebusters
0

Mina får egentligen heller inte vara på diskbänken, men det ger de blanka 17 i..

Och vad de sedan gör på natten när vi sover, det är en annan sak.. Glad

Christelle
0

hehe bra att veta att jag inte är ensam ;). Mina katter får inte heller vara på diskbänken och spisen, men det har de aldrig försökt med ;)

dagdrivarn
0

Egentligen har jag bara ett ställe de absolut inte får vara på, inte för att de inte försöker ändå iof…. och det är kring spisen/diskbänken.

Vill inte ha sönderbrända tassar eller att de skär sig på någon kniv om de hoppar upp när man håller på med matlagning.

Annars får de vara överallt.

Måste bara fråga, ni som tycker att det är så otroligt äckligt med tassar på bord osv…. delar ni mat typ glass eller liknande med era kissar någon gång??? Och har ni i så fall funderat på vart deras tunga brukar vara? Flört

Hade nämnligen en kompis som inte tänkte så långt *skratt*, hon vägrade ha dem i närheten av bordet för det var så otroligt äckligt. Och i nästa stund satt hon och delade glass med kissen. Jag påtalade aldrig det absurda i detta, ville inte stackarn skulle bli illamående på kuppen Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

LaSadie
0

Nopps ingen glass eller liknande delas med min katt. Min mat och deras mun ska inte vara nära den. Kan iofs ge skålen när jag är klar om dom vill ha. Men mest brukar dom bara nosa, slicka lite och gå därifrån. Sen är det disken för den skålen.

Christelle
0

haha ne delar absolut ingen glass med mina katter heller ;P. Men men alla har vi olika regler ;P

Mainebusters
0

Kan för mitt liv inte begripa hur en del har så lydiga katter som inte hoppar upp på diskbänken.. jag säger nej och lyfter ner om och om igen..

Till ingen nytta. De sitter snart där igen. När jag gått ut ur köket. Men hör Buster att jag är på ingång, så pyser han. Men inte den andre.. Man kan liksom inte göra något åt det!

Men jag delar absolut inte bestick och tallrik med dem. De kan få smaka när jag är klar. Jag vet nog var den tungan varit.. Flört

LaSadie
0

1. Vattenspruta
2. Klappa hårt med händerna
3. Gör ett läte som låter som en vattenspruta
4. Konsekventa med de regler man sätter upp för kattern
och
5. En maaaaaassa tålamod

Mainebusters
0

Har försökt med alla alternativ! De hoppar ner för stunden, men är snart uppe igen..

LaSadie
0

Jobbigt =P Vi gjorde det från dag ett som katterna kom… Dom fattade ganska omgående what the deal was vilket är skönt =)

Mainebusters
0

Mina är väl lite tröga då.. *ler*

LaSadie
0

hahaha, eller bara katter :D Tror våra är lite konstiga *s*

Varulvsflicka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Regler jag satt upp
Inga katter på bokhyllan
Inga katter på bordet när vi äter
Man får inte stjäla mat från tallriken
Man sätter sig INTE ivägen för tv:n
Man går inte på datorn

Regler katterna satt upp

VÅRT hem! Vi bestämmer. NI tvåbeningar håller tyst! Vi gör precis som vi vill! Universums härskarinna (Sassie) bestämmer! Vi Äger dig!!!

Detta resulterar i att jag försöker och katterna ignorerar…

Mainebusters
0

Igår morse så var Doris ÖVERALLT… Uppe på köksskåpen, bokhyllan m.m… Gubben sa att det där är ingen katt, det är en apa.. Skrattande

harley
0

Jag har ju både Maine Coon och Ragdoll´s och de är som dag och natt!!!

Coonisen är överallt och väldigt aktiv, medans Raggisarna ev sitter lite fint och tittar ut genom ett fönster!!!  Men de ärhärliga var och en på sitt sätt!!!Glad

Mainebusters
0

Ja, de här coonisarna.. enda gången man inte ser till dem, det är när de sover. Annars har man de efter sig som svansar hela tiden! Man känner sig aldrig ensam med dem..

Varulvsflicka
0

och när de sover ska de gärna ligga på en… i ala fal mina. men cooner är underbara då man adrig är ensam om man har dem