Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 8utanför-ämnet-ot
Läst 2634 ggr
Mainebusters
0

Vilken ras skulle du aldrig kunna tänka dig?

Precis! Vilken ras skulle du absolut inte ta hem?

För min del är det inte bara en ras, det gäller nakenfisar.. samt perser och exotic.

helhol
0

Phynx och andra raser som är avlade på genetiska fel som perser, exotic etc.

Anser det är en typ av kattplågeri att underhålla dessa fel som i slutändan katten får lida av.

Christelle
0

Håller med #1! Precis dessa raser jag aldrig skulle kunna tänka mig, då aveln känns ohälsosam!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

NeverToLate
0

Jag får också hålla med 1# och 2# Aveln känns inte bra för katten, samma sak för Manx som är utan svansar och katter som har liggande öron mm. Då dem använder både öronen och svansen så pass mycket i sin kommunikation.

Mainebusters
0

Hmm.. ja, jag var nog mer inne på det estetiska.. Skäms

Men ni har naturligtvis rätt! Ohälsosam avel är inte bra!

dagdrivarn
0

Ohälsosam avel är naturligtvis inte bra, här räknas en del raser upp ser jag som inte är ohälsosamma egentligen.

Sphynxen lider inte så vitt jag vet, jag har haft Cornish rex och visst är de lite mer frusna än Maine Coon, men å andra sidan så finns det människor som springer i shorts mitt i vintern utan att frysa (jobbar med en sån) och så såna som jag som trots gott om stoppning innanför huden fryser nästan året runt. Är det människoplågeri då Obestämd

Samma med vikta öron, scottish fold vet jag har en defekt som gör att parar man en fold med en fold så dör ungarna… tja då kanske man är ute på djupt vatten, känns det som. American Curl har öronen vikta bakåt istället och de har inga problem alls, man kan para curl med curl och de är lika friska som om de parats med någon icke curl. De har heller inga som helst problem med öronen eller annat.

Vad gäller svansar så finns det raser som har skadliga gener pga korta svansar, men det finns också andra raser med korta svansar utan några skadliga gener. Så det hela är lite mer komplicerat….

Men om man nu ska komma till en ras som jag personligen aldrig skulle kunna tänka mig estetiskt så måste jag nog säga Perser/Exotic…. dels har jag otroligt svårt för utseendet och dels så skulle Perserns pälsvård driva mig till vanvett efter en vecka Skrattande

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

wolfgrin
0

Instämmer perser och exotic vill jag inte ha dels för aveln och dels för att ja, jag tycker inte om deras utseende.. o.O

Ge mer än du förväntar dig att få.

Yataz
0

#5 Du resonerar väldigt klokt tycker jag!

Själv har jag fudnerat en del kring detta.
Sphynxar, visst är de fula men de är väldigt charmiga katter ändå. Men skulle jag ha en…njaee
Perser och exotic, visst jag gillar de inte så mycket. I så fall får det hellre vara av den äldre typen där inte nosen är så intryckt ut. Just för att jag tycker det är fult. Det finns perser/exotic som har svårt med andning och tårkanaler, men det är också viktigt att komma ihåg att det inte gäller alla även om de är korta och väldigt typade. Och inget går upp mot en liten perserkattunge som en liten ulltuss i handen Kyss

Jag har gått en hel del assistent och på så sätt träffat många olika raser och om det är någon ras som jag känner mig väldigt osäker till och som jag aldrig skulle skaffa så är det Bengal. De är vackra och så, men alldeles för högljudda och skrikiga. Känns otäcka tycker jag.

Så mitt svar blir alltså Bengal.

Yataz

Christelle
0

#7 Precis av dessa anledningar jag inte vill ha perser/exotic. sen gillar jag inte deras utseende. Tycker dom ser så sura och ledsna ut så man tycker synd om dom :/. hehe men det är ju bara blödiga jag förståss ;)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Mainebusters
0

Ja, jag tycker också synd om dem.. Och alla katter som är nakenfisar! Flört

Denna kommentar har tagits bort.
Mainebusters
0

Ouppss! Det bidde visst dubbelt!!Cool

Bengan-A
0

Perser/exotic.

Mvh Bengan

Helona
0

Trots att jag hade perser i 14 år,säger jag perser/exotic. Pga.att deras utseende har förändrats så drastiskt. Min gamle perserpojke hade nos o var söt!

Åsa

Singo-Torpet
0

manx katter är en ras ja inte vill ha… begaler är otroligt vakra katter och väldigt egna, men för fartiga för mig, cooisar drar ja gränsen för detta med fart, ragdollen är nog den ras som passar mig bäst, coonis på en stark andra plats. en perser vill ja inte ha pga att ja tycker dom är lite hårt avlade.. lite mera nos, tack! :)

en nakenfis vill ja ha ;) men ja är kanske lite knäpp…

[Vargen-J]
0

Som så många så måste jag säja perser/exotic. Förstår mej inte på människor som vill ha katter som sprungit in i väggen Skrikandes
Hade nosen varit liiiite längre och dom inte hade sett så sura/ledsna ut så hade det vart okey. Långhårig perser bara liiite bättre ut än dom korthåriga, men det fortfarande den fulaste rasen enligt mej. Estetiskt sett ialla fall. Ser inget fel i sphynxen och peterbalden. Tycker dom ser söta ut. Sen om det är nåt fel i generna får man ju ta med i beräkningen också, men jag vet inte mycket om kattraserna och deras problem så där håller jag mej tyst tills jag vet mer Oskyldig

Svidjas
0

Jag skulle aldrig kunna äga en munchkin.

http://www.svidjas.se

promenixan
0

Perser/skogkatt blandningar skulle jag inte vilja ha, pga att många har otroligt mycket päls, och jag är ingen glad kattkammare. (vet att det inte är en ras, men ändå)

Spynx, Peterbald och exotic vill jag inte ha pga deras utseende.

Munchkin vill jag inte ha för det är bara för sorgligt.

Sajtvärd för mitt eget liv

Helona
0

Kan nån berätta vad en munchkin är Obestämd

Åsa

promenixan
0

En katt med alldeles för korta ben, de ser ut som taxar.

Sajtvärd för mitt eget liv

Helona
0

Åhå! Låter….inte så snyggt Obestämd

EddaM
0

Jag måste gå emot er där o säga att jag verkligen verkligen vill ha en fluffig perser att gosa med =) De flesta uppfödarna avlar på friska djur. Visst rinner ögonen lite på en del perser men inget som man inte kan torka bort. Andas gör de alldeles utmärkt. Och inte avlas det på djur med trånga näsgångar om man är seriös.

Sedan finns det naturligtvis raser som man tycker mindre om. Som har svåra missbildningar som man avlar på. Som tex Munchkin och fold. Det tycker jag inte är rätt. Inte heller som nån kommit på att avla fram ännu en katt med vildkatter bakom.

Vi får alla tycka o tänka som vi vill. Men Perser är absolut ingen sjuk ras som lider.  Nej det som jag har något emot är oseriösa uppfödare som förstör så mycket för oss andra. Som avlar vidare på katter med navelbråck, hcm och mycket mycket mer. Även de som korsar fram huskatter på löpande band o kallar dem raskatter för att tjäna pengar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

spiritedaway
0

Den enda katten jag verkligen i dagsläget säger absolut nej till är scottish fold.

LykkeLii
0

Mitt svar blir Munchkin, det känns som de har avlat bort en av de viktigaste delarna som en katt (i min mening) ska ha, långa benen!

All avel (enligt mig) ska gå efter ett hälsosamt sätt, så rasen inte ska påverkas negativt av den.

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se