För lätt att starta uppfödning?
Läste en mycket intressant tråd på ett annat forum där de tyckte att det är för lätt att starta uppfödning och att många nya uppfödare inte satts sig in i vad det innebär att vara just uppfödare.
Vad tycker ni?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Ja, det kan jag nog hålla med om. För den summan man betalar för stamnamnet, så kunde det ingå en grundkurs i uppfödning. Och att detta då står med i stamnamnsbeviset.
Nu har de ju diplomeringen, men det testet tänker jag inte göra. Men det är en annan fråga..

#1 Håller helt med dig om att det verkar vara för enkelt. Det borde absolut innebära en viss kurs eller liknande.
Jag tänker starta en liten uppfödning MEN saknar egentligen en massa info. Eller jag har fått jaga info och bla. frågat er. Nu har jag anmält mig till PawPeds första kurs. Vet att de har kurs nr2 med och att det visst är planerad en 3:e. Något sådant borde vara obligatoriskt.
SVERAKS kurs kurs tänker jag ev. gå med. Det beror ju lite på om de innehåller samma saker eller hur det är.
Men utbildning är viktig så att man inte börjar med att göra en massa större fel. Alla gör vi nog några. Men det som kan undvikas är bra.
I min kattklubb har jag inte sett att de anordnar sådana kurser.. men det kanske blir? Jag kommer att ha en liten uppfödning. Startar med en kull, (om tjejen har hälsan..) sedan får vi se..

Precis. Man borde få möjligheten till en kurs när man startar uppfödning.
Jag har också anmält mig till den kursen men det är tyvärr långa köer, så man kan få vänta ett tag.
Men tycker att de mer erfarna ska hjälpa en ny uppfödare mer så vi tillsammans kan jobba framåt med denna underbara ras
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Våra uppfödare ställer upp om vi behöver dem..
Men detta med kurser lyser i sin frånvaro. Det finns inga kurser som har med uppfödning att göra, inte vad jag sett det senaste året iaf..

Vet att en del Kattklubbar har uppfödarutbildningar. Men de är ju lite oregelbundna. men kanske att det borde vara flera sådana.
Ja, de ser väl hur många ansökningar som kommer in, och kan planera lite efter det kanske?
PawPeds kurser är jättebra och kan varmt rekommenderas.
Yataz
Om de anordnar det i min klubb så ska jag anmäla mig..

#9 MAn kan anmäla sig på PawPeds sida till kurserna. De går över internet
Ahaaaa….
Ja, jag går första delen i PawPeds kursen nu och jag tycker den är super, även om det är mycket grunderna av kattägande nu i första delen. Mend et känns på något sätt bra att börja från början även om man varit med ett tag 
Yataz
Var inne på Pawpeds och läste lite om kursen.. synd att det går via datorn, jag gillar inte att plugga på det viset. Jag vill kunna gå en kurs med någon som håller föreläsningar och man får lite mer muntlig info.. Så det blev inget med det.. 
#13 Fast jag tycker inte alls att det är så svårt…man får ju artiklar i ämnet hela tiden. Men visst föredrar man det på det muntliga viset så är ju inte detta rätt, men då tror jag inte att det finns så mycket du kan gå tyvärr.
Jag känner att klubbarna arrangerar allt mindre sånt här eftersom det finns både PawPeds och diplomeringen nu..
Förresten är du också vaken så här dags…trodde jag var tämligen ensam här 
Yataz
Det är ju det att jag har en synnedsättning på ena ögat och därmed också ljuskänslig efter en hornhinnetransplantation.. Och det gör att det är jobbigt att läsa för mycket på skärmen..
Som med inlägg här, är det stora stycken så hoppar jag helt enkelt över läsandet.
Därför gillar jag mer "skol-lärandet" med whiteboard m.m…
Jodå, jag är vaken lite hur som happ på nätterna. Har en nack- och armvärk som gör sig påmind och ibland är katterna bovarna.. Tänk att coonisar är såna snackpåsar! *ler*
#15 Ja då förstår jag verkligen att det är jobbigt..
Men då vet jag ju vilken sajt jag ska titta in på när jag känner mig ensam och är sugen på lite nattsudd..haha
Yataz

Jag skulle varmt rekommendera alla att passa på och gå kursen Avel och Hälsoprogram samt Avel och Selektion som hålls av Ulrika Olsson. De är kanonbra, lärorika och intressanta, brukar ta en helg i anspråk.
Så håll utkik efter när det hålls en sådan i närheten av dig, de kurserna ingår i Skogkattsslingans diplomering så Skogkattslingan håller dem lite överallt i landet och de är öppna även för icke medlemmar.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Tack för tips!
#18 Aha, det låter intressant! Är det på Skogkattslingans hemsida man ska hålla koll då eller?
Yataz

#20 Det är väl kanske lättast, man kan ju också anordna själv genom egen klubb osv. Jag anordnade en här nere i Göteborg i februari, var tredje gången jag "gick" kursen. 
Den är verkligen guld värd och Ulrika är en otroligt duktig föreläsare som gör det hela förutom intressant också väldigt roligt.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!