Hur många kullar / hona
Hur många kullar/ hona är" vettigt" att ta under hennes livstid? Naturligtvis beror det på hennes hälsa etc. Men på ett ungefär.
Hur gammal kan anses FÖR gammal hälsomässigt, risker för fostren etc?

Jag skulle säga att för min del ska jag ta 3-4 kullar på min hona om hon nu ger bra avkommor! Annars kanske det bara blir 1-2, och väljer man 2 då kan man ju prova en annan hane. Väldigt individuellt va folk tycker är rimligt.
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Går det som jag vill, blir det max 3. Beror alldeles på hur det går på första förlossningen. Om allt går bra, och sedan.. blir man av med ungarna? Det kanske går trögt..

Oerhört individuellt skulle jag vilja säga….
Finns ju massor med faktorer som kan spela in tex.
- Stam (vanlig/ovanlig)
- Hur många till avel?
- Stora eller små kullar (har hon fått en-två i varje kanske det är onödigt att kastrera efter 2-3 kullar, men har hon fått två med 9-12 i varje så kanske det räcker).
- Förmåga att föda och ta hand om sina ungar.
- Vad hon genererar till ungarna.
- Hur ofta, mycket, starkt osv hon löper.
Finns många fler också men ovanstående är väl de vanligaste och mest generella.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tack för svaren.
Det är väl ungefär så som jag tänker med.
Men det första är ju hur det nu går med hennes första kull.
En följdfråga. Hur är det med antalet ungar? Min hona är en av två i kullen. Hennes mamma fick i första kullen 1 unge, andra kullen 2 ungar och i tredje kullen 5 ungar. Kan man tro att det blir ungefär detsamma för min hona? Hur stor är ärftligheten, ang. ungar, från hanens sida inblandad?

Mycket bra punkter #3!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

#4 Hur många de blir beror till stor del på hanen också.
Min Krafla fick ju två kullar på raken med bara en enda unge i, samma hane var pappa. Där kan man ju lätt dra slutsatsen att de inte var särskilt kompatibla. Själv kom hon från en kull av sju.
Med andra hanar har hon fått 3 och 4 kattungar.
Ärftligheten är ungefär lika hos hona och hane men kan såklart variera, säkert kan man aldrig säga 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Och sedan får vi se om det blir någon kull alls.. måste ju hitta en tillgänglig hane med "rätta" färgerna! 

Varför styr "rätta" färgerna på tilltänka hane?
För mig är det typ, hälsa, storlek och temperament som är avgörande om jag ska använda hanen. Färgen kommer i sista hand.
Men detta är säkert olika tankegångar hos uppfödare.
//Veronica
Jag vill inte ha en röd hane, då blir det bara röda bebisar. Det är jag bestämd med. Vad jag förstår så finns det uppfödare som avlar på vissa färger. Inga fel.
Sedan är det inte "bara" rätta färgerna som styr naturligtvis! Bara för att jag hittar en svart hane, så kanske det finns saker som talar emot..

Nja någa röda bebisar blir det enbart inte om man använder en röd hane, färgen på honkatten avgör tillsammans med hanen vad det ska bli för färgutfall.
//Veronica

Ja då blir det bara röda bebisar med eller utan vitt.
//Veronica

Vilken vacker tjej du har
Tack!!!!
Vi har haft en liknande diskussion på Ragdollsajten tidigare och är det en bra avelshona samt att man inte säljer flertalet i varje kull till avel så finns det inget som hindrar än att man kan låta honan gå i avel till 7 års ålder. Vet en del som kommer upp i högre åldrar, men för mig känns 7 år som max. Och då ska honan naturligtvis även gilla att ha kattungar och trivas som mamma.
Har visserligen aldrig kommit upp i dessa åldrar själv av olika anledningar..
Yataz