Utställningspreparering
Det har ju diskuterats väldigt mycket om vad man använder för shampoo osv när man preparerar katt inför utställning. Nu är min fråga istället hur ert tillvägagångssätt är? För även om man använder ett visst shampoo så kan ju resultat variera väldigt mycket beroende på hur man gör. Så det skulle vara väldigt intressant att få höra från början till slut hur det går till för er. Berätta gärna också varför ni gör som ni gör. Och hur lång tid tar det för er per katt? Har ni några särskilda goda tips att delge oss andra så vore ju det också kul Blöta ful-bilder är också alltid kul, hihi
Denna tråd är tagen från Ragdoll i fokus och är skriven av sajtvärden Martina. Jag tyckte detta var en mycket intressant och bra fråga och tänkte att det vore roligt att se vad ni svarar på detta i Maine Coon forumet. Skriv gärna också vilka produkter ni använder :)
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Interssant fråga!
Jag har en följdfråga till detta.
VARFÖR skall MCO:ns päls vara rak på magen när den har naturligt krullig mage? Tycker att det verkar konstigt.
#! Ja, visst är det knäppt? Så fort man kammat så krullar det… Balsamspray på!
För övrigt så använder jag bara PCL schampoo och balsam. Bättrar på krullet sedan med balsamspray. Ev. lite torrschampo/puder på tofsarna bakom öronen. Inget mer. Badar några dagar före utställningen.
Har tyvärr inga ful-bilder, men ska minsann tänka på det vid nästa bad! 

Det står inte i standarden att deras päls ska vara krullig :-)
Blåser man katten torr i pälsen under magen så blir de inte krulliga, det är nästan det enda sättet att få bort det. Eller sätta dom i en transort i samma rum som en värmefläkt om dom är rädda för hårfönen. Katter som inte går att blåsa får man oftast kamma mycket och nästan tills de är torra. Går att använda talk för att suga upp det sista fuktiga.
//Veronica
Men varför ska de vara raka under magen när det naturliga är krull? Jag fönar aldrig mina katter efter bad. Självtork och kamning är det som gäller.

Bra fråga :), och bra tips! fortsätt så :). hur många dagar för utställning tvättar ni katten?

Tycker nog att de skulle kunna få vara krulliga när de är det naturligt. Eller många är det i allafall

Har tittat lite på rasstandard om deras pälsar. Men det står enbart om pälslängd och kvalitet Inget om den skall vara rak eller krullig. Tycker ändå att det är fel att det krävs rak päls när det bevisligen finns många MCO med krullig päls. Eller jag skulle nog säga att jag inte hört om någon som inte skulle ha detta "problem". ALLA verkar behöva göra sina katters pälsar raka inunder.

Eftersom det är en skönhetstävlig och där mest poäng delas ut på en utställning föredrar man välställd katt före krullig katt. Det är inget undantag, många domar ratar katterna om de är krulliga oavsett ras. De ser inte välpresenterade ut.
//veronica

Tycker det verkar fel ändå.
Om man ser till hur MCO:n egentligen lever i vilt tillstånd så skyddar en krullig magpäls mera från både väta och köld än en rak. Eftersom det finns mera luft i den krulliga pälsen.
Men visst skall man ställa ut får man väl anpassa sig efter de krav domarna har. Men jag tycker ändå att en krullig päls kan se välpreparerad ut med.
Jag gillar de krulliga magarna! *gosfaktor*

# 10 håller helt med dig om det

ja gillar också lite halv kruliga magar… men skulle då aldrig lämna de kvar inför utställning då de är just en skönhetstävling

Trist att v ara i händerna på en "skönhetsdomare" istället för att domarna helt går på rasstandard.
Men visst Har ju erfarenheten av att på den allra första utställningen få min tös helt sågad första dagen. Jag var så ledsen. Hon var nästan inte ens en MCO enligt denna domare ALLT var fel på henne. Tänkte inte ställa upp nästa dag pga det. Men bestämde mig ändå att ställa henne andra dagen. Hade ju betalat för det etc. DÅ var hon plötsligt en TYPISK MCO och höjdes till skyarna AV DEN DOMAREN???????
Som ny utställare och ny MCO-ägare kan det bli mera rörigt?? JAG tappade definitivt lusten för utställningar efter det. Vet inte om jag överhuvudtaget vill ställa ut någon av mina katter mera.
För den första domaren var inte trevlig i sitt sätt att tala om "alla hennes fel" MAn kan meddela kritik på ett sakligt men trevlig sätt.Då har ajg inga svårigheter att ta dem. Men denna domare verkade förnärmad av att jag överhuvudtaget kunde komma dit med en sådan " ICKE MCO" Mycket sårande och elakt. Så jag tänker undvika honom OM jag skall ställa ut någon katt igen. Tänker inte utsätta mig för hans otrevliheter igen.
Mitt personliga tycke är att han inte borde få vara domare om kritiken skall framföras på ett sårande sätt för ägaren. Konstruktiv kritik är en anna sak.
d
#13 Stackare.. Där står man med sin fina katt som blir totalt dissad. Men det var roligt att du fick en så bra bedömning sedan! Jag har bara ställt ut en gång, och det tråkiga är att jag hörde banne mig inte vad domaren sa. Mummel, mummel.. låter som de talar för sig själva! 

Är själv äldigt orolig inför min första utställnig och prepareringen då jag är total nybörjare och då lär ju inte min katt bli lika bra :/
Det var faktiskt lättare än jag trodde. Bad några dagar före. Kamning under torkningstiden. Fönade inte. Och balsamapray, helt oumbärlig för krullet.. Jag fick bra bedömning för pälsen.