Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 8utanför-ämnet-ot
Läst 2745 ggr
Mainebusters
0

Sällskapskatt eller avelskatt?

Efter en het diskussion på Katter så blev jag något sur. (Läs: ilsken!)

Jag köpte min katt som sällskap, sedan kom jag på att jag ska avla på henne. Om tester är ok.

Men bara för att jag inte köpte en avelskatt för dyra pengar, så har jag nu köpt en "billig utklassad" sällskapskatt. Jag hade tydligen inte råd med en avelskatt.

Suck, vad säger man?

dagdrivarn
0

Så länge det är i samråd med uppfödaren så ser jag inget problem med det?

En katt såld till sällskap behöver inte alls nödvändigtvis vara olämplig för avel utan kan ju faktiskt vara en värdefull tillgång.

Allt handlar ju mycket om hur många ungar från just den kullen som sålts till avel och som går i avel.

Finns inga syskon i avel och katten inte har tillräckligt med typ, bra temperament så kan jag inte se att en uppfödare inte skulle ge sitt medgivande. Naturligtvis då också under förutsättning att katten går igenom testerna.

Men som sagt givetvis ser man först till att få tillstånd av uppfödaren, det finns en orsak till varför en del säljs till avel och andra till sällskap. Personligen så är jag aldrig omöjligt att prata med men jag skulle bli mycket upprörd om en sällskapsköpare tog kull på en katt såld till sällskap helt på eget bevåg. Det finns många aspekter att ta hänsyn till inom avel, inte bara huruvida katten är lämplig eller inte och om den går igenom tester eller inte.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Mainebusters
0

#1 Jag håller fullständigt med digi allt du skriver! Det som retade mig var uttrycket Billig utklassad.. Det lät så nedvärderande.

Christelle
0

Håller med #1, mycket bra skrivet.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

dagdrivarn
0

Tack vad glad jag blir Skrattande

Fast jag skriver ju bara vad jag tycker Glad

Förstår inte meningen med att någon överhuvud taget skulle vilja kalla en kisse för billig eller utklassad?

Vi vill ju alla höja kattens status att kalla sällskapskatterna billiga och avelsodugliga i allmänhet hjälper ju inte direkt.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Mainebusters
0

#4  Men det är ju då det blir som bäst!