Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 5-hälsa
Läst 2615 ggr
helhol
0

Avdödat eller levande vaccin?

HAr hört att det inte är bra att ge kattungarna levande vaccin i den första sprutan.

Hur stor är riskerna att det händer dem något om de får levande vaccin i den första spruta/de första sprutorna?. Eller skall man se till att de får avdödat vaccin de 2 första sprutorna?

Linda0709
0

Jag ställde frågan till min vetrinär som förklarde väldigt bra för mig.

Avdödat är lite mildare för kattungarna och mindre biverkningar som lite snuva kräkningar mm. På levande får man dock ett högra skydd efteråt. Man kan ge avdödat som första spruta och levande som andra om man tycker det känns bättre.

Själv har jag valt avdödat nu till mina kattungar, det känns bäst så.

//Linda

XOXO //Linda c")

Juliette-
0

Har haft 4 kullar och varje kull är vaccinerade med levande och jag har aldrig haft några biverkningar. Levande är bättre skydd och jag vet dom som fått biverkningar av både levande och dödat.

Silvestris
0

Levande vaccin är kutym i Sverige och det orsakar i regel inte mer än lite trötthet och milda snuvsymptom. Det ger ett bättre skydd mot sjukdom och smittspridning. Det går alldeles utmärt att ge till kattungar förutsatt att kattungarna är friska (sjuka kattungar ska öht. inte vaccineras) och det inte handlar om linjer man vet reagerar mot levande vaccin. Det kan antagligen finnas känslighet hos enstaka individer men även i vissa linjer.

Avdödat vaccin kan egentligen inte anses vara säkrare ur biverkningssynvinkel. De vaccinen innehåller adjuvans för att immunförsvaret ska aktiveras och de kan utlösa tex. allergiska reaktioner. Det finns katter som drabbats av anafylaktisk chock av inaktiverat vaccin och det kan ju vara väldigt allvarligt om man inte är kvar hos veterinären eller kan ta sig dit snabbt.

Jag kör med Purevax vilket är kombinerat inaktiverat och MLV. Komponenterna mot herpes och pest är MLV medan komponenten mot calici är avdödat.

Vad jag vill komma fram till är att det inte finns "onda vaccin" och "goda vaccin". Avdödat vaccin ger tillräckligt skydd, MLV ger ett effektivare skydd… vad man väljer beror främst på personlig erfarenhet men självklart även på katten. En katt som reagerat på en typ av vaccin bör givetvis vaccineras med ett annat. Om linjerna är känsligare för någon sort undviker man såklart den sorten.