Löp fråga?
Är helt ny här, men har en hona här som har löpt för ca 3veckor sedan nästan i 10 dagar isträck (tror att det är höglöp, mycket skrik mm) sedan slutade hon i ca 1vecka och igår kom det nästan tillbaka, jamandet som att det är höglöp inte alls lika intensivt, men lite då och då.
Hur ofta löper de och hur lång tid löper de per gång?

dessa frågor är väldigt indeviduella för katten i fråga. för det första hur gamma hon är, om hon löpt tidigare och hur hennes mamma löper. det jag rekomenderar är att prata med uppfödaren du köppt henne från och se hur hon löser löp-perioderna.
löpet kan mycket väl komma så tätt att hon nu börjat om och är igång med nästa löp, om du inte tänkt att para henne rekomenderas att kastrera, annars är frågan om du kan stå ut med löpen och om de stabelisersr sig eller om p-piller är nödvändigt.
Hon är lite över ett år, enligt uppfödaren så brukar hennes honor löpa tyst, för kanske 4mån sedan trodde jag att hon löpte då det syndes med hennes svans mm, men inget skrik, därför undrade jag om hon kan verkligen löpa så tätt. Inget som vi störs av, bara en undran om det kan bli så.

Honorna är alla olika och de kan löpa flera veckor i sträck och sen finns de dom som löper ett par dagar. Ska inte katten gå i avel rekomenderas kastrering annars är det stor risk för livmoder inflammation, samma sak gäller om de går länge på p-piller.
//Veronica