Silver
JAG undrar hur man ser att en katt har silver i pälsen?
VAd skall man titta efter?
OM det går bra med parningen med min hona så kan det bli blå-silverkatter.

Tack!
JA det är själva det "silvriga" som förbryllar mig. Vad som säger att det verkligen ÄR silver. Har hört lite olika varianter. men jag får väl vänta och se och sedan göra som du skrev. Då kan jag förhoppningsvis se hur det är. Kommer även att ha en god vän här till hjälp när kullen kommer. Hon är uppfödare av Sibiriska katter.
Väntar nu med spänning på att få veta om parningen gått bra.
håller tummarna!!
S*Winsnes Wilda

Tackar!

Silver är lätt att se, åtminstone om det är en bra silver.
Du ser då när kattungen rör sig att det är vitt under.
Det är inte alltid som silver syns direkt när kattungarna är nyfödda, utan det kan spricka upp senare.
Om du blåser i pälsen ska det vara vitt under, alltså inte ljusare färgat utan vitt i botten.
Ljust blåsa i nacken kan vara lite vanskligt då dåligt färgade katter kan vara gråaktiga där och det kan se ut som om de vore silver. Blås på ryggen eller stryck håret mothårs uppe på huvudet.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tackar Dagdrivaren!
JAG skall pröva din metod med. HAr aldrig haft med silverfärgade katter förut så det är lite svårt detta. Men nu kan jag ju få ungar med silver så det är roligt.
Skall kanske på UKK:s utställning i helgen så då kan jag passa på att titta. kanske det finns någon med där med Silverfärgad päls.
TACK!