Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 3793 ggr
annaLi
0

Ny kisse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa torsdag den 11/6 ska jag åka och hämta hem min andra coonis

En svart liten pojke vid namn Adonis som kommer från Kennel Sweet Little Bratz. Han är född den 14/2

Ska pröva och ställa ut honom någon gång så ni som vet hur man ska förbereda sig innan och vad en utställning kostar får gärna skriva det =)

Mamma: S*Maine Doll´s Pretty Women

Pappa: S*Häldefors Cats Guinness

Är så glad och bara längtar =)

[Vargen-J]
0

Vad fin han är! Glad

annaLi
0

Tack jag hoppas han blir lovande =)

Singo-Torpet
0

fin kille =)

de kostar mellan 250-330kr att ställa ut en dag vet inte om man får rabatt om man ställer 2 dagar i rad? aldrig gjort de så ja har inte titta på de.. innan behöver katten ett bad vilket är väldigt lätt när den är liten sen till att den är "HEL OCH REN" klippta klor väl kammad så de inte flyger en massa päls. sen när katten blir äldre krävs det mer av badaren, ex om han har fått fett svans m.m.

annaLi
0

ok men de va inte dyrt ska jag nog prova på vart efter. Finns de någon bra sida man kan läsa om badning o allt förberedelser innan utställning?

annaLi
0

Förrästen så hämtar jag honom redan ikväll =)

blondifire
0

katter.nu finns det massor om utställningGlad

S*Winsnes Wilda

Juliette-
0

Grattis till nya kissen

Christelle
0

Grattis till din fina nya kille :)

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Singo-Torpet
0

så här badar ja coonis (vuxen)

klipp klorna gärna 2 dagar innan.

goopar om man behöver på de fetta partierna vilket är nästan alltid, bakom öron och svansen,

sedan espeere´s röda shampoo 1-´3 ggr. (skölj i mellan behöver inte vara så noga.

(om han har varit en lortgris så handuks torkar ja katten och kör en biogrom inpackning och sedan de röda shampoot igen)

sedan anju´s vardags shampoo Cachemire tror ja de heter 1-2ggr, sedan anju´s Diamant (för att han är smoke min pojk)

sedan creme rinse balsam/ eller esspere show balsam.. skölj som en tok, när du tror du är klar skölj 5-20min till (miss lyckas du med sköljningen får du bada om hela katten)

kamma katten noga under magen och bakom benen för att få bort lockarna undertiden katten torkar mirakelkammen rek varmt.. ev kan man föna katten med tänk på att föna med kall luft och inte hålla för nära pälsen då bräner du den.

kolla klorna kvällen innan de är dax att åka och kamma igenom hela katten med mirakelkammen.

sedasn texture spray på utställningen och ev lite glans spray..

de låter mer avancerat än vad de är när man skriver det, men ja är nöjd och tydligen alla domare med än så länge :) vart så glad sist när domaren utbrast: det är så här man ska ha badat en coonis fråga denna tjej om bad råd =) det värmer för då har ju ja iaf gjort vad ja kan för att vissa min katt på bästa sett Cool

annaLi
0

nu har han kommit hem men stackarn vad åksjk han var dreglade ner hela sig så de blev dusch när vi kom hem så nu bekantar han sig med våran freja.

han har rolig färg: svart med massa vita strån på ryggen, hur kommer det se ut sedan ??

Singo-Torpet
0

är inte dem vita håren stickelhår eller bebis pälsen (skulle tror att dom ska bort innan utställningen om de är något av dessa)

annars kanske han är svart och vit men dock lite vit bara =)

annaLi
0

ingen aning mycket möjligt

ja är glad men ändå så besviken såg på besiktningspapperet att det står OTIT på båda öronen och ja fråga vad det var men dom sa att dom inte visste men att dom vsste va de var till hund, hur ska man lösa dett nu då, har allså köpt en katt med ev inflamation/skabb =(

blondifire
0

men jösses,gick du inte igenom alla papper innan? va det uppfödaren som inte visste??

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

jo jag kollade besiktningspapperet o så frågade jag vad otit var och då sa hon att hon inte visste och att det måste blivit något fel och sa att veterinären måste gjort fel o att han brukar vara lite "slarvig" eller vad man ska säga, kan veterinären ha gjort fel?

har inte sagt något till min man, han kommer ju bli galen om jag säger att jag måste åka till vetten det första jag ska göra för o undersöka honom i öronen o se vad det kan vara.

Han kliar sig inte eller något och det är bara pyttelite vax, som min hona oxå hade men de va ingen skabb.

Snälla hjälp mig vad ska jag göra, jag har skrivit detta till uppfödaren(deras första kull dom föder upp hundar annars) och frågat hur vi ska lösa detta.

blondifire
0

jag tycker du ska ringa vet som gjort besiktningen och fråga. om det är så att d e skabb så får väl uppfödaren stå för medicinering, det är trots allt deras skyldighet att se till så dom vet vad som står på besiktningspappret,första kullen elr inte.. min åsikt,inget ont om uppfödaren!

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

aa ok ska ringa den veterinären och kolla. Ja det tycker jag med eller iallafall först o främst undersökningen på 450 kr som det kostar hos oss att göra ett vetbesök o kolla om allt är ok. och få en diagnos iallafall. Nää jag håller helt med dig. Han var ju ingen ute katt och inte mamman men dom hade ju hund för dom var hunduppfödare från början, men tror inte nån hade skabb.

blondifire
0

låter som en god ide´. håll oss uppdateradeGlad.

S*Winsnes Wilda

Ruffie
0

Gud vilken sötnos!! Jag har också en Maine Coon! Han heter Manne.

Singo-Torpet
0

Mycket dåligt av uppfödaren tycker ja att lämna iväg en katt som ev är sjuk.. är de skabb smittar de lätt till dina andra djur/katter och då måste alla ha medicin och till hund var den inte gratis kan ja tyvärr medela..

ttycker du ska ringa vet och kolla, du kan ju fråga vilken som om vad detta står för, sedan tycker ja att du ska kontakta den som sålt dig katten, ja tror inte ens man får lämna ifrån sig en katt som inte är helt "frisk" om man följer köpe avtalet från sverak..

hoppas de löser sig och att de bara var slar från vet =)

annaLi
0

aa ska ringa vetten som gjiorde kollen eftersom det står otit vä,hö och även övrigt u.a mycke lustigt.

ja kontaktade uppfödaren o berättade detta o att ja blev besviken då dom visste vad det var till hund och det är samma för katt o då blev hon typ arg som om jag hittat på att dom ljugit.

blondifire
0

trist inställning av uppfödarenRynkar på näsan. det är som #19 säger,deras skyldighet att åtminstone informera om inte det är så att det måste behandlas och informera dig innan köp..Obestämd

S*Winsnes Wilda

helhol
0

Sen är det väl så att får man höra om en sådan behandling av en ny kattungeköpare så vill ingen till slut köpa av dem eller att de får dåligt rykte. JAg skulle dra öronen åt mig i allafall.

blondifire
0

#22. precis,därför är det ju viktigt att gå till botten med det om det nu är nåt slags missförstånd så det inte blir fel..

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

jag fick inte tag på vetten i Nässjö som hade gjort det, bor själv i Norrköping så åkte ju till Tranås igår kväll för o hämta kissen o trist när det blir såhär så får se hur det blir. Dom sa ju inget om nått under mejl kontakt eller när jag var där, var jag som märkte det när ja kollade protokollet o så frågade jag om det o dom visste inte vad det var o att vetten måste gjort fel.

ska försöka ringa imorrn mellan 8-9 sa han på telesvar och se vad han säger, hoppas han vet vilka dom är bara så han vet vilken kisse jag pratar om.

annars är han världens mysigaste o jamar hela tiden typ för o se vart vi är o kurrar hela tiden så vill inte att det ska vara fel på honom Gråter

Ska försöka fånga ett foto på honom, är lite orsäker på om han verkligen är helsvart, hans lillakrage ser nästan lite grå ut.

Singo-Torpet
0

han kanske är smoke som min, finns hans stamtavla på pawpeeds?

annaLi
0

ingen anning om den finns där, hur hittar men den isådanafall då?

annaLi
0

Här är lite bilder på plutten

annaLi
0

Magen

annaLi
0

ryggen, kolla dom vita stråna ser jätte kul ut men de kankse lossnar sedan

helhol
0

Här en länk om otit hos katter, vilka symptom och behandling.

Det verkar som om det behövs medicinsk behandling  och att den kan bli allvarlig om den inte handhas på rätt sätt.

Hoppas verkligen att det inte skall vara någon fara och att det blivit ett missförstånd 

http://www.kattlivet.se/2009/05/05/sjukdomar-hos-katt-oroninflammation

annaLi
0

jag var inne o läste om det men tycker inte han har några såna symptom, ända va lite smuts men de har ja torkat bort.

annaLi
0

jag tänkte på en sak, kan man ge killen maine coon foder redan nu eller ska man köra med kattunge mat tills han är 1 år? han klarar av o knapra i sig maten, tänkte mera på utveckligen, han är ju 4 månader den 14 juni o väger redan 1955 g då kommer han nog bl stor.

Singo-Torpet
0

ja skulle ge honom huvudsakligen kitten mat tills han är iaf minst 7mån sen kan man ju börja blanda i lite av den andra maten redan nu om man vill men mest kitten han växer ju mycket..

om han skulle kastreras tidigt och börjar lägga på sig så kan man byta foder tidigare än 1 år tycker ja.. jag ger kitten tills dem är 8mån upp till 1½år beroende på hull.

Om du delar på pälsen är han grå i botten då, över hela kroppen, typ som de ser ut att vara på magen?

ja tänkte om du har hans stamtavla kan ja kolla om de är smoke/silver bakom honom så kan man kanske lista ut om han kan bära/vara det.

ja hoppas du får rättsida med det här med öronen för ja tycker det är bedrövligt det som hänt…

annaLi
0

ok jag köpte Purina ONE för kattungar i mataffären nu som jag tänkte ge honom o sen ge maine coon fodret, tänkte oxå på att han växer ju nu.

ja jag har hans stamtavla, vad ska du ha reda på då? som jag kan skriva här? är det vad hans föräldrar är för färger?

Han är inte riktigt så ljus på resten av kroppen som han är på magen.

ja det hoppas jag med, men han verkar ej ha något problem men ska ringa imorrn. Tror knappast uppfödaren kommer hjälpa till med medicineringen inte så arg som hon blev.

Är så besviken, har inte vågat berätta för min man än, han kommer gå i taket, har ju tjatat om denna kisse o fick köpa den i tidig födelsedags present (fyller i november) tillslut, så skulle vara så tråkigt om man skulle behöva börja med medicinering det första man gör

blondifire
0

han ser helt klart ut som en svartsmoke. vad står det för nåt i stamtavlan:EMSkoden då. för att veta om han finns i pawpeds,gå in på maine coon databas,skriv in hans stamnanm ,dyker han upp så finns han där annars kan du om du vill,malia in hans uppgifter själv..

vetr ska ha hans journal så det borde inte vara nåt problem..

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

hans färg o stamtavlan är n bara. kommer det där gråa synas mera över kroppen sedan, tex i kragen? för hans lilla krage är inte helt svart heller.

I stamtavlan heter han bara Adonis men ska prova o se.

Jag vet att hans pappa är n 09 o mamma är ns 0923

men ska prova mejla in uppgifterna så att ni kan kolla.

annaLi
0

har kollat på maine coon katten under färger och det är flera i hans statavala som är svartsilver o 1 som är svartsmoke, creme, vit så det kakse finns anlag för det i honom. får se hur hans färg ändra när han växer upp, han är såååååå gosig o leker o springer efter än så fort man går någonstanns =)

har ännu inte kommit på något namn, några tips

blondifire
0

Hans mamma finns på pawpeds

han är enligt stamtavlan svart då men kan vara så att han är svartsmoke det kan ta ett tag innan man ser det ibland.

Namn,hmm tycker Adonis är fint men en variant på namnet(Adonis är ju en kärleksgud) kan vara Romeo…

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

ja tyckte adonis är lite svårt, men romeo var fint

usch nu kliar stackarn sig i örat, jag tänkte kan man använda öronrengöring o rengöra öronen på honom o se om skabben försinner om det är i tidigt stadium, om det skulle vara en öroninfektion så tycker man ju att veterinären skulle behandla honom eller?

har ju en hona med o hon va lite svart i öronen för ett tag sedan men då köpte jag öronrens på apoteket o nu är hon helt ren, va ju även hos vetten med henne för o kolla tänder o ge vaccin o då kolla dom öronen men dom var helt rena.

tänkte om man kunde få bukt på det innan det blir värre!!!

Singo-Torpet
0

är det skabb så funkar inte vanlig öron rengörning tyvärr men de kanske kan hjälpa att de inte kliar lika mycket och blir värre..

NS= svart smoke, hans mamma var ju iaf de så då finns de risk att din pojk är det med.

annaLi
0

aa då ska jag prova det så man kanske får ut grejset oså får man se om det stannar så annars måste det blir vetten, stackars liten.

hans mamma är ju inte svart smoke hon är svartsilvertigre men som sagt som någon sa så kan det ju komma senare, men i vilket fall så är han jätte fin, får se om det blir utställnig vart efter iallafall 1 gång, hans vita stårn ¨måste ju bort först oså är han ju åksjuk men de finns ju tabletter. inte trevligt o komma med en helt nerdreglad kisse till domaren =)

Singo-Torpet
0

är det skabb måste han nog till vet för att få "riktiga grejj" mot det dom är nog receptbelagda?

Ja menar att han mamma bär ju på silver så de är ju inte omöjligt att han är en NS och inte N bara.. ja hoppas du får tag på den som skrev på hans vet besiktning och att "uppfödaren" i fråga betalar det. hon var väl ingen uppfödare där av " "

blondifire
0

finns medel mot skabb som man droppar i nacken men som sagt ett recept och klarhet i vad som eg gått fel/hänt är att föredra.

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

aa ja ska ta honom till vet nästa vecka för en undersökning iallafall så får vi se va ddom säger o ja fick inte tag på vet som gjort besiktningen för han var sjuk idag.

Aa på så sätt ja, jo men om hans kulle bli NS sedan hur ändrar man det i stam då för annars stämmer det ju inte!?

Hon hade en hemsida och var uppfödare för hundar o tänkte bli duktig inom detta oxå men så seriös va hon nog ändå inte om hon inte behandlade katten själv innan försäljning.

Aja hoppas allt ordnar sig, uppdaterar när kjag varit hos veterinären för en diagnos.

ha en trevlig helg allihoppa

Singo-Torpet
0

finns ett medel att ta i nacken men de är mer mot skabb på kroppen tror ja.. vi fick ett man hade i öronen när vår bondkatt fick öron skabb..

Singo-Torpet
0

gå in på sveraks hemsida tror de står där?

man kan ju ta katten på utställning och få den färg bedömd

Vildvittra
0

Hej,

När det gäller försäljning av djur/vara till privatperson så gäller konsumentköplagen och då är uppfödaren skyldig att ersätta och även informera om katten har någon anmärkning på besiktningsprotokollet. Är uppfödaren medlem i någon klubb kan du kontakta dom och de kan ev hjälpa dig om inte uppfödren är tillmötesgående.  Finns det en anmärkning på besiktningnen så har de sålt en vara som det är fel på och då har du rätt att lämna tillbaka och få alla pengar tillbaka eller få alla kostnader ersatta av uppfödaren, de kommer inte lång med att bli arga.
Får du ingen hjälp kan du kontakta din konsumentrådgivare i din kommun hur du ska gå tillväga, kan vara så att du får göra en anmälan till ARN.

//Veronica

annaLi
0

Hej

Okej tack för all information, ska jag först gå till veterinären och få en bedömning på om det är skabb ellet OTIT och sedan ta kontakt med uppfödaren om betalning för medicinering? Eller ska jag göra det innan? Tror knappast dom kommer betala då hon blev väldigt arg i mejlet och sa att hade dom inte så dåligt med pengar så hade dom aldrig sålt honom billigare till mig.

Ja hon är medlem i en kattklubb står på överlåtelsepappret vilken klubb oxå. Vad är ARN??

helhol
0

ARN är Allmänna Reklamations Nämden.

De kan hjälpa dig

annaLi
0

Imorrn så ska jag ringa våran veterinär och se om det går att få ett recept utskrivet på medicin för öronskabb om inte det går o dom vill kolla katten först så bär det av dit imorrn. Kompis som han får heta (har sonen bestämt Glad) har kliat sog i öronen så han har fått sår stackarn, men freja tar så bra hand om honom o tvättar o håller om honom nu, hon mårste ju oxå behandlas.

Så nu ska vi få bort skabben än gång för alla på lilla Kompis och hoppas den inte kommer tillbaka och att det inte är något annat än skabb.

annaLi
0

Uppdatear med en bild på hur mysigt dom har det =)

blondifire
0

kul att dom trivs ihop redanGlad.se till att ta han till vet så du får intyg på att han verkligen har skabb och spara alla kvitton!

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

nu har jag bokat tid ska dit 13.45 idag, ska ta med gamla besiktningspappret oxå o visa. Ja det är skönt att dom trivs, springer runt o busar o igår tvättade hon honom =)

Hoppas inte det är inflamation bara, men det rinner inte ur öronen o luktar inte äckligt heller så är nog skabb

blondifire
0

jättebra. meddela hur det går.

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

Nu har vi varit hos vet och fick diagnosen Öronskabb och hon såg ingen inflamation nu, så fick recept på stronghold o sen köra med öronrens för att få bort smutsen så får vi se om ca 1-2 veckor om det försvunnit, har ju för 3 ggr men förhoppningsvis räcker det med 1 ggn o sen att de inte behövs örondroppar.

helhol
0

Skönt att du nu fått besked. Får hoppas att det nu inte behövs fler än en gång.

Nu hoppas vi på en snar bättring för din lilla kille.

annaLi
0

Ja det hoppas jag med, Tack allihoppa för alla era svar o ert engagemnag i min lilla kille Glad

blondifire
0

va bra då får ni ordning på det nu. tycker du ska åtminstone maila uppfödaren om detta!!

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

jag har gjort det nu och skrivit att det inte var något dolt fel o att jag varit hos vet o fått diagnos o att jag vill ha betalt för vet kostnad plus medicin för honom, då ja även måste behandla min andra katt så tycker både ja o min man att dom får stå för hans kostnader, så får se om vi hr nått från dom annars kontaktar jag hennes kattklubb o ser vad dom säger. visst de är kanske inga 1000 lappar för medicin men ändå, han kostade ju lite o vi som inte ha så gott om pengar få ju typ krypa på knä nu tills barnbidrag oså kommer.

blondifire
0

tycker du gör helt rätt! stå på dig o uppdatera hur det går. alltid lär man sig nåtFlört.

S*Winsnes Wilda

Vildvittra
0

De ska betala eftersom de har sålt en defekt vara, stå på dig så du får tillbaka för de utlägg du haft.

Mvh

Veronica

annaLi
0

som det verkar så kommer dom inte betala vet kostanaden o medicin för honom då hon tycker jag anklagar dom o att dom dragit av några hundra kr på honom för min skull !? kan ju säga att ja köpte honom för 3000 kr o han satt på 3900 kr men från början när alla ungar va ute satt dom på 5500 kr.

Vilket jag inte tycker spelar någon roll de är ju ändå 3000 o för oss så är det mer än vi har råd med egentligen

Vet inte hur ja ska gå tillväga då hon tycker att jag anklagar dom o att dom tycker dom sålt katten tillräckligt billigt. Ska jag gå vidare till kattklubben nu eller?

Vill ju inte att de ska komma upp i rätten Förvånad

blondifire
0

kontakta klubben! en sån uppfödare ska inte få fortsätta,var det inte deras första kull?

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

jo det var deras första kull o vad hon sa till mig så tänkte hon väl ta en till kull på mamman snart för att hon löper hela tiden, innan hon ska kastrera henne.

blondifire
0

då ska du verkligen kontakta klubben så ingen annan råkar ut för sammaObestämd. hon låter ganska oansvarig i min öron.

S*Winsnes Wilda

annaLi
0

jag har skrivit till klubben o även sverak så får se vad jag får för svar. Jo såhär i efterha´nd verkar hon oansvarig, har man inte gott om pengar så man kan ta hand om sina djur o kattungar innan man säljer dom så ska man inte hålla på med uppfödning.

blondifire
0

precis! bra gjort! testar hon sina katter,asså följer hälsoprogrammet? nu är man ju inte tvungen till det men kan vara bra och veta…

S*Winsnes Wilda

Christelle
0

Vilken oseriös och otrevlig uppfödare du haft oturen att köpa katt från! Hoppas det löser sig. Ge inte upp! Du har all rätt på din sida! Hoppas katten blir frisk snart också :)

annaLi
0

ser på hemsidan att mamman är höftledsröntkan med normal på vä o hö

det står inget om pappan.

Ja verkligen oseriös o inte kan betala dom 600 kr de handlar om.

Ja det hoppas jag med ska ge honom medicin idag.

Vildvittra
0

Häslostatus på mamman ser du här på pawpeds.

[http://www.pawpeds.com/db/?a=h&id=132830&g=4&p=mco&date=iso&o=ajgrep](Mamma katt)

De har testat henne genom häsloprogrammen som finns, pappan fanns dock inte med.

//veronica

annaLi
0

ok tack, jag vet att det var en kompis till uppfödaren som äger pappan, ska försöka hitta hennes hemsida o se om pappan är hälsotestad. Nu har iallafall katterna fått medicin och hoppas skabben försvinner =)

Har nu hittat ett namn KURRE får han heta då han kurrar så fort man tittar o tar i honom Tungan ute

blondifire
0

jättebra namn!Skrattande

S*Winsnes Wilda

Christelle
0

Gulligt namn :D. Ja så gör min Ragdoll också. Han kurrar sååå högt :). Min MCO kurrar också men mycket tystare :)