Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett4-avel-och-genetik
Läst 1641 ggr
helhol
0

Hur vanilig är det.....

…med att maine Cooner har Polydaktyli?

HAr aldrig hört att MaineCooner är speciellt utsatta för det. men nu läste jag det i en bok att speciellt MCO skulle vara lite mera utsatta än andra raser.

Jag har bara stött på det när det gäller de katter som finns kvar i huset efter Hemingway i USA.

Hälsningar Helhol

eagle-
0

Det finns uppföädare som bara föder upp Poly maine cooner. Det sägs att poly katterna skulle bli större men det finns inga belägg för att det skulle vara så.

Det är förbjudet i sverige men i USA och Danmark finns det många uppfödare.

helhol
0

Det verkar ju vara groteskt att föda upp på en felaktighet. Skönt att det är förbjudet här.

dagdrivarn
0

Polydactyli är som det sägs ovan förbjudet i sverige. I andra länder tex danmark är det godkänt.

Att en polydactyl katt skulle bli större än andra, eller rättare sagt grövre i benstommen än andra är rent och skärt struntprat. Det har inget med det att göra. Polydactyli är en defekt som vilken annan defekt, punkt slut.

Vissa tycker tydligen det är "häftigt" eller snyggt, frågade nyligen en uppfödare utomlands som suktade efter en polydaktyl hona om hon skulle uttrycka det likadant om det var hennes eget barn det handlade om?

"Nämen titta så söt liten tjej, hon har 7 fingar, guuuud så sött" Hmm njae tror inte det va? Inte många som skulle uttrycka det så, eller???

Så vad är det då som får vissa att titta på de polydaktyla katterna och tycka att det är bland det läckraste de sett???? Har mycket svårt att förstå detta!

Polydactyli är en defekt, måhända en defekt som inte visat sig ge några större problem men fortfarande en defekt.

Till avslut kan jag säga att det är ingen risk att använda en polydaktyl katt eller köpa en normaltåad kattunge efter polydaktyla föräldrar, för att det skall komma polydaktyla kattungar måste båda föräldrarna VARA polydaktyla.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Emmsa
0

Se där…man lär sig något nytt varje dag asså! Skrattande

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!

dagdrivarn
0

Såg att det smugit sig in ett fel längst ner i texten, var lite trött när jag skrev.

EN av föräldrarna måste VARA polydactyl för att det skall bli polydactyla kattungar, det kan alltså inte bäras dolt!

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!