Antal kullar per år?
Ni som är uppfödare, hur många kullar brukar ni ha per år? Finns de som har flera kullar samtidigt, är det inte svårt att få dem sålda?
Och sedan undrar jag varför man har två kullar samtidigt?
Ingen??

svårt att svara på det beror så mycket på, då det är levande "matrial" vi jobbar med.. allt är upp till honans form och mognad för mig, när kull planer görs.. men 1 en kull max per år på en hona med undantag 2 någon gång men då blir de minst 1½års vila efter det..
2kullar samtidigt, kan ju vara så simpelt som att båda löper samtidigt.. och ibland kan man inte planera allt, dom är ju som sagt inga maskiner man knappar in löp tider på ;)

Precis som Singo-Torpet säger så är det inte alltid man har möjlighet att planera som man vill.
Normalt så har jag väl en-två kullar om året men ibland så "skiter det sig" kan man väl säga.
Pga kull som vi förlorade och andra omständigheter så blev det nu så att vi har 3 honor på två år som behöver får sin första kull i år. Så sitter jag just nu med två kullar hemma, den ena är 7 veckor och den andra är 2 veckor idag.
Fick helt enkelt välja att para två nu och en till hösten då hon fyllt två år.
Inget jag egentligen önskar, samtidigt finns det både positivt och negativt med att ha två kullar samtidigt.
Positivt är att man har en extra amma om det skulle behövas, de kan ofta hjälpa varandra med ungarna.
Negativt är att det "kan" bli bråk, det blir mycket och självklart finns oron att bli sittande med ungarna!!!
Hur mycket vi än försöker planera så är det katterna och naturen som har sista ordet och det är inte alltid de vill som vi vill. Skulle nog vilja säga att man i de allra flesta fall får vara rätt så flexibel i sina önskningar
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!