Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett6-kattungeprat
Läst 2231 ggr
Kitekatt
0

På jakt efter en kattunge. Behöver tips.

Jag har läst rasstandarden ett par gånger men jag tänkte kolla med er då jag tycker jag inte bli något klokare.

När man kollar på kattungar som ska passa till utställning, vad är de viktigaste delarna tycker ni?

______

Hur mycket bör de väga när de är 12 veckor? Kan man förutspå hur stor katten kommer bli utifrån födelsevikten?

Måste den ha tofsar på öronen eller kan det gå bra utan?

Kan en liten hane eller hona gå bra om den möter en i större storlek på utställningen?

Hur bör man träna bäst för att den ska bli bra på utställningar?

________

Om detta är en enda röra, så fråga. För jag vet inte hur jag ska lägga riktigt upp frågorna så att de blir lätt förståliga.

Kitekatt
0

Glömde och fråga om ni vet av någon bra bok om maine coon? Helst på svenska.

blondifire
0

lättast är att kontakta nån uppfödare,finns massor under länkar här på sidan. dom kan det mesta och kan råda dig om vilken kattunge dom tror på sen så finns det aldrig några garantier ang utställnigsresultat.

Lycka till.

S*Winsnes Wilda

FeralCoons
0

Besök utställningar, kika gärna runt och besök uppfödare ofta kan en se rätt bra hur katten blir men  det är levande varelser och kan utvecklas olika. Var noga med att tala om att du gärna vill ha en utställnings kisse det är viktigt,  då kan  vi uppfödare hjälpa dig att hitta rätt katt för dig.

EastAuroras
0

Jag håller med FeralCoons att utställningar är ett bra ställe att se massor av olika Maine cooner och träffa uppfödare :-)

Man lär sig massor på utställningar, men vi uppfödare kan aldrig lova en utställningskatt. Men vi kan se om denna håller för utställning. Det är viktigt när du tar kontakt med uppfödare att du är utställnings intresserad så kan vi hjälpa dig. Om det är en hona eller hane du vill ha. Så lycka till med ditt letande efter kisse :-)

S*East Aurora´s Maine Coon :-)

Ulrika :-)

Incognito
0

Jag kan bara svara för vad jag tittar efter på en kattunge.

Kattungen ska när den är nyfödd ha en bra höjd på huvudet , den ska ha en rundad panna , profilen skall vara riktigt markerad, det ska gå in som en knäck vid ögat. Boxen ska vara bred och fyrkantig.Hakan ska vara lika bred som boxen och ha ett djup och ett häng under så den syns tydligt. Katten ska vara lång i huvudet med markerade ytterlinjer men den får inte vara för lång för då tappar den profilen och höjden . Man ser också skillnaden på öronens storlek när dom är nyfödda.Men små öronen kan utvecklas till att bli okey i storlek det beror på linjerna.

Det som skiljer en bra katt från en sämre katt är uttrycket KyssOm katten är aldrig så bra tekniskt och har helt fel ögon form och uttryck så går den katten bort för mig. Katten ska det där lilla extra i blicken som gör att man bara blir tok kär Tungan ute

Örontofsar gör mycket för helheten , ett par öron som är något små eller lite för runda kan med tofsar byggas upp till att bli riktigt snygga, så om jag ska välja mellan tofsar och utan tofsar så väljer jag helt klart ett par med tofsar .  

En katt som är något mindre i storlek men som är tekniskt korrekt och har det där lilla extra suget i blicken får oftare certet än en stor katt med fel uttryck och som har dåligt uppbyggd haka med rak profil och platt panna.Men nu pratar jag inte om en pytte liten kisse med spinkiga ben Flört 

Att träna för utställning kan man i och för sig göra hemma genom att gå runt med katten ofta i utställnings position men att börja träna katten tidigt med att ställa ut den redan som kattunge är till att rekomendera (om man kommer med på utställning vill säga) 

Och självklart så får en katt som visar upp sig snyggt i utställnings position och som är snäll och inte fräser och sprattlar. .plus poäng hos domaren

Tillsist så håller jag med ovanstående inlägg om att man aldrig som uppfödare kan garantera en framgånsrik utställnings katt . Är någon intresserad av utställning som kontaktar mig så vill jag veta det direkt lika väl som att man är intresserad av avel för att kunna välja ut så bra kattunge som möjligt.

Lite tankar från mig men  det finns säkert dom som ser på annat.