Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett4-avel-och-genetik
Läst 3676 ggr
Hollie1996
0

Avel Maine coon

Hej! Har gått i tankarna på att skaffa en Maine coon hona och börja med avel. Vill nu ha alla tips jag kan få om vad jag behöver tänka på när jag letar hona att köpa. Samt vad brukar det kosta att para med en fin hane? Kommer satsa mest på temperament hos katterna.

MonicaLagerquist
1

Börja med att leta rätt på en uppfödare med samma avelstänk som dig och be om hjälp att välja ut en lämplig hona.

Många uppfödare säljer inte avelsdjur om man inte har stamnamn.

Så ett tips kan vara att skaffa ett stamnamn.

Stolt ägare till tre La permer

dagdrivarn
3

Jag har själv fokuserat till stor del på temperament och har gjort i många år. 
Det finns en del att tänka på, den mesta informationen du behöver kan du hitta på 
www.mainecooneducation.com

Jag har skrivit ihop lite att tänka på här:
http://www.goteborgskatten.se/index.php/uppfoedning/info-uppfoedning/10-uppfoedning/18-bli-uppfodare

Jag skulle säga att paraningsavgiften är den minsta kostnaden i allt och varierar en hel del, hört allt från 0-2000 SEK i språngavgift och 1200-1800 per levande född kattunge så det kan variera kraftigt. 

Men om jag skulle spalta upp viktiga punkter.
* Bestäm vilket förbund du vill vara med i WCF eller FIFe (Sverak), finns många likheter men också en del skillnader.
* Bli medlem i en klubb
* Registrera ett stamnamn (läs under hela tiden på allt du kan om rasen).
* Börja leta på fullt allvar
* COI ska ligga under 10% och glöm inte att hålla ett öga på klonerna, det finns en inavelsproblematik inom rasen är du ny är det väldigt onödigt att börja i fel ända och kanske få mer problem än nödvändigt.
* Se till att föräldrarna är testade för HD, HCM och de DNA-tester vi har (är de testade INOM hälsoprogrammet är detta mycket enkelt att kolla upp, gå bara in på: https://www.pawpeds.com/db/?p=mco och leta upp föräldrarna i där, om de är testade så står alla deras resultat under Hälsoinformation. Om katten är nyligt testad kan det stå (registrerat men ännu ej publikt), detta beror på att det är en karens på ett par månader innan resultaten visas.  Men man ser att de kommit in till hälsoprogrammet och registrerats i alla fall.

Du får jättegärna kontakta mig om du behöver hjälp och stöd eller ställa mer frågor.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!