Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett: 6-kattungeprat
Läst 4484 ggr
Niterain
0

Äldre katt och kattunge

Jag har haft en hankatt som heter Bamsen i 8,5 år nu. Jag har inte en aning om har gammal han är eftersom han var hemlös. Egentligen hade jag inte tänkt skaffa nån mer katt, men det gick inte att hitta någon ägare. Tur var det för han är mitt allt nu. :) Han var väldigt mager när han kom till mig o saknade en huggtand. Antagligen hade han haft det svårt o hans andra huggtand rök när en norsk skogskatt ville slåss. Jag och andra som såg honom trodde att han var väldigt gammal, men det kan han ju inte ha varit. Däremot måste han vara det nu. Kan tillägga att jag aldrig hade sett nån Maine coon tidigare. Han har lite problem med ryggen men det har blivit mycket bättre med glukosamin. Han dricker lite mer vatten än förr o klättrar inte pga ryggen. Nu till frågan: Som jag har förstått det så är Maine coon en bra ras när det gäller att tolerera en ny kattunge. Jag går i valet o kvalet för det är en bekant som har leveransklara ungar om ca 6 veckor. Bamsen är otroligt snäll o jag har nog bara sett honom riktigt arg ett par ggr. Vid båda tillfällena berodde det på att en stor hund kom in på vår gård. Han har sällskap av mig nästan jämt, men han kanske skulle gilla att ha en kattkompis? Kanske skulle det ge honom en energikick? De enda katterna i området är honor som inte har den minsta lust att leka. Eller är det troligare att han bara tycker det är besvärligt med en unge i familjen eller att han blir svartsjuk? En bondkatt jag hade i 18 år vägrade låta flickvänner sitta bredvid mig. Det hände också att han körde klorna i dem. :) Det blev ett väldigt långt inlägg, men jag är tacksam för alla tankar och frågor ni kan komma på.

Maria
1

Hur vet du att det är en Maine Coon och inte en långhårig huskatt?

Veterinären har väl kunnat åldersbestämma honom på ett ungefär. De brukar vara duktiga på sådant.

Jag har skaffat katt (unge ca 6 månader) till vår 11-åring och det funkade hur bra som helst.

Har du tänkt att katterna ska vara ute?

/Maria

[Forest]
1

Tror inte du har en renrasig katt har själv tagit in div hemlösa katter och flera med lång päls. Skulle inte påstå att dom är raser mer än huskatt vare sig hur pälsen eller storleken är på katten. Kattunge är svårt o säga vad katter tycker vi har en katt som inte är i behov av kompis. Han busar inte så värst mycket han sover hos sin matte med stängd dörr för få sova som han själv vill bredvid henne ostört 😌 Vi har en fd hemlös 2 åring som vi märkt har mer behov av en kompis så vi skaffa en liten energiknippe på 12 v. Dom leke redan 1 dagen så nu är det full rulle här och dom sover gärna tillsammans.