Livet med en Maine Coon?
Jag skulle vilja veta lite mer om Maine Coon, så ni med denna ras kanske kunde svara på några (ganska många..) frågor? ^^
Hur är det att ha en MC, alltså hur ser vardagen ut?
Hur mycket pälsvård är det egentligen tex?Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''?
Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland?
Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor?
Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund?
Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras?
Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik?
Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på?Vad kostar en MC per månad i försäkring?
Är det stor skillnad mellan de olika bolagen gällande denna ras?Vad kostar en MC ungefär?
Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering?Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen?
Skulle du rekommendera rasen?
Om inte, varför inte?Finns det något med rasen du upptäckt efter att du skaffade den som du inte hittade information på när du läste på?
Finns det någonting här jag glömt att fråga som du gärna skulle tillägga?
Om du är uppfödare - vilka frågor och funderingar tycker du det är bra att man som köpare tar upp vid ett besök?
Finns det några rassidor/böcker/personer du rekommenderar att man läser/pratar med för att kunna ''komma in'' mer på denna ras?
Vad bör man vara uppmärksam på som oerfaren köpare av rasen?
Ganska många frågor, men är väldigt tacksam för alla svar
//Saffran
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Hur är det att ha en MC, alltså hur ser vardagen ut? Hur mycket pälsvård är det egentligen tex?
Att ha en MC att dela sin vardag med är underbart. Min Nikki följer mig nästan vart jag än går när jag är hemma. Älskar ligga hos mig och gosa~
Pälsvården är inte alls så farlig som många tror. Jag borstar igenom Nikki's päls några gånger i veckan, men håll koll bakom öronen och armhålor och andra små ställen så där inte bildas tovor. Du kommer märka var din katt brukar få tovor och se till att hålla pälsen i bra trim där. Annars brukar det inte vara något svårt, och Nikki brukar gilla att bli borstad, så borstningen är sällan krånglig. Bad vid behov eller utställning.
Min Nikki är innekatt, och har inga som helst problem med det. Jag har försökt ha henne ute i sele för hennes skull, men hon gillar det inte alls, men hon gillar att gå ut och slappa på balkongen lite då och då och spana på fåglar, fjärilar mm.Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''?
Både ja och nej skulle jag vilja säga. Nikki är väldigt aktiv, men inte vidare krävande, och hon är alltid ganska lugn på något sätt. Hon gillar att hälsa på folk när dem kommer över, men hon vill inte gärna bli buren på, och vill bara kela på sina villkor. Beror lite på vem som vill kela med henne om dem får göra så eller inte. Hon brukar föredra mig eller män. Andra kvinnor kan hon rata lite ibland ^^" vet inte riktigt varför hehe.
Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland?
Med Nikki så kommer det och går i perioder. Ibland kan hon inte få nog av mig, och ibland vill hon vara mer ifred. Hennes pappa var likadan, men hennes mamma är ingen kelgris direkt.
Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor?
Inte vad jag har upplevt, men jag har aldrig bott med hane mer än när jag varit på utställningar å så, så jag kanske inte är rätt person att svara på denna fråga.
Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund?
Nikki fungerar jättebra med hundar, och tja i stort sätt alla djur jag provat henne med förutom illrar. Dem gillar hon inte alls verkar det som, men råttor, andra katter, möss, kaniner, gerbiler.. Allt har funkat bra.
Med hund har som sagt gått jättebra. Allt från mammas blandisar, min kompis pekingeser, till min storasysters amstaff-mix och min storebrors husky, och inom kort så hoppas jag att jag och hon kommer ha tillskott i form utav en borzoi-valp. Tror inte det kommer bli några problem alls :)
Min uppfödare har även hon hund som fungerat bra med hennes katter, både kattungar och omplaceringar. Jag tycker main coonen överlag är en väldigt snäll katt som brukar kunna välkomna de flesta familjemedlemmar.
Kan vara väldigt individuellt dock. En del katter går fin fint med hundar, andra kanske inte gillar dem alls. Planerar du att ta in en omplacering bör du fråga nuvarande ägare om du kanske kan komma och hälsa på med din hund och se om dem fungerar ihop, eller åtminstone höra om de själva har haft hund, kolla fall katten är hundvan eller inte :)Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras?
Nikki har aldrig haft problem med andra katter. Hon bodde ihop med min storasysters bondkatt Melora innan, och sattes ihop med andra katter från uppfödaren och så vi utställningar. Aldrig problem att sätta henne med andra katter, även i de fall då hon inte träffat den andra katten innan. Hon är väldigt snäll med andra djur överhuvudtaget, men är inte rädd för att säga ifrån om hon skulle känna att det behövs.
Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik? Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på?
Jag skulle säga att det är en ganska frisk ras. Innan man avlar på dem så brukar man ju kolla arm och höftleder då det är en stor ras så man vet att allt är bra så man inte avlar på defekter, man brukar även kolla HCM, men så som jag uppfattat det är det mest för säkerhetsskull, det är inte särkilt ofta rasen faktiskt har problem med det, men man vill försäkra sig om att man inte avlar på individer som inte är kollade då man vill hålla rasen så frisk som möjligt.
Vad kostar en MC per månad i försäkring? Är det stor skillnad mellan de olika bolagen gällande denna ras?
Har Nikki försäkrad i Sveland, och tycker inte det är vidare dyrt alls, har dock dålig koll på vad det kostar hos dem andra bolagen. Kanske finns billigare.
Beror ju lite på vad man har sin katt till kanske.Vad kostar en MC ungefär? Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering?
Priserna kan variera ganska bra skulle jag säga. En omplacering kan man ibland få ganska billigt. Allt ifrån gratis till ca 2-3000 brukar omplacering gå för tycker jag att jag har sett.
Hona och hane brukar inte direkt ha någon större prisskillnad, men det kan vara olika priser beroende på om du ska ha katten till avel eller sällskap ibland, och kattungar är över lag dyrare än äldre katter om de inte skulle vara en avelskatt med meriter eller så. Jag gav 7000kr för Nikki när jag köpte henne som kattunge, men hon har varit värd vartenda öre, och jag har rätt att avla på henne om jag vill om hon skulle passa för det.Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen?
Inte direkt.. Det är nästan att köpa en hund som ser ut som en katt på sätt och vis, men det är en härlig kamrat som kommer hitta på mycket roligheter.
Fäller dock ganska mycket 2 gånger per år, men inget som inte kan kontrolleras så länge man borstar och badar ordentligt när detta inträffar, men om man inte gör det kan det bli ganska mycket hår överallt. Speciellt om man har en katt som Nikki som gärna stryker sig mot allt när hon e kelsugen.Skulle du rekommendera rasen?
Definitivt! Kan knappt tänka mig ha en annan kattras. Många andra är fina dem med, men Maine coonen är speciellt~
Finns det något med rasen du upptäckt efter att du skaffade den som du inte hittade information på när du läste på?
Inte mycket mer än att den är mycket underbarare än vad jag fått intryck utav när jag läst på om den ^^ Det är verkligen en toppen ras!~
Finns det någonting här jag glömt att fråga som du gärna skulle tillägga?
Nej inte direkt. Tycker du ställt bra frågor. Lycka till :)
**Om du är uppfödare - vilka frågor och funderingar tycker du det är bra att man som köpare tar upp vid ett besök?
**
Är tyvärr ej uppfödare, men du har många bra frågor här, och en uppfödare kan ofta rekommendera en speciell katt/kattunge om du letar efter något särskilt.
De känner ofta katten/kattungen bra, och kan därför se personlighets drag lite tydligare och därmed rekommendera.**Finns det några rassidor/böcker/personer du rekommenderar att man läser/pratar med för att kunna ''komma in'' mer på denna ras?
**
Läs och titta på allt du hittar. Man blir aldrig fullärd ellerhur? ;)
Prata gärna med så många uppfödare som möjligt och hitta någon du känner bra koppling med om du ska köpa kattunge. Bra connection med uppfödaren är alltid lite extra trevligt~Vad bör man vara uppmärksam på som oerfaren köpare av rasen?
Har man katt sen innan så tror jag inte att där är så mycket man behöver tänka på.. Kanske att inte ha för liten kattlåda? Dem blir ganska stora och vill gärna få plats när de ska göra sina behov. Nikki gillar inte kattlådor med lock.
De kan vara ganska pratglada och har ett "kvittrande"-jamande. Det är väldigt gulligt ^^Har du fler frågor så fråga på :)
Mvh Johanna
Hej! Jag har två maine coon och en somali.
- Hur är det att ha en MC, alltså hur ser vardagen ut?
Hur mycket pälsvård är det egentligen tex?
Det är ljuvligt att ha maine coon! Men precis som alla djur så är de individer, så jag kan bara ge en inblick av de maine coon som jag har hemma och de jag träffat.
Men vi har två riktigt keliga syskon, stora och tunga med massor av päls. Hanen (ca9kg) behöver mycket pälsvård! Vi behöver kamma honom varje dag och ändå fäller han en hel del och behöver bli rakad i armhålorna ibland. Hans syster däremot har nog aldrig blivit borstad i hela sitt liv, aldrig haft en tova och fäller ingen päls alls! Så… det beror nog på gener. Men det är en långhårig kattras, så du får nog räkna med en del katthår och att katterna behöver borstas då och då.
Men i vilket fall… Det är en väldigt social kattras! Vill gärna vara med på allt, hela tiden! Våra katter är sällan ensamma hemma speciellt många timmar, är väldigt mycket där vi är. De apporterar gärna leksaker och leker med sin vattenbalja i badrummet, att skvätta vatten är väldigt populärt!
- Är de en väldigt aktiv ras eller lite mer ''layed back''?
Både och! Stundvis väldigt aktiv och krävande, behöver större yta att springa på och vill gärna att man kastar deras favoritleksaker. Men samtidigt är de riktiga kelgrisar som gärna ligger med oss i soffan.
- Kräver den mycket av sin ägare - ex 100% uppmärksamhet 20h/dag eller är det en väldigt självständig ras som nöjer sig med mys ibland?
Också lite svårt att säga tycker jag. De är väldigt sociala djur, så jag skulle inte säga att de ska vara ensamma så mycket. Så även om de inte kräver SÅ mycket uppmärksamhet alltid så vill de ofta ligga nära oss om de ska vila. Vi märker direkt på våra katter att de varit ensamma för många timmar.
- Är det stor skillnad i temperament mellan hanar och honor?
Nej det upplever inte jag, det är nog mer individuellt. Då skiljer det mer i vikt och andra saker, försäkringarna är lite olika, det är dyrare att kastrera en hona och en hane är större och äter därför mer.
- Fungerar den bra med hundar generellt som ras eller bör man föredra en kattunge framför vuxen omplacering om man har hund?
Våra katter har träffat hundar både som små, vi har dock ingen egen hund. Det har gått bra, men jag tror nog snarare att det har med invändning och personkemi att göra än vad du har för ras på din katt.
- Fungerar den bra med andra katter eller bör det vara sällskap av samma ras?
Vi har som sagt två MCO och en yngre Somali, de går bra ihop även om vår somali har tusen gånger mer energi.
- Har rasen några vanligt förekommande sjukdomar/allergier/problematik?
Finns tex något latent i rasen man ska vara beredd på?
Som alla katter finns det HCM osv, men jag upplever inget specifikt med just MCO. Däremot tänker jag själv på att de är ju stora katter, så man ska nog vara lite extra försiktig med övervikt osv då deras leder redan är ganska belastade av deras stora kroppar.
- Vad kostar en MC per månad i försäkring?
Är det stor skillnad mellan de olika bolagen gällande denna ras?
Jag kan inte svara på det exakt. Jag har Agria och har alltid haft det. Vet att försäkringen för min hane är dyrare än för honan även om det inte skiljer några stora summor. Du kan prova att fylla i på agrias hemsida och se vad en katt skulle kosta dig.
- Vad kostar en MC ungefär?
Är det stor skillnad prismässigt mellan hane, hona, kattunge och omplacering?
Normalpris skulle jag säga är runt 8000-9000kr. Jag tror inte att det finns någon generell "regel" om att det skulle vara olika pris beroende på kön. Men visst är en kattunge dyrare än en vuxen katt till omplacering. Fundera på vad du vill ha (vad du vill få ut av din katt) och bestäm sedan vad du ska köpa. Det finns fördelar med kattungar som du kan forma mer och uppfostra själv - men med en äldre katt så kanske du slipper vissa mindre roliga faser som kattungarna har när de är yngre.
- Finns det något specifikt man bör ha i åtanke om man ska köpa just denna rasen?
Hitta en uppfödare som du klikar med! Se till att få komma och hälsa på och lär känna kattens föräldrar (eller i alla fall mamma) och ge dig och din blivande katt möjligheten att "klicka".
Det är en stor katt, med mycket päls. Det går att ha dem på mindre yta men då käver det mer av dig som ägare och hur bostaden är utformad, katter vill gärna ligga högt uppe och behöver någon plats att få gå undan om den vill.
- Skulle du rekommendera rasen?
Om inte, varför inte?
ABSOLUT! Jag älskar dem mer än allt! Jag kommer vilja ha MCO-katter hela livet! En ljuvligare, snällare kattras finns inte!
- Finns det något med rasen du upptäckt efter att du skaffade den som du inte hittade information på när du läste på?
Nej. Jag läste på jättemycket innan! Räknade på vad de kostade och såg till att jag skulle ha pengar om katterna blev sjuka och behövde veterinärvård (kan bli väldigt dyrt även om man har försäkring!).
- Vad bör man vara uppmärksam på som oerfaren köpare av rasen?
Jag vet inte om jag tycker att man behöver veta så mycket speciellt om rasen… Bättre att man vet mycket om katter snarare.
De kostar pengar, de kräver mycket sällskap (har man någon som kan vara kattvakt om man vill resa bort - för om man inte har det så får man vackert stanna hemma!). De vill gärna komma ut i sele och koppel regelbundet. De behöver vård av klor, tänder och päls. De ska vaccineras årligen och man ska kunna vara hemma med katterna första tiden efter att de flyttar hem.