Orolig...
Har precis blivit stolt ägare till en Maine coon pojke på nio månader. Han är helt ljuvlig och har anpassat sig snabbt i sitt nya hem. Han sover hos mig, pratar och är kelig… men äter inte ännu. Han väger 5 kg och jag fick honom igår. Oroar jag mig i onödan?
Ge honom några dagar att landa. Var dock noga med att han dricker och kissar. Får han samma mat som hos uppfödaren?
Grattis till en helt underbar kattras.
Glad Skåning

Tack för svar Anita N! Han både dricker och kissar. Maten jag serverat är inte densamma som uppfödaren som gav honom (RC). Om han inte äter den maten jag köpt tills imorgon så får jag givetvis ge honom det som han är van vid att äta.

Nu äter han!:-) Royal Canin (våt) var maten han önskade! Får testa annat foder senare. Vill inte att han bara äter ett märke, vill kunna variera kosten.
Katter behöver inte variation i kosten på det sättet. Tvärt om så kan det istället orsaka problem med magen.. katter har väldigt känsliga magar. Just därför bör du inte byta till nytt foder nu när han precis flyttat hem till dig heller. Ge det som förra ägaren har gett honom. Flytten i sig kan ställa till nog med stress och problem.
Ska du byta foder så gör det långsamt och blanda ut det gamla fodret med det nya.
Men som sagt, dom behöver inte smakvaration eller så på något sätt. Håll dig till ett märke/foder, och se till att det är ett bra sådant. (inget socker eller spannmål)

#4 Tack för dina råd. Min tidigare katt (huskatt) åt bara samma foder. Bilanx i 10 år! Hon var en honkatt och vägrade all annan mat. Det är en väldig skillnad i pris på Royal Canin och Bilanx och min lilla prins äter ca 4 påsar våtmat per dag! Blir ganska dyrt i längden… Men nu första tiden låter jag bli att experimentera med olika foder men sedan ska jag nog försöka att smyga in lite annan mat också.
äter han inte RC torrfoder då ? blir lite billigare ..
S*Winsnes Wilda

Jo, han äter RC torrfoder också. En skål med "knappar" står alltid framme.