Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 4092 ggr
DjurJessan
0

Maine coon standard??

Har just fått hem en ompaceringshane på ca 1,5 år.

Han gillar att vara där jag är men inte att gosa. Han är gärna på och spöar upp min andra katt, som är 6 år gammal. Han går och smyger och är rädd. Är jag i närheten går det bra då jag kan stoppa angreppet men inte annars. Har haft honom ca 1,8 månad. Han kan bli väldigt rastlös där han går och jamar och vill ha uppmärksamhet. Är dock dålig på att leka när man försöker leka med honom. Tips??

Känner ni igen att MC är sånna här? Trodde att de var mer som Skogisarna….

Tar tacksamt emot tips och råd.

SolidShinta
0

Jag har inga erfarenheter av att äga en Maine Coon utan har bara haft Norsk Skogkatt själv, men en vän till mig har en Maine Coon-hona.

Hon är väldigt mysig och lugn, men skulle tro att det är högst individuellt.

Har läst att Maine Coonen inte brukar vara så mycket "knäkatt", men är som sagt inte så insatt.

Hur länge har du haft honom? Vad är din 6 åriga katt för katt? Är han mycket mindre än Maine Coonen?

DjurJessan
0

Jag hämtade honom i slutet av november. Den andra katten är en bondkatt och är kanske halva storleken… :-(

Tycker det är mest på kvällarna som det blir problem. Så jag tror inte att det beror på att de inte gillar varandra. Båda ligger i min säng - i varsin ände. Men ibland får den stora lust att jäklas med den lilla och då blir det fräs.

SidenMoare
0

En MCO har även en "slyngelålder". Men samtidigt vill de verkligen vara NÄRA och hålla koll  på vad som händer. En del MCO är väldigt självständiga under slyngelåldern och när de blir äldre bir de mer tillgivna. Min äldsta MCO-hona var definitivt ingen knäkatt som yngre. Det ändrades  när hon var 3-4 år gamla. Hennes första dotter var som rena rama ADHD-katten de första 2,5 åren innan ho lugnade ner sig. MEN det finns även de som är knäkatter från det att de är ungar. Väldigt individuellt alltså.

Har du försökt md en Feliway i eluttaget? Det kan lugna ner katterna. Sedan tycker jag att du skall leka MYCKET med din MCO-kille. Han behöver stimulans. Tror att det är lite frustration från hans sida. Har du testat med laserpekare, Da Bird/Da Fly tex. stimulansleksaker där de får klura ut saker själva.

Det finns flera tips på www.kattstatus.se läs där

Lycka till

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

DjurJessan
0

Jo har provat det mesta - men det är som om jag får lära honom att leka. Han älskar en viss typ av boll som jag hittat och den kan han leka med själv. I övrigt så har jag ett "spö" som jag leker med honom med - en fjäder i änden av repet. Ska prova mer med laserpekaren. Får väl öva in honom på den. ;-)

Tack för alla tips. Han är verkligen i slyngelålder - ADHD varning  - har mycket fuffens för sig. Har tom spöat/läxat upp hunden när hundkraken stod och åt sin mat. ;-)

Tar till mig om att leka med mer honom. Speciellt om det hjälper. Ibland tror jag att han vill leka med den andra katten men att det blir ojämt och lite hårt.

Har en boll jag kan lägga mat i så får han jobba lite för den med.

Uppskattar all hjälp så otroligt mycket. Är övertygad om att det finns en go kille under pälsen (även om han är dåligt pälsad). Är bara inte van med slynglar på det här sättet. ;-)

Ska kolla in länken också.

TACK OCH TACK igen.

mollyt
0

Jag har två Maine Coon (och en bonus-lillebror som är en Somali). Mina två coonisar är väldigt lugna och "till freds". Honan är mycket av en knäkatt (har blivit desto mer senaste halvåret) och de är 3 år nu. Hanen ligger inte jättegärna i knät - men han vill följa med överallt och vill mer än allt bli myst med timme ut och timme in. ÄLSKAR att bli klappad och borstad.

De är väldigt snälla mot lillebror (somalin) som är typ halva deras storlek. De har alltid varit snälla mot honom. Det är snarare han som är ADHD-katten här hemma som kan attackera de större katterna när han tycker att de är tråkiga och sover fast han vill busa ;)

fridaaocrazy
1

Om det är kvällarna detta sker så skulle Jag tipsat om att köra slut på energin på katten, t.ex. leka med den eller gå en promenad (om den är van vid sele). Gör man detta på eftermiddagen så är katten inte så uppe i varv och kommer förhoppningsvis vara lugnare vid kvällstid. Det med att katten inte gillar att sitta i knäet och kela är inte jätte konstigt, att vara så kelig är individuellt men sen är det också en sak som kommer med tiden. Desto större enat förtroende för varandra blir desto längre stunder kommer du kunde kela med honom. Försök också att inte tvinga katten, lär man katten att det är positivt att komma till dig (att du myser med den eller ger något gott) så blir katten mer villig att komma till dig, på så sätt behöver du inte gå till denne när du vill klappa den, utan den kommer komma till dig :)

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka