Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikettskötsel-hygien
Läst 16098 ggr
trex
2013-02-12 20:07
0

Pälsvård

Funderar över att köpa main coon, undrar över pälsvården. Pälsbollar?  skriv gärna så mycket som möjligt om skötsel.

viciouscircle
2013-02-14 20:53
1

Pälsen skiljer lite från katt till katt. 

Själv har jag en svartsmoke och tydligen ska silverpälsar överlag vara lite krångligare att hålla reda på.

Det var en period i höstas då pälsen trasslade förfärligt i "armhålorna" och jag var tvungen att klippa bort tovor och borsta som en tok flera gånger i veckan. 

Nu är det dock mycket bättre och borstar kanske en gång i veckan bara för att hon ska bli fin, inte för att det har bildats tovor. men man bör ju känna efter nån gång varje dag när man gosar om det blivit några, dom är ju inte speciellt sköna för katten.

Det som kan vara jobbigt, som med alla långhåriga katter, är att man kan behöva klippa lite bak vid rumpen :P Annars kan det lätt fastna korvar där som katten får med sig och lämnar lite här och där. Mindre trevligt.

Det här med att klippa förutsätter ju dock att man inte tänkt ställa ut katten. Då bör man nog låta pälsen växa fritt. 

Bad är inte heller nödvändigt direkt. Vissa badar nån gång per år bara, eller innan varje utställningstillfälle. Eller om katten skitat ner sig såklart. 

Annars tycker jag överlag inte att det är så mycket pälsvård. 

Min korthåriga huskatt fäller överlag mycket mer päls än min maine coon.. MCOn fäller i "stora tussar" då och då istället medan huskatten fäller mest hela tiden och det blir strån överallt :P

Men det är ju säkert också individuellt såklart.

JosefinGothe
2013-02-15 11:54
0

Jag har två MCOkillar här hemma med två helt olika pälskvalitéer.

Den röda pojken (kastrat) har tunna fina pälsstrån men EMORMT mycket päls på kroppen. Den är lång och "silkig" och jättefin att se på och mysig att klappa <3

Men sen har han tjock "underull" som gärna tovar ihop sig under armhålorna och bak i hasorna på honom. Vi får borsta igenom ordentligt ett par gånger i veckan för att han inte ska få tovor. Gör vi inte det kan det hända att vi får klippa några tovor ibland.

Eftersom han har så lång päls klipper vi honom även i rumpan litegrann för att slippa avföring som blir kvar i pälsen.

Vår andra MCOkille (okastrerad) däremot har kortare päls som mer står rakt ut från kroppen. Han har en jämntjock päls över hela kroppen och inte samma "underull" som kastraten. Dessutom får han ibland en fetare päls än den kastrerade killen, och luktar även lite mer. Speciellt då på magen och runt svansroten, så vi badar honom oftare, ungefär var 8e vecka, och kammar då igenom honom ordentligt. Sen brukar vi lägga i ett puder i pälsen som suger upp det feta bra.

Så sammanlagt: Den ena behöver borstas ofta för tov-risken, men nästan aldrig bada då pälsen håller sig blank och "vid liv" länge. Medan den andra sällan behöver borstas men istället badas oftare. Alltså är pälsen högst individuellt.

Ingen av katterna fäller speciellt mycket päls på golvet, men när de stryker sig mot saker fastnar det gärna där. Exempelvis på gardinerna då katterna gärna sitter på fönsterbrädan. Men i soffan där de ofta ligger har vi aldrig päls, så det kanske beror på vad det är för tyg :)

//Jossan

Anita N
2013-02-15 14:01
0

Min fertila rödsilverkille har lite underull och får inte heller några tovor om man inte borstat. En blå hona som bott här tidigare hade hopplös päls som bildade tovor om man inte borstade igenom den. Generellt kan man säga att tjock underull ökar risken för tovor.

Glad Skåning

trex
2013-02-15 15:53
0

Tack för svar,då har jag fått lite info.🙂

BroderShinto
2013-12-05 12:10
0

Men finns det några produkter ni rekommenderar?

Har en tjej som börjat få tovor under "armhålorna"

och bakbenen. Vad för slags borste är bra? Hört talas om att spraya pälsen med något medel osv.

Just nu har jag bara en furminator som jag använder på henne och min Russian blue kille.

Inser att jag faktiskt inte fick några tips alls av uppfödaren när jag köpte min stora donna.

Eftermiddag
2013-12-05 13:53
2

Försök göra borstning av pälsen till en mysig stund, och testa olika borstar. Min katt vill gärna jaga den lilla kattkardan, så den använder jag bara när hon är helt avslappnad. Annars gillar hon min vanliga hårborste, fast på den fastnar det inte så mycket hår. Det är också bra att borsta lite varje dag, även om det inte behövs så att katten vänjer sig.

Bad är inte något min katt gillar särskilt mycket, men jag har upptäckt att hon har lättare att acceptera om jag håller henne intill mig i famnen och vi duschar tillsammans. Vet inte om det är vanligt, men jag tror hon känner sig lite tryggare då.