Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 1491 ggr
krisw
0

Angående meriter

Jag vill poängtera att jag INTE VILL GÖRA NÅGON UPPRÖRD MED FÖLJANDE FUNDERING utan hoppas på att ni vill svara.

Och svar JA följande fundering finns även på Norsk skogkattforum detta då vi funderar på att köpa en katt av vardera rasen ( killen gillar deen ena rasen och jag den andra . Eller så kanske vi enas om en ras i slutändan vi vet ännu inte.)

Jag har tidigare fött upp "stora djur" och för mig har det varit viktigt att välja flickor med meriterade föräldrar och då även att mamman har meriter INTE bara pappan.

Därför nu när vi letar kattflicka läser jag stamtavlor noggrant.

Något jag sett genomgående (inte alla uppfödare men många) vid jämförelse på de ungar vi kikat på (obs vi har kikat på katter utanför sverige)

Är att norsk skogkatt oftare har showmeriter på mamma o pappa medans Maine coon har det först flera led bakåt.

Undrar nu varför och tänkte att ni här på forumet kunde ge en föklaring.

Är det så att folk med Norsk skogkatt oftare visar sina katter? Eller är det så att en Maine coon går alltid att sälja oavsett om meriter finns?

OCH ÅTER IGEN ÄR INTE UTE EFTER ATT RETA UPP NÅGON bara undrar. Och vill ni inte svara offentligt här på forumet svara med meddelande. Jag befinner mig INTE i Sverige så det är "riskfritt" att svara med privat meddelande

SidenMoare
0

Jag har bara inte brytt mig om att anmäla utställningsmeriter på mina katter.

Sen om man vill veta så är det bara att fråga. Man får ju papper på alla bedömningarna så det är ju inga hemligheter precis. Många uppfödare redovisar även de utställningsresultat som deras katter fått på sina hemsidor.

Sen är NFO ofta fler på en utställning än MCO

Lycka till i anskaffningen av era katter

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

krisw
1

Tack för svaret och att du faktiskt svarade på just det jag undrade över.

Verkar annars vara så att många "svävar ut" och svarar på allt utom just själva frågan (inget fel med det man kan lära sig mycket av svaren, men lite tråkigt när man INTE får svar på det man undrar över)

Anita N
0

Jag har inte heller skickat in mina utställningsresultat för mina katter.

Men här hemma finns bedömningssedlarna att läsa för hugade spekulanter.

Glad Skåning

Helena Thörnqvist
0

Hej!

Jag har inte heller skickat in våra utställningsresultat, men har deras diplom här hemma.

Har Maine Coon äger både honan o hanen De har nu 4 ungar, 2 st är röda honor. leveransklara efter 16/8.

Du får gärna skicka mail till mig då kan du få bilder och kopia på stamtavlor och svar på eventuella frågor.

helena.hth@hotmail.com

Bästa hälsningar

Helena Thörnqvist

070-5865100