Maine Coon iFokus

Maine Coon

Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 1933 ggr
krisw
0

Dumma frågor...

Ny här och ber först om ursäkt för mina dumma frågor, men som min gamla mormor alltid sa.. "Frågar man inte får man inga svar"

Hoppas nu att ni vill svara mig

Är helt novis vad gäller Main coon men fastande för denna katt då en bekant hade en helt fantastisk kille.

Bor nu utomlands och då jag INTE pratar detta lands språk och det verkar vara lite svårt att få uppföadre här (inte alla) att prata engelska vänder jag mig till er.

1. Funderar pga språksvårigheter att kanske istället köpa en katt från Sverige och ta ner hit. Vi vill ju ha fortsatt kontakt med uppfödaren av den katt vi köper

Hur ställer ni uppfödare er till det? Hur gör man för att ta in en katt från annat EU-land? Måste man byta stambok på katten?

Hur reser man med katten?

Vad kostar det ungefär att resa med katten?

Vill ni som uppföadre att man själv hämtar upp katten eller kan ni tänka er skicka katten med "katttransportör"

Ni som vet berätta gärna

2. Är det dumt att ta in en katt från annat land eller kan detta vara bra att på så sätt starta med "fräscht blod"

3. Slutligen ser att utomlands skiljer sig priserna på kattunge om man köper den för "familjekatt" respektive "uppfödning" (dyrare om du ska ha den till uppfödning ska du ha den till familjekatt förbinder du dig att sterilisera/kastrera den)

Men hur sjutton ska jag veta vilket den dag jag köper en kattunge?

Jag menar om det senare visar sig att kattungen INTE är något att avla på då vill jag inte göra det , samma tvärs om om det visar sig att kattungen utvecklas och blir väldigt bra ja då vill jag eventuellt ta ungar…

Kom gärna med era åsikter både negativa o positiva.

krisw
0

Hmm ingen som känner sig villig att svara????

Undrar var frågorna "för dumma"😉

Mystroll
2

Är ju inte uppfödare men när jag letade efter min egna prinsessa så såg det då ut som om det är relativt många som säljer till andra länder. Många uppfödare har sina sidor på både svenska och engelska =) Vet dock inte hur dom gör med transporten. Så länge som du inte vill byte förbund så behöver man inte omregistrera katten. Sverak som hör till Fife är väl det vanligaste i Sverige.

Har förstått det som att det där med olika priser beroende på om det är sällskap eller avel är mest något man gör utomlands däremot så vill många uppfödare inte sälja kattungar till avel om köparen inte har stamnamn etc. Mitt tips är att du läser på om rasen, tester man bör göra innan avel etc och sen för en dialog med en uppfödare du tycker verkar bra.

Köp INTE en kattunge och säg att du ska ha den till sällskap för att sedan ta kull på den. Det är alltid bättre att vara öppen från början med sina funderingar.

blondifire
0

folk kanske börjar undra då du skrivit samma sak på skogis forumet så vilken ras e det du eg fastnat för ?

S*Winsnes Wilda

krisw
0

folk kanske börjar undra då du skrivit samma sak på skogis forumet så vilken ras e det du eg fastnat för ?

Och man kan inte ha en av vardera???

Dumt av mig o killen vi trodde att man givetvis kunde ha en av varje ras. Men som jag skrev vi vet inte mycket om rasen.

Men konstigt jag hade siames o en "bondkatt" ihop i min ungdom och de gick hur bra som helst ihop även om de var av olika raser och olika i temprament.

Får nog då tänka om jag menar om du nu menar att en maine coon enbart går ihop med katt av samma ras.

blondifire
0

det framgick inte att ni skulle köpa en av varje därav frågan

S*Winsnes Wilda