Funderingar inför köp
Jag förstår om det här forumet inte är till för att vara en "frågelåda" men jag har så många frågor och vill gärna ha svar av er som verkligen kan rasen. Många andra kattforum upplever jag det som att folk som svarar inte alltid vet vad dom pratar om. Kanske fördommar.. Chansar på att ni inte blir allt för sura för jag ställer frågorna och hoppas någon vill svara. Ska tillägga att jag haft huskatter tidigare och därför är ny inom rasen och raskattvärlden.
Anledningen till att jag snöat in på maine coon är för jag har 2 bekanta som har rasen. Den ena två av samma ras, den andra maine coon och cornish rex mfl. Jag kan inte i ord beskriva min kärlek till dessa katter och känner i hela kroppen är det är rasen för mig. Men för att inte sätta katten eller mig i en dum sits så undrar jag följande.
Jag är hemma väldigt mycket, kommer som högst jobba 50% i framtiden och känner att jag skulle vilja ha endast 1 katt. Räcker jag som sällskap om jag aktiverar katten ordentligt varje dag? Kan en maine coon trivas som ensam katt? Jag har en hund några dagar i veckan så lite djur kommer finnas i vardagen.
Vad finns det (om det finns) för specifika ras sjukdomar? Fått väldigt olika svar och känner mig trots en hel del letande lite osäker. Dvs, vad bör kattungens föräldrar vara testade för? Finns det riktlinjer från SVERAK?
Jag har just nätat in balkongen och satt upp hyllor så katten lätt kan klättra upp och spana ut om den vill. (hyllorna sitter på väggen). Hur kyltåliga är rasen? Vågar jag låtan hen ligga och spana även sen höst och tidig vår? Vännen med cornish rex får själv aktivt begränsa katten då hon helt saknar känsla för de där. Fått känslan av att jag inte behöver det med maine coon, är jag naiv där eller tänker jag rätt?
Efter att nästan ha gått på en bluff uppfödare känner jag mig väldigt osäker både på mitt eget omdöme men också på hur jag hittar bra och seriösa uppfödare. Kan jag lita på de uppfödare som finns på tex maine coon katten osv? Dem som är medlemmar i SVERAK? Förstår att många av er här inne är uppfödare och har inte bråttom att hitta katt omgående. Brukar ni annonsera ut kattungar även här?
Det var allt för nu :-)
Ha en trevlig helg!
Hej! Vad roligt att du har fallit för rasen maine coon!
Om du endast ska jobba 20 h/vecka så klarar sig katten så länge du aktiverar den väl och inte är borta för många timmar i streck.
Om du kommer behöva en kattkompis eller ej är svårt att svara på, för det är så olika, vissa katter trivs ju bättre som ensamkatt och vissa vill gärna ha sällskap.
Hemma hos oss kommer det snart att få flytta in en maine coon till dels för att det är svårt att bara skaffa en av denna rasen ;) hehe, dels för att stilla mattes dåliga samvete när vi inte är hemma ;) Jag far mer illa än kissen när hon är själv hemma kan jag lova!
Jag tror inte det är några problem att ha katten på balkongen sen höst och tidig vår så länge dom har en möjlighet att själva välja när dom vill in antingen via kattlucka eller att dörren står öppen. :)
Jag förstår att det känns svårt det här med att hitta en uppfödare som man kan lita på. Såhär i efterhand är jag lättad och nästan lite förvånad över att jag med min otur hittade en så bra uppfödare som vår :) Kan utan problem ringa eller facebooka så fort vi undrar över något!
En tumregel när man ska skaffa maine coon är att utan stamtavla så är det ingen maine coon oavsätt påstådda rasprocent.
vilka tester som ska göras får någon mer kunnig tala om, men jag har för mig att det är HCM/HD och Dna-test för MYBPC3.
kika gärna in på www.islandcoons.se dom ska ha kattungar ingen någon gång i mitten av juni om allt går som det ska :)
Lycka till med allt!
Tusen tack för svaret. Blev jätte glad :-D
Fick mer kött på benen kände jag och från att ha tyckte va varit sjukt kul och spännande att förbereda och leta efter katt till att ha tappat allt hopp och känt sig dum känns det nu galet kul igen att leta efter sin nya familjemedlem. Det har varit väldigt väldigt tomt här hemma sedan min sista katt gick bort men nu finns det hopp om katt tassar i lägenheten igen.
Va spännande med en till katt!! Och skönt matte kan få slappna av lite mer när hon är borta också ;-)
Hej
Så roligt att du har fastnat för rasen Maine Coon, det är en underbar katt, det är som annieolin säger har man väl skaffat sig en är det svårt att inte skaffa sig en till. Sjukdomar finns det precis som i alla andra raser, dom två största är HCM (hjärtfel) och HD (höftfel) men dom flesta seriösa uppfödarna testar för det men man kan få en sjuk katt trots alla tester. Inga problem att ha katten ute på balkonen även vintertid, dom har en tjock päls som skyddar dom.
Vi bor själva i lägenhet där katterna har en balkong som står öppen året om så dom kan gå ut när dom vill, på vintern är dom helst inne.
Gå gärna in på min hemsida www.lavendelkatten.se och titta, vi ska ha kattungar förhoppningsvis till helgen, jag har en blogg där du kan följa mammas dräktighet och sedan kattungarna när dom är födda.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se