Annons:
Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 3590 ggr
Heffipeffi
2018-09-24 15:00

Kattungar med kattsnuva

Jag kommer ev att ta hem en kull maine coon ungar, som är i ganska dåligt skick. Den så kallade uppfödaren har inte uppfödarnamn och brukar inte regga kattungarna. Hpn har dock stamtavla på båda föräldrarna. Nu undrar jag, kan jag som privatperson gegga dessa katter. Min tanke är att behålla två ungar och hitta nya hem till de två andra, när de blivit friska.

Annons:
Heffipeffi
2018-09-24 15:03
#1

Nu när jag läste mitt inlägg såg jag att jag inte skrivit att de har kattsnuva. Undrar därför om nån har några bra tips att få dessa katter på fötter. Har en del erfarenhet, men tar gärna emot mer tips.

NatasjaHemby
2018-09-24 16:17
#2

I normala fall kan endast uppfödaren registrera ungarna. Jag vet dock om ett fall där en person tagit hand om en dräktig hona i samband med ett vanvårdsfall och fått lov att regga ungarna i sitt eget stamnamn. Kontakta det aktuella förbundet och förklara situationen så kan de eventuellt hjälpa dig.

Vilken sorts snuva har de? Har det tagits en odling? Är det klamydia kan de bli friska efter en (lång) antibiotikakur men är det något av virusen kan man bara behandla symptomen. I det senare fallet är det också viktigt med placeringen så att de inte riskerar att smitta andra katter.

SE*Simbelmynes

Heffipeffi
2018-09-25 04:37
#3

#2 Tack, jag ska kontakta dom. Katterna har inte varit hos veterinär, och det är ännu inte bestämt till 100% om ska ta hem dom. Om det skulle vara calcivirus eller hepes, kan katterna då vara smittbärare även om de blivit friska?

Heffipeffi
2018-09-25 04:37
#4
NatasjaHemby
2018-09-25 10:07
#5

#3 Ja, herpesvirus blir de aldrig av med och de kan få utbrott i skov. De bör inte bo med katter som tillhör riskgrupper, t.ex. kattungar som inte fått sina vaccin än. Calici vet jag inte så mycket om men när det gäller mycoplasma brukar man i alla fall avråda från att ha den drabbade katten i avel även efter avslutad behandling så jag antar att det också kan blomma upp igen.

Om du bestämmer dig för att ta hem katterna så börja med att ta ett svabbtest för att få reda på vilken sorts snuva de har. Kontakta därefter SVA för att få råd om hur man bör hantera just den snuvan och hur man ska tänka inför framtiden.

Har du andra katter hemma nu?

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: