Annons:
Etikett5-hälsa
Läst 1033 ggr
kantarellstuvning
9/17/18, 12:43 PM

Autoimun (automedierad) hemolytisk anemi

Hej! Jag har en Maine Cooon grabb på 8år. För 7år sedan insjuknade han i AIHA. Efter två års behandling och kontroller var han återställd och vi har haft 5 fina år. För ca 5 veckor sedan märkte vi att han var trött, drog sig undan och magrade. Jag bokade veterinärbesök, men skulle få vänta en vecka på besöket. Efter några dagar åkte vi in akut. Akut anemi där hemokrotin låg på 8 och hemoglobin på 20. Han blev inlagd på IVA och hemokrotin sjönk till 5,6 på bara en natt. Det konstaterades att blodsjukdomen hade fått ett återfall och att det var väldigt aggressivt. Men nu, efter blodtransfusion, dropp, akutvård och medicinering under 4 veckor med många återbesök så har han kommit till en nivå av 13,4% och hemoglobin ligger på 44. För 7år sedan var det extremt svårbehandlat men det gick att få under kontroll och hans tillfrisknade var upp och ner men i slutändan vann vi kampen! Men det gick inte såhär långsamt. Han äter högre doser av imundämpande än förra gången och ändå stiger värdena något otroligt långsamt. Han fick akut diarré som biverkning av medicinerna efter 2veckor och det kilot han gått upp försvann i ett nafs. Nu fortsätter han att gå ner i vikt och det ska tydligen vara en bieffekt av medicineringen. Nu till min fråga. Finns det någon här vars katt lider av en blodsjukdom där antikroppar attackerar blodkropparna? Vår katt har genomgått en gedigen undersökningsprocess men kroppen är frisk förutom att hans blodkroppar är väldigt svaga. Vår veterinär är kunnig och nu utreds han om möjligt ännu grundligare för orsaken eftersom han fått återfall. Skulle vara skönt att höra andras erfarenheter! Tack!

Annons:
hername
9/22/18, 2:54 PM
#1

Lider mer er <3 vet inte om du finns på facebook? Där finns en grupp som heter SVERAK- medlemmar på facebook. Där finns många människor med mycket kunskap och erfarenhet ,värt att testa.

Upp till toppen
Annons: