Annons:
Etikett6-kattungeprat
Läst 1927 ggr
gickan87
2018-05-28 16:21

MC utan tavla, sjukare?

Hur riskabelt är det att köpa en Maine coon där föräldrarna har stamtavla men inte ungarna? Är en bekant som tagit en kull, föräldrarna är jättetrevliga individer. Har länge funderat på att skaffa en mc då det verkar vara härliga katter. Men hur stor risk är det med sjukdommar på dem? Vad jag vet så är inget kollat på de parade katterna.

MVH Erika :)

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-28 16:27
#1

Gynna inga BYB uppfödare.

Det enda sättet att få stopp på denna oseriösa avel är att inte köpa av dem.

Stolt ägare till fem La permer

gickan87
2018-05-28 16:50
#2

#1 Jag kommer inte köpa någon, blev erbjuden en eftersom vi är vänner. Men vill ha svar på frågan innan jag bestämmer mig.

MVH Erika :)

MonicaLagerquist
2018-05-28 17:08
#3

Har man inte testat föräldrarna så är det ju som att köpa grisen i säcken.

Stolt ägare till fem La permer

dagdrivarn
2018-05-29 07:38
#4

Helt ärligt är det inte försvarbart en stamtavla är inte bara en papperslapp o registrering i en databas, den är så mycket mer!

För att direkt svara på din fråga så JA att köpa ifrån otestade föräldrar oavsett om katterna är registerade eller inte är en större risk än att köpa en katt efter vältestade föräldrar som dessutom kanske kommer från vältestade linjer flera generationer bak.

Men om man återgår till det här att köpa utan stamtavla så har jag råkat på SÅ många sista åren som är rena lurendrejare en bekant var intresserad o pratade med mig, den sk. uppfödaren som inte var med i klubb hade till och med skickat fejkstamtavlor till honom, uppfödaren hade skickat kort på kattungarna och på mamma och pappa och verkade till synes mkt seriös, hade bara inte registrerat kattungarna…. jag behövde bara slänga EN blick på kattungarna och stamtavlorna för att se att ingenting stämde! Pappans stamtavla var äkta, MEN han hade helt fel färg för att genetiskt kunna vara pappa till ungarna, mammans sk. stamtavla var en fejk, en rätt välgjord men med felaktigheter lite överallt gällande färger.
En icke insatt vet inte att det finns genetiska regler för hur färger nedärvs vilket för mig som hållit på med uppfödning i 20 år är en självklarhet men någon som inte kan färggenetik HUR i hela världen skall de kunna se och förstå att allt är fel? De kan de inte o detta lever dessa bedragare på. 

Sanningen är kort och gott att om du slänger in någon ras eller flera eller till och med säger att det är renrasigt oreggat så kan du ta extremt mycket mer betalt för samma katt.

Det hade varit intressant att lägga ut tre katter på blocket till samma pris säg 5500:- (En renrasig oregistrerad, En blandras Skogis/Maine Coon verkar populärt och en tvättäkta huskatt) och sen se hur många intresse anmälningar huskatten utan någon som helst rasinblandning skulle få? ;-( 

Katter borde kosta mer överlag men inte på bekostnad av att folk blir lurade att köpa något som de tror är något annat än det är.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
2018-05-29 07:44
#5

En fråga gällande in bekant om båda katterna HAR stamtavla varför registreras inte kullen? 

Allt det kostar är medlemsskap i en klubb vilket brukar ligga på ca 250-350:- en ytterst liten summa?  Och sen kostar stamtavlorna i sig 150:- (om man går med i en WCF-klubb) och 350:- (om man går med i Sverak-ansluten klubb). Man FÅR ta en kull utan stamnamn nämnligen! Tar man mer än en kull behöver man införskaffa ett stamnamn. 

Så om katterna inte blir registerade torde det finnas något annat som gör att de inte registreras? Har någon av föräldrarna navelbråck eller har haft? Detta måste nämnligen intygas för att kunna registrera kullen. Hanen behöver ett intyg på att båda kulorna är nere i pungen, inte heller något krångligt att fixa om det nu inte finns några hinder.

Ärligt talat tycker jag att varför inte helt enkelt registrera kullen?

Sen bör tester ABSOLUT göras på föräldrarna om de inte gjorts innan så bör de göras så snart som möjligt så att hon VET o kan informera de som tagit kattungar. 
Ett Ultraljud för HCM, en röntgen för HD samt givetvis DNA-test för HCM, PK och SMA.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

MonicaLagerquist
2018-05-29 07:57
#6

#4

#5 Mycket bra skrivet.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
[[eskils_]]
2018-06-19 18:02
#7

Samma fråga ställdes i Katter.iFokus, där TS den 5/6 meddelade att det inte blir något kattungeköp från denna uppfödare. 👍

https://katter.ifokus.se/discussions/5b0c10cdce12c402cf004aa3-mc-utan-tavla-sjukare

[Forest]
2019-06-27 10:13
#8

5 Så det räcker med navelbråck och pungintyg sen kan man regga kattkull? Och övriga tester är önskvärt men inget krav ? Bara nyfiken för det låter väldigt lite krav 😳

MonicaLagerquist
2019-06-27 11:45
#9

Ja det stämmer

Navelbråcksintyg. Det räcker med en kopia på besiktningen som görs vid försälngningen av kattungen.Testikleintyget görs efter sex månaders ålder.

Sen måste uppfödaren vara med i en kattklubb för att kullen ska kunna registreras.

Sen finns det ett hälsoprogram som seriösa uppfödare följer.Men det är inget tvång.

http://mainecoonkatten.se/h%C3%A4lsa.html

Stolt ägare till fem La permer

[Forest]
2019-06-27 22:02
#10

9 tackar trodde verkligen inte det. Så som honägare är kravet stamtavla och navelbråck intyg. Då hoppas jag att man tänker på att honan är trevlig och frisk för övrigt. ☺

MonicaLagerquist
2019-06-28 07:42
#11

#10 Utan HD RTG och HCM Scanning kan du ju inte veta om honan är frisk.Det är ju sjukdomar som till en början inte syns utsnpå.

Stolt ägare till fem La permer

[Forest]
2019-06-28 11:00
#12

11 Så sant så. 👍

Upp till toppen
Annons: