Annons:
Etikett4-avel-och-genetik
Läst 3310 ggr
evawennman
2018-04-18 18:25

Etisk fråga

Hejsan! 

Jag pluggar till husdjursvetare och ska skriva ett litet arbete om Main Coon med en etisk frågeställning. Jag tänkte att kanske ni som har Main Coon hemma eller avlar på rasen kan hjälpa mig lite med tankar och åsikter….

Är det etiskt försvarbart att avla på Main Coon katter med HCM för att bevara den genetiska generationen?

Vad tycker ni?

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-18 18:31
#1

Vad menar du med genetiska generationen Är det inte den genetiska variationen du menar?

Det går inte att svara ja eller nej på en sån fråga. Avel är så mycket mer än HCM.

Sen vill jag bara säga att du  stavar rasen fel Maine coon  heter rasen.

Menar inte att vara negativ .Lycka till med ditt arbete.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
2018-04-18 19:02
#2

Utgår från att det ska stå "…den genetiska variationen". Mitt svar är nej. Maine Coon är inte en speciellt liten (till antalet alltså) ras så den bör inte ha en alltför snäv avelsbas. Inte heller är en så stor andel av avelsbasen drabbade av HCM att man behöver ta in de drabbade katterna i aveln. Hade det varit en ras med extremt liten avelsbas och/eller en extremt stor andel sjuka katter hade man kanske fått angripa problemet på ett mer nyanserat sätt, men med en stor avelsbas tycker jag att svaret är enkelt. Är man orolig för bristande genetisk variation kan man dessutom göra kontrollerade utparningar med andra raser.

SE*Simbelmynes

dagdrivarn
2018-04-19 04:24
#3

Känns som en konstig fråga? Finns ingen som skulle avla på en katt med HCM på Maine Coon i alla fall. Sen finns det ju tyvärr en del som helt enkelt inte testar. En mer intressant etisk fråga tycker jag skulle ha varit är det etiskt försvarbart att inte följa ett befintligt hälsoprogram😊 Där hade jag kunnat svara nej direkt.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

evawennman
2018-04-21 13:14
#4

Hej!