Annons:
Etikett4-avel-och-genetik
Läst 3310 ggr
evawennman
2018-04-18 18:25

Etisk fråga

Hejsan! 

Jag pluggar till husdjursvetare och ska skriva ett litet arbete om Main Coon med en etisk frågeställning. Jag tänkte att kanske ni som har Main Coon hemma eller avlar på rasen kan hjälpa mig lite med tankar och åsikter….

Är det etiskt försvarbart att avla på Main Coon katter med HCM för att bevara den genetiska generationen?

Vad tycker ni?

Annons:
MonicaLagerquist
2018-04-18 18:31
#1

Vad menar du med genetiska generationen Är det inte den genetiska variationen du menar?

Det går inte att svara ja eller nej på en sån fråga. Avel är så mycket mer än HCM.

Sen vill jag bara säga att du  stavar rasen fel Maine coon  heter rasen.

Menar inte att vara negativ .Lycka till med ditt arbete.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
2018-04-18 19:02
#2

Utgår från att det ska stå "…den genetiska variationen". Mitt svar är nej. Maine Coon är inte en speciellt liten (till antalet alltså) ras så den bör inte ha en alltför snäv avelsbas. Inte heller är en så stor andel av avelsbasen drabbade av HCM att man behöver ta in de drabbade katterna i aveln. Hade det varit en ras med extremt liten avelsbas och/eller en extremt stor andel sjuka katter hade man kanske fått angripa problemet på ett mer nyanserat sätt, men med en stor avelsbas tycker jag att svaret är enkelt. Är man orolig för bristande genetisk variation kan man dessutom göra kontrollerade utparningar med andra raser.

SE*Simbelmynes

dagdrivarn
2018-04-19 04:24
#3

Känns som en konstig fråga? Finns ingen som skulle avla på en katt med HCM på Maine Coon i alla fall. Sen finns det ju tyvärr en del som helt enkelt inte testar. En mer intressant etisk fråga tycker jag skulle ha varit är det etiskt försvarbart att inte följa ett befintligt hälsoprogram😊 Där hade jag kunnat svara nej direkt.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

evawennman
2018-04-21 13:14
#4

Hej!

Tack, ska stava rätt Maine coon ska det vara såklart.

Jo, jag menade den genetiska variationen. 

HCM är en genetisk sjukdom och man får avla på anlagsbärare + frisk katt men inte på två anlagsbärare och självklart inte på sjuk katt.

Alltså: Är det etiskt försvarbart att avla på Maine Coon-katter med anlag för HCM i syfte att bevara den genetiska variationen?

:) tacksam för alla tankar. Stor och knepig fråga….

MonicaLagerquist
2018-04-21 14:03
#5

Det går ju bara att DNA testa. för en av HCM generna . Så även en katt som är DNA testad kan få HCM

Stolt ägare till fem La permer

dagdrivarn
2018-05-29 07:29
#6

Aha nu är jag med du pratade om DNA alltså bärare av genen? Jag trodde du menade katter MED HCM kändes rätt konstigt :-)

I dagsläget vet jag inte om jag tycker det är etiskt försvarbart,  så gott som alla är idag efter fritestade föräldrar. När jag först började DNA-testa 2006 (tror jag det var) kanske 2007?  var det ju precis nytt då hade vi många som var N/HCM då kunde vi inte kastrera alla.

Idagsläget kan vi mycket väl låta bli att gå vidare på N/HCM men här får man också ta i beaktande tycker jag hur VIKTIG är katten i fråga? Har den riktigt unika linjer? 
Är katten i sig mycket värdefull för aveln kan man ta kull och gå vidare på en negativ avkomma. 

Men är det sk. dussinlinjer så njaeee…. då kanske det faktiskt inte är försvarbart med tanke på hur många N/N som idag finns.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Annons:
swechristina
2018-08-02 12:48
#7

Svar nej.  Oavsett fel så ska man inte avla på sådana djur. Tyvärr så finns det genetiska sjukdomar som kan dyka upp efter ett par år.  Därför är det etiskt riktigt att regelbundet både testa och göra allmänna hälsokontroller. Om något dyker upp ska djuret omedelbart tas ur avel. 

Ta bara som exempel katter med extremt korta ben. Det är ett genetiskt fel som man avlar på bara för att de är söta.  Dessa katter har inte möjligheten att springa snabbt eller hoppa längre. Men å andra sidan har du genetiska fel så som krullig päls eller naken katterna.  Eller är det mer etiskt rätt att försöka få fram nya raser så som savannah som är mer vildkatt än tam för att få  - om ett par generationer - en godkänd ras. Eller alla hund och katt raser med intryckta nosar som har svårt att andas… 

Eller Schäfer hundar. Bakdelen är numera så sluttande att de omgående får problem med höfter och leder.  Det är därför som Försvarsmakten har egen uppfödning av hundar med raka ryggar. Annars klarar denna brukshund inte av att jobba ordentligt. 

MCO och NFO har klarat sig ganska bra trots allt. Det är ju det rena och  vilda ursprunget som vi vill ha.  Dagens genetiska kartläggning finns tillgänglig för alla och  rasens svenska hälsokrav underlättar mycket när man ska planera nya kullar.  Dessutom är internet en otrolig hjälp med att få in nya linjer till Sverige. 

 Ämnet är jättesvårt att förstå själv som uppfödare. Jag tycker dock att våra svenska klubbar, Sverak och försäkringsbolag och foderbolag gör ett kanonjobb med att försöka förklara detta ämne på ett lätt sätt. Gå kurser, läs böcker och fråga.  Men för mig när jag skulle välja ras så var det rena ursprunget och "relativt" få hälsoproblemen hos NFO och MCO som gjorde att valde dessa. Hade jag haft plats skulle jag även ha Sibirien …

Upp till toppen
Annons: