Annons:
Etikett6-kattungeprat
Läst 3689 ggr
luddtuss
2017-12-29 20:01

Vad ska jag tänka på?

Hej! Jag och min familj ska förhoppningsvis skaffa en Maine Coon. Vi ska inom kort hälsa på en uppfödare och en bebis som eventuellt ska bli vår. Vad ska jag tänka på under besöket, vad ska jag titta efter? Hur vet man liksom att detta är den rätta katten just för oss?

 

Annons:
dagdrivarn
2018-01-01 09:38
#1

Se till att det är en renomerad uppfödare och att katten får med sig en stamtavla.
Finns en hel del som säljer påstådda Maine Coon ibland till och med visar upp två stamtavlor till föräldrarna och sen är kattungarna ändå inte Maine Coon alls.

Kolla upp att föräldrarna är hälsotestade för HD (röntgen) HCM (ultraljud, görs vid ca 1,2,3 o 5 år).  DNA HCM (man har hittat en mutation av de många som finns och denna kan vi eliminera genom detta dna-test). PK och SMA är också mkt bra men inte lika nödvändigt som ovanstående, dessa två sjukdomar finns fortfarande men är mer ovanliga.

När ni är på besök ska ni få se såväl mamma som syskon (om pappa finns hos uppfödaren så kan det vara bra att be att få träffa även honom).
Kattungarna skall inte vara skygga och behöva dras fram, om de inte är vana vid främmande kan det vara naturligt att de drar sig undan kort men hos en kattunge med bra psyke tar nyfikenheten snart överhand och de kommer fram och hälsar eller leker glatt runt omkring utan att störas av att det kommit främlingar.

De skall se pigga och friska ut, mamma katt kan vara mycket mager beroende på när man hälsa på detta är dock normalt så ha detta i åtanke om hon skulle se bedrövlig ut ;-) , en del går ner sig väldigt, andra inte alls.  Men kattungarna skall vara pigga och se friska och krya ut.

http://www.dagdrivarn.se/INFO/info_allmant/rad_vid_kattkop.pdf

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

luddtuss
2018-01-01 14:04
#2

#1 Tack! Jättebra info att läsa. Vi hälsade på och tingade en helt ljuvlig hane igår. Blir en lång väntan till 23 februari☺️

 

Upp till toppen
Annons: