Annons:
Etikett1-allmänt-mco-prat
Läst 14777 ggr
Jolittle
2017-12-04 09:43

Hur utvecklas pälsen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej på er
Vi har en fin liten tjej på snart 6 månader. Jag skulle vilja höra med er som haft Maine Coon  och sett andra av denna rasen. 
Vår lilla tjej är en Maine Coon med stamtavla. Mamman är sköldpaddsfärgad och pappan är helvit. 
Jag funderar över svansen som jag förstått ska vara yvig på Maine Coon. Vår katt har ännu inte en yvig svans men den är bredare vid basen. 
Hon är ju relativt korthårig för att vara en Maine Coon och detta kommer kanske från pappan då jag har sett att vita Maine Coons ofta har lite kortare men tätare strån på kroppen. Det är ganska många vita strån på vår kissekatt.

Min fråga är egentligen.. växer svansens päls i takt med att kattungen blir större eller stannar det så här? 

Mvh Josefin

Annons:
dagdrivarn
2017-12-05 11:09
#1

Det är väldigt individuellt, jag har haft ungdomar som varit fluffbollar och som sen haft lite mindre päls som vuxna och ungdomar som varit dåligt pälsade men som blivit rena pälsmonstren som vuxna osv.

Har du något foto på din tös?
Hur är föräldrarna i pälsen? Har de mkt lite osv?

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

dagdrivarn
2017-12-05 11:56
#2

Jolittle, ser ju att det är bildspel på en katt ovan här är det din katt?
Reagerade inte på det först, den katten är nämnligen korthår, två Maine Coon kan inte få en korthårig avkomma så om det ÄR din katt så är något väldigt fel???

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

lunaaa
2018-02-27 14:37
#3

Katten i bildspelet är inte en Maine coon.

swechristina
2018-08-02 11:49
#4

Måste nog hålla med att katten på bilderna inte ser ut som en MCO utan som en vanlig bondkatt.  Det ska bland annat vara ett tydligt M i pannan och tofsar på öronen.  Men som svar kan du ju be uppfödaren om bilder från föräldrarna som unga. En del har kanonpäls direkt , andra så går det super låååååååågsamt. En MCO tar flera år innan den är vuxen. Tänk även på vilken säsong det är. Nu när det är så varmt kan vara/är pälsen tunnare än på vintern.

Vixxen
2018-08-02 12:40
#5

#ts Vad heter din katt i stamtavlan?

Upp till toppen
Annons: