Annons:
Etikett5-hälsa
Läst 9891 ggr
Accipiter97
2017-01-16 13:16

Blåsljud 12v

Jag har en kull på 12veckors renrasiga kattungar som jag har besiktat, det visade sig att en av kattungarna har blåsljud på hjärtat. Veterinären kan inte konstatera om det är ärftlig, det kan eventuellt växa bort sa dom. Brukar det växa bort?

Jag har redan en köpare till kattungen som betalat tigningsavgiften, men jag tänker hur ska jag göra här efter? Vad bör jag som uppfödare erbjuda köparen i pris osv. Detta är min första kull och skulle behöva få tips om hur jag ska gå till väga nu. Tack på förhand!

Annons:
kalindas
2017-01-30 13:47
#1

Jag skulle sälja ungen för ett lägre pris och skriva i kontraktet att katten har blåsljud på hjärtat och inte ska gå i avel.
Vet inte riktigt hur Sverak funkar (om du är med där) men kontakta förbundet och fråga om det går att sätta avelsförbud på katten.

Ärftligheten vet jag tyvärr inte, men du har väl DNA testat föräldrarna innan parning? Har för mig det är ett krav på MC?

/Elisa

Accipiter97
2017-02-07 15:42
#2

#1 Kattungen är nu såld för reducerat pris och skrev i avtalet att den inte ska användas i avel. Är med i Wcf och där är dna test inte krav utan endast hcm(hjärttscanning). Som jag förstått det så kan katter som är dna testade ändå utveckla hcm även fast de är negativa, stämmer detta?

kalindas
2017-02-07 21:33
#3

#2
Jo, jag tror det. För det finns ju fler hjärtfel än ett. Det är vad jag förstått bara ett av hcm sorterna som går att se via dna prov. 
Men är fd uppfödare på siames och oriental, där vi inte har de kraven ännu.

/Elisa

Lyla
2017-04-27 18:35
#4

Min mco hade blåsljud som nu har växt bort.

Enl min veterinär är det relativt vanligt att hjärtat inte är helt färdigväxt innan 6 mån.

mollyt
2017-05-06 09:31
#5

Jag har en somali som hade ett blåsljud (biljud) vid första besiktningen men som sedan hade växt bort till sista besiktningen innan leverans. Mina coonisar har inte haft några ljud.

Upp till toppen
Annons: