Annons:
Etikett4-avel-och-genetik
Läst 3226 ggr
Fauna
2016-04-16 11:02

Blandraskatt med stamtavla - OK för Sverak

Om man vet att en känd raskattuppfödare säljer kattungar med falsk stamtavla, med en förälder som absolut inte är av den ras som stamtavlan säger, kan man göra något för att stoppa aveln och försäljningen av kattungarna?

Varken Sverak eller kattklubben kan göra något säger de, även om de medger att det är fel. Finns det ingen heder hos er uppfödare? Hur kan sånt här få fortgå med branschkollegor som håller uppfödaren om ryggen och ljuger? Finns det verkligen så dåligt avelsmaterial att man måste blanda in huskatter?

Med detta i åtanke så hoppas jag att alla som köper raskatt eller lånar en katt för avel kollar upp såväl föräldrar som mor- och farföräldrar ordentligt och tar avelsarbetet seriöst! Jag tycker det är skandal att Sverak ser mellan fingrarna på BYB-katter med fejkade stamtavlor!

Vad finns det för kontroller egentligen? Hur lätt är det att registrera en "gatukorsning" som raskatt? Låt säga att jag har en raskatt som dör, hur lätt är det att sälja en annan katt med den avlidnes stamtavla och hävda att det är samma katt?

Man hör ofta varningar om BYB-avel på Blocket, "se till att kattungen har stamtavla", men inte ens det verkar vara en garanti längre.

Annons:
tlover
2016-04-16 11:06
#1

Det kanske skulle kunna gå att anmäla för tex falsk marknadsföring eller liknande. Det är ju ett brott, men hur hårt det går åt för hobbyföretagare är en annan femma (företag med f-skatt har oftast hårdare regler).

l'm back

blondifire
2016-04-29 22:01
#2

en uppfödare åtar sig vissa regler när man registreras tar inte sverak detta på allvar o du har bevis så skicka det vidare till FiFe

S*Winsnes Wilda

Upp till toppen
Annons: