Annons:
Etikettköpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 6582 ggr
SweetBumbi
2013-08-07 23:36

Maine Coon, info

Min mamma ska skaffa katt och hon funderar över några raser. Har några frågor och jag undrar om nån kan svara på dessa om Maine Coon :)

Positivt?

Negativt?

Egenskaper?

Skötsel?

Mat?

Storlek?

Vanliga sjukdomar?

Vad bör man tänka på när man skaffar denna kattras?

Temperament?

Ålder?

Har ni några andra bra råd, svar på frågor som kan vara bra att veta jag inte skrivit eller något sådant så skriv gärna det också :)

Annons:
nitisen
2013-09-11 01:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Positivt: UNDERBAR RAS! Helt förälskad! Har en hane på 9månader som pratar HELA tiden. Svarar på allt. Lättlärda är de också. Han kan sitt på kommando. Fäller inte mycket. Inte högljudda fast de pratar mycket. Ganska så modiga och anpassningsbara. Kan ta med min vart jag vill typ, han är helt orädd och de mamma har också. Smidiga trots storlek (dock inte min).

Negativt: Leker med vatten, ha skålen i badrummet. De tvättar gärna sina leksaker. Min hane gör inte det men han rör inte heller vattnet i skålen utan ska ha nytt vatten i glas hela tiden eller rinnande vatten.

Egenskaper: Stor personlighet och väldigt mycket katt. Det är inte en katt utan en hund i kattkropp typ.

Skötsel: Det vanliga för en katt. Semilånghår så behöver borstas ibland.

Storlek: STOR! De blir väldigt stora då de tillhör de största tamkattraserna. Mammas största hane är nästan lika stor som vår cockerspaniel (11kg), min väger lite drygt 5-6kg.
De växer tills de är 4år, lite drygt.

Sjukdommar: Finns en blodsjukdom men de testas oftast föräldrarna innan avel så ungarna ska vara fri via föräldrarna. Seriösa uppfödare gör sånt och de testar även ungarna. Sen görs HD och HCM tester på den inför avel (seriösa uppfödare). Höfterna kollas då de kan få lite problem pga. storleken. Inget de lider av direkt men de går lite kutryggigt. Hel vita katter kan ha problem med hörseln.

Att tänka på: Det är en social katt som gärna är med på allt! De älskar vatten så man måste vara beredd på det. Min står i duschen med mig, får han inte det blir han arg. De är väldigt speciella och har lite roliga egenheter för sig. Stor kattlåda och nästan en hundbur för transporter.

Temperament: Ganska lugna men lekfulla. Min ligger ofta och myser men vill leka ofta också. Vi brukar turas om att jaga varandra genom lägenheten. :)

Ålder: Vet inte riktigt… Beror ju på miljö och såna grejer.

Min mamma föder upp denna ras. Sök på Curiouscats på facebook så hittar du hennes sida (hemsidan är under uppbyggnad just nu). Du kan ställa frågor till henne så svarar hon i regel samma dag.

Fler frågor? :) Jag är ingen kattmänniska men är helt såld på min hane (avelshanne åt min mor). Folk faller ofta för denna ras vid första mötet för att de är så stora. :)

Bild från hans första dag hos mig.

Jax <3

nitisen
2013-09-11 01:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Lite nyare bild från någon månad tillbaka. Färgerna stämmer inte helt. :)
Fin vaken blick.

Har ställt ut honom och han var en av de lugnaste katterna där. Helt sjukt då han är full i bus hemma. Vet precis vad han ska göra för att reta upp oss så vi jagar honom. ❤️

Jax <3

[lenniiis]
2013-09-17 11:33
#3

#2 OT, men vilken underbart söt katt! 😍

nitisen
2013-09-17 22:36
#4

#3 Han är helt underbar, har sån fin personlighet så jag hoppas han går igenom alla tester så vi får avla på honom. :)

Jax <3

Upp till toppen
Annons: