Annons:
Etikettköpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 2943 ggr
LaSadie
11/22/12, 5:02 PM

Vad ska man kolla efter?

Jag har en dröm att köpa en MCO någon gång i framtiden. Men undrar vad man ska kolla efter? Nu menar jag inte tester och så men tänker mer tekniskt vad man ska söka efter hos en kattunge?

Annons:
[Qimsid]
12/9/12, 10:06 PM
#1

Att du och kissemiss trivs bra tillsammans!!!

Sen tyvärr kommer jag in på det tekniska, vissa mainecooner har anlag för en hjärtsjukdom och dem ska man inte avla på.

Vissa uppfödare är mindre seriösa. De ska vara kollade av veterinär så att inget är fel. Vill du gå till utställning så är det ju vissa drag som maine cooner har som du nog måste googla lite om! T.ex. väldigt runda ögon, bred nos, placering av öron.. osv.

LaSadie
12/9/12, 11:18 PM
#2

Jo jo det vet jag om HCM och HD :) Innan jag valde att avla på NFO så kollade vi efter MCO och kollade upp en del :)

Jag menar med det tekniska som om öronen ska var så och så nere på skallen, hur noga man ska vara med profilen som små osv, osv. Vet vad man ska kolla efter på NFO men inte om det finns tips och trix på MCO

Dunderklumpens
12/11/12, 9:22 AM
#3

Det är lite olika beroende på vilken ålder man tittar. Vissa åldrar typ 4 veckor kan de se ut mest som runda bollar men med rätt bra profiler. Erfarna uppfödare tycker de ser bäst när de är nyfödda och sedan när de börjar komma över 8 veckor. Jag tycker just profil/panna är väldigt svårt att se på nyfödda. Men jag har ju inte haft så månag kullar. Men det sväger rätt mkt i utveckligen tycker jag på maine coon bebisar. Kan säga att ex Maffialigan's Zokker Zity som blev årets katt förra året i Sverak var ingen katt varken jag eller uppfödaren trodde på till en början.  Jag såg henne först vid 3-4 veckor, sedan vid 6-7 veckor. Tyckte hela tiden hon var starkast i kullen men ingen wow katt. Men så när jag kom tillbaka vid ca 10 veckor så var det ju uppenbart att hon var ngt speciellt. (jag är god vän med uppfödaren sådärav mina täta besök ;) ) Så is i magen och förhoppningsvis om man söker en katt för avel/utställning så kan uppfödaren tänka sig att hålla på katten så man inte behöver ta beslut vid 4 veckor vilket jag tycker är orimligt…

[Timantis]
12/11/12, 11:13 AM
#4

Jag tycker du ska besöka en utställning så hör du vad dommaren vill ha. Ja just den domaren i alla fall. Men i huvudsak är det samma det finns ju en rasstandard.

Sen som sagt det är svårt att se hur en kattunge blir som vuxen. En box kan växa till sej vilket en haka inte gör. Platt panna förblir platt. Öron som är långt isär rättar inte till sej då dom faller ner med åldern. Däremot kan täta öron räta till sej. Ja lätt är det inte. Sen tror jag inte man har turen att hitta katten som har allt Utan man har ju det som man absolut vill ha o kan avvara något annat man inte tycker är så viktigt. En liten katt tar längre tid på sej att utvecklas än en stor. Själv skulle jag aldrig köpa en MC som vid 12 veckor väger under 2000gr.

Titta på föräldra djuren det är en hint om hur kattungarna kommer se ut som vuxna. Har föräldrarna dåliga box så får troligen inte kattungarna det heller. jämför kullen.

Har man sen hona o ska para så måste man leta efter en hane som kompencerar de felen honan har.

Besök uppfödare o se va dom har. Snart vet du vad du vill ha.

Men det viktigaste ändå när man köper kattunge är väl att det klickar emellan en. Det är ju i första hand en familjemedlem man köper o inte en avelsmagnet eller utställnings stjärna. Hoppas jag i alla fall.

LaSadie
12/11/12, 5:49 PM
#5

tack så mycket för svaren :) Ja det är en del att leta och kolla på… får ta sin lilla tid :)

Upp till toppen
Annons: