Annons:
Etikettskötsel-hygien
Läst 3228 ggr
[Fröken P]
2012-06-15 09:05

röd katt - tjock päls?

min röda katt har en otroligt tjock päls, detta underull är hemskt.. just nu blir det underhåll varje dag med kammen, och det är inte poppis alls, hon blir helt ledlös och som en mask.. försöker jag kamma henne utan att hålla i henne, då springer hon bara runt, det tar mig en kvart att få det gjort då.

har era röda katter också tjock päls? har en till mco men den har inte alls samma pälskvalité.

Annons:
Nattglans
2012-06-15 22:13
#1

Min kille som är rödvit har tjock päls, men den tovar sig inte alls. Min gråvita tjej har också tjock päls men som tovar sig något enormt på magen och i "shortsen" får också kamma varje dag… :( De andra två (en padd-tjej och en brun kille) har tovfri päls.

Så det är nog individuellt och inte beroende på färg om pälsen blir tjock/tovig. :)

saga97
2012-06-18 17:28
#2

är du säker på att den är renrasig mamma sa nått om min katt som är blandning alltså bondkatt mamma sa nått om när pälsorter möts kan de   bli tovig päls

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[Fröken P]
2012-06-18 18:07
#3

Jodå,stamtavla finns :)

dagdrivarn
2012-06-19 10:12
#4

Precis som hos människor så varierar pälskvaliteten väldigt från katt till katt, även om vissa färger kan vara lite jobbigare än andra. Silver av alla slag tovar ofta mer än icke silver pga att silvergenen ofta gör pälsen väldigt "fin" allts många tunna, tunna hårstrån. Diluterade som t ex blåa verkar också vara mer tov-benägna.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Fröken P]
2012-06-19 10:16
#5

furminatorn är guld värd iaf, det måste jag säga. kan kamma hur länge som helst (vilket jag inte gör), det tar aldrig slut med underull..

viciouscircle
2012-06-19 12:05
#6

#5 aawh, var försiktig bara.. jag använde den på min korthåriga huskatt och helt plötsligt så blev det ganska kalt på ryggen :( Var ju fortfarande päls kvar men man såg liksom att det var mycket tynnre där.. Tror INTE att den bara tar det som är löst.. har inte vågat använda den på min coonis än.

Annons:
[Fröken P]
2012-06-19 12:18
#7

#6  jag har använt den många gånger, och tar det lugnt. på en korthårig vet jag inte om jag skulle ha använt den. jag använder den bara på den ena katten, den andra behöver den inte.

på min katt så är det bara underullen som kommer med.

viciouscircle
2012-06-19 12:42
#8

#7 Bra bra. Näe, har för mig det stod att den skulle fungera på korthår (Hon är inte kortkorthår, lite längre än vanligt korthår men ändå inte semi ^^).

Kommer aldrig mer använda den på henne i alla fall. Hellre hår överallt i lägenheten än en katt med "kala" fläckar :D

Vilken tur att den fungerar på din katt i alla fall :)

[Fröken P]
2012-06-19 12:50
#9

det finns ju de som rakar sina katter, så då tycker jag inte att någon kal fläck skadar Glad fast man behöver ju inte göra det till en vana.

Upp till toppen
Annons: