Annons:
Etikettköpa-mco-vad-du-ska-tänka-på-fråga
Läst 7799 ggr
[Vargen-J]
2009-07-13 22:42

Hur tidigt kastrera?

Hur tidigt "ska" man kastrera om man inte vill ha en dräktig hona eller bli anklagad för att låta sin hane gå löst och para sej hur som helst?

Läst i en bok nånstans att man rekomenderade att kastrera kattungen vid 2-4 månader. Är det för tidigt? Vad säjer veterinären? (om ni pratat med nån sån)

Tyckte jag läste nåt om att ju tidigare dom kasteras desto större blir dom jämfört med dom som kastrerades senare.

Annons:
Mainebusters
2009-07-13 22:55
#1

Min veterinär sa att 6 månader är ok. Tidigare om katten blir könsmogen då. Jag frågade eftersom det är sånt hallå om att hanarna bör kastreras vid 12 v och det sa vetr. att det är alldeles för tidigt.

[Vargen-J]
2009-07-14 10:59
#2

Har aldrig hört talas om att hanarna bör kastreras vid 12 veckor. (Med betoning på bör). Vart har du hört det?

Visserligen så läste jag i en bok att om man kastrerar dom mellan 2-4 månader så blir dom mer kelsjuka och större i storlek, men vad veterinären sen rekomenderar väger ju lite mer än en bok också.

Mainebusters
2009-07-15 01:47
#3

Om man läser på en del diskussionsforum, så tycker en del att de bör/borde kastreras vid 12 v..

[Vargen-J]
2009-07-15 10:23
#4

Okey. Får höra själv med veterinären när jag skaffar katt. Blir nog bäst så Glad

Mainebusters
2009-07-15 11:13
#5

Tycker jag att du gör rätt i! Flört

MaalinF
2009-07-19 10:48
#6

Man kan numera kastrera från 12 veckors ålder, men oavsett vad man gör så bör man kastrera INNAN katten blir könsmogen.

Det finns många fördelar med att kastrera vid 12 veckors ålder, bland annat så läker ju kattungar mycket fortare än en halvvuxen katt.


 

 

Annons:
[Vargen-J]
2009-07-19 11:36
#7

Vad finns det mer för fördelar med att kastrera vid 12 veckor? Några nackdelar?

Frågar eftersom jag vill jämföra med vad veterinären kan komma att säja.

Mainebusters
2009-07-19 12:46
#8

Min katt kastrerades vid åtta månader. Inga problem med läkningen. Jag personligen tror att många vill att deras kattungeköpare kastrerar tidigt för att det inte ska avlas på dem. Huskattsavel är många emot, och en del rasuppfödare vill inte heller att det saka avlas på deras avkommor. En del kastrerar dem innan de säljs.

Men det skulle vara intressant att höra flera veterinärers åsikt, de som faktiskt är utbildade.

MaalinF
2009-07-19 13:34
#9

Det här med att kastrera vid 12 veckors ålder är väldigt nytt i Sverige, så tyvärr så finns det inte så många veterinärer som är medvetna om det heller. Det är mycket vanligt att det görs i t.ex. USA. Frågar du en svensk veterinär får du kanske tyvärr höra att de måste vara 6 mån eller äldre, att katthona behöver få en kull innan, typiska myter.

Fördelar är att katten aldrig behöver löpa, med det tar man bort alla risker för livmodersinflammation m.m.

En del hävdar att det skulle ändra kattens tillväxt, men det finns inga som helst belägg för detta.


 

 

helhol
2009-07-19 14:16
#10

JAg vet att det för några år sedan var en diskussion på MainCoone-katens Forum om detta. OM jag kommer ihåg rätt, rätta mig om jag minns fel, så förespråkade tyska vetrinärer en tidig kastrering om katten inte skulle användas i avel. Sen är det tydligen uppfödare i Tyskland som kastrerar innan ungen lämnas ut till köparen just för att inte få katten avlad på.

Mainebusters
2009-07-19 15:02
#11

Det finns säkert uppfödare i Sverige också som kastrerar innan överlämning till ny ägare. Men jag som köpare vill själv bestämma om katten ska avlas på eller inte. Jag skulle aldrig köpa en kastrerad kattunge om det inte gjorts pga medicinska orsaker.

Christelle
2009-07-19 15:07
#12

Många kastrerar ju sina kattungar pga att dom är så rädd om sina linjer.. Jag personligen skulle inte vilja köpa kastrerad kattunge, tycker inte man ska göra ingrepp på små bebisar.. känns fel

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Christelle
2009-07-19 15:09
#13

Sen är ju många uppfödare rädd för blandras avel. Mycket sånt på blocket och det gör många uppfödare irriterade och det kan man vell förstå i viss mån

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Annons:
Mainebusters
2009-07-19 15:15
#14

Jo, det förstår jag också. Det är en balansgång.. man får försöka hitta rätt köpare till kottarna. Och har man bra personkemi så är det ju toppen så att man kan ha kontakt efteråt. Vilket är ett måste för min del.

Har ännu inte fått någon kull, men planer finns.

Men nu blev det kanske lite OT..! *ler*

helhol
2009-07-19 15:17
#15

#11 och #12 Håller helt med er i det ni skriver.

Den uppfödare som jag köpt Star ifrån vill inte att det skall avlas från de hankattungar som hon får. Sen även de hankattungar som kommer från parning med hennes hane. Men eftersom jag köpt en hona så gäller ju inte det. Hon var tydlig med det från allra första början innan jag ens tingat min tös.

Hon betalar kastreringen av hankatterna med.

Förstår att hon är rädd om sina linjer. Speciellt som tex. Stars pappa köptes från en speciell uppfödare i Tyskland. Det ligger ju en massa extrakostnader i det när man köper utomlands ifrån. Så jag kan förstå hennes val i detta.

Christelle
2009-07-19 15:18
#16

#14 absolut! Men ibland kan man tro att folk är bra, sen visar det sig att så inte är fallet, men det kan hända alla. Att ha bra kontakt med kattungeköpar är ett måste även för mig den dagen jag skaffar kattungar

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

helhol
2009-07-19 15:23
#17

JAg tror att de flesta Vetrinärer i Sverige inte förespråkar allt för tidig kastrering. Tycker det låter barbariskt att göra ett sådant ingrepp på en så liten katt.

Det skulle vara intressant att få reda på vad våra respktive Vetrinärer anser. Skall fråga min när jag kontaktar henne nästa gång, vilket kommer att bli under sommaren. Måste tyvärr avliva min äldsta katta, huskatt. Hon mår inte bra :-(((((

Mainebusters
2009-07-19 15:30
#18

Ja, min var mycket bestämd, att tidigast vid 6 månader. Om inget annat inträffar. Det kunde jag hälsa folk som ville kastrera tidigt! Flört

MaalinF
2009-07-19 16:21
#19

Som sagt så hänger de svenska veterinärerna inte riktigt med…


 

 

Mainebusters
2009-07-19 16:27
#20

Jag är glad att jag bor i Sverige..

Annons:
Vildvittra
2009-07-19 17:15
#21

Min veterinär säger att man inte kan gå efter ålder, däremot vikt. Väger de över 2kg så är det helt ok att söva dom för det är där risken ligger. Våra maine cooner väger ju det tidigt så då ska det inte vara något problem.
Jag tycker det inte är ok att binda sig med kontrakt och man inte får sälja eller låna ut till avel, samma sak om någon annan sitter och bestämmer vad du får sälja och inte sälja till när du köpt en avkomma från en uppfödare som har de avtalen. Detta gynnar inte rasen vi måste vara mer öppna för att låna, låna ut till andra och sen ha ett större samarbete.

//Veronica

Mainebusters
2009-07-19 17:55
#22

#21 Söver de alltid vid kastreringar? Hanarna alltså..

Vad jag förstår så gäller inte kontrakten, utan du får göra som du vill med din katt!

[Vargen-J]
2009-07-19 19:44
#23

#22
Ja, det måste dom göra om dom inte vill åka dit för djurplågeri. Det ska vara så smärtfritt som möjligt för katten/djuret som genomgår en operation av vilket slag som helst.

[Vargen-J]
2009-07-19 19:45
#24

Dubbel

Mainebusters
2009-07-19 20:30
#25

#23 Lokalbedövning samt lugnande används också.

A_KickEm
2012-10-14 16:40
#26

Gammal tråd men jag "lägger mig i" Cool

Svenska Veterinärförbundet rekommenderar kastrering vid tidigast 6 månaders ålder. De veterinärer som anser sig ha kunskap och utrustning för att kastrera tidigare FÅR göra det utan risk för repressalier från veterinärförbundet - när särskilda skäl föreligger.

Veterinärförbundets rekommendation finns här

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smadjurssektionen/Normgruppen/Normer-av-medicinsk-karaktar/Norm-om-rekommenderad-kastrationsalder-for-katt/

Upp till toppen
Annons: