Annons:
Etikettkonstruktiv-kritik
Läst 4922 ggr
annaLi
1/14/10, 11:28 AM

Vad tycker ni om min Oden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är min maine coon hane Oden som blir 1 år den 14 Feb ( Alla hjärtans dag Glad ) jag vill bara höra vad ni tycker om hans utseende, jag är sugen på att åka på utställning men tyvärr är han åksjuk så får se, det kanske blir o träna o åka bil och se om åktabletter funkar. han är nog rätt liten 4,4 kg om våran våg stämmer. han har fått kattunge mat ca 2 månader så han har ju lagt på sig minst 1 kg.

Annons:
annaLi
1/14/10, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

1

annaLi
1/14/10, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

2

annaLi
1/14/10, 11:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

3

annaLi
1/14/10, 11:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

4

annaLi
1/14/10, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

5

annaLi
1/14/10, 11:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

6

Annons:
SidenMoare
1/14/10, 12:14 PM
#7

Så fin han är. Nu är jag inte så erfaren att jag kan bedöma honom ordentligt. Men nos/haka tycker jag ser bra ut. Överlag så tycker jag han ser bra ut.

När det gäller detta med åksjuka så måste du kolla. En del åksjukemedel får man inte använda om du skall ställa ut. Det är en del mediciner och droger som är förbjudna. Så kolla på SVERAK:s sida. Där finns hela listan för förbjudna preparat.

Försök att börja på en utställning i din närhet så han inte behöver åka långt. Då kanske du kan gå med honom istället.Eller att det är endast en mycket kortare biltur. Du skulle också kunna testa med att ta korta turer och sedan ta ut honom ur bilen i buren och låta honom andas lite frisk luft innan du kör en ny liten bit. Men täta stopp är nog det som är bäst. När du sedan skall hem är det ju inga problem. Då kan du ge honom åksjukepiller, om du inte skall tillbaka nästa dag vill säga. Men en 1-dagars utställning är nog bäst att börja med. Sen får du en bättre bedömning av domare än vad man kan göra med att se på foton.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

NeverToLate
1/14/10, 5:00 PM
#8

Han verkar fin, ser ut att ha bra haka och profil, storlek päls mm. å hade säkert gått ganska bra för honom på utställning tror jag :)

Så ge Hélènes råd en chans, och se sen vad ni får för betyg av domarna. Det är alltid bättre med en domares tycke än att få bedömningar från bilder, och utställning är väldigt kul! Längtar som sjutton till våren då jag ska ställa ut min flicka Nikki :)

Give it a try! Skulle det inte funka så är det synd, men då har man ju iaf försökt !Flört

annaLi
1/14/10, 7:27 PM
#9

Tack för era svar. Jag är så bäng o går o tycker att han är så liten o "kort" men han växer ju fortfarande. jag får nog ge mig ut o prova åka lite bil med honom bara på parkeringen.

Problemet kankse ligger i att han får sitta i bur!? kankse skulle gå bättre om man satt fast honom med bälte, finns väl sådana för katter??

Är så sugen på att prova utställning så hopppas jag kan få åka på en snart.

NeverToLate
1/14/10, 7:34 PM
#10

Finns nog för småhundar som passar katter, men jag tror transportbur är bättre i alla fall. Låter riskabelt med bälte tycker jag ^^ Hoppas ni kommer iväg! Mvh Johanna

annaLi
1/14/10, 10:13 PM
#11

Okej jo det är ju säkrast. ja det hoppas jag oxå, tvättade hans svans nu ikväll då han hade fått lite fet svans så jag hopppas det försvinner nu.

Dunderklumpens
1/15/10, 5:26 PM
#12

Det är alltid väldigt svårt att ge bra kritik via bilder, man behöver ta och klämma och känna på katten för att kunna vara helt uppriktig.

Men det jag ser stämmer väl inte riktigt överens med övriga ovan… Jag tycker han behöver en starkare haka, troligtvis starkare underparti i hela huvudet (dvs bla kindben). Han skulle även behöva lite mer längd i nospartiet. Hans look är lite öppen/rund och ger ett rött sött uttryck. Det funkar hos vissa domare medans andra kommer säga att de föredrar ett mer vilt uttryck. Hans kropp/längd ser proportionerlig ut men om han bara väger 4,4 kg så är han ju en rätt liten maine coon hane om han inte är väldigt smal. Han ser ut att ha fin päls och bra storlek på öronen.

Är du sugen på att testa och ställa ut så gör det, han är ju din goa kisse oavsett vad domaren tycker och det är ju kul att få en bedömning av en erfaren domare. Sedan kan det ju vara lite tufft att åka på utställning första gången som vuxen speciellt om han är fertil fortfarande men han kanske är kastrat?

Dunderklumpens
1/15/10, 5:29 PM
#13

Såg i ett annat inlägg nu att Oden är kastrat så om han inte är blyg eller så hemma så tycker jag du ska testa ställa ut honom om du har lust :).

Annons:
annaLi
1/15/10, 6:58 PM
#14

#13 Ja han är kastrat och han är rätt knubbig =) allså inte smal i kroppen men inte direkt lång heller. Men det kanske kommer sen, det vet man ju inte. han känns rätt tung, har ju bara vägt honom med mig på vågen hemma så det kanske inte stämmer helt.

Han är inte ett dugg rädd, han är den som är först fram när det plingar på dörren och är den som är först på att hälsa. Som en hund alltid först haha.

Mina planer är att ställa ut honom i Norrköping där vi bor så är det inte så långt att åka, och då blir det i oktober så är ett tag kvar.

Ja han har ett sött uttryck, jag själv skulle vetal ha lite vildare.

Upp till toppen
Annons: